top of page

396 resultaten gevonden

  • Nieuws | STO Twente

    Sterk Techniekonderwijs Twente timmert volop aan de weg. Hier ontdekt u actuele nieuwsberichten over onze plannen, activiteiten, ontwikkelingen en nog veel meer. Wilt u actief op de hoogte blijven? Schrijf u in voor onze nieuwsbrief via communicatie@stotwente.nl STO TWENTE IN HET NIEUWS MENU NIEUWSBERICHTEN Praktische cursus Blender geeft docenten verdieping op zelf VR content maken Meerdere techniekdocenten, vooral van BWI, volgen een cursus van Connect2 op locatie van Bouwmensen Almelo. Zij leerden zelf een digitale bouwplaats programmeren. Daarvanuit kunnen zij hun leerlingen virtueel laten werken. Begin oktober vond hierop een tweedaagse verdieping plaats met een cursus Blender, gegeven door Bart Valkenier: “Met Blender maken techniekdocenten hun eigen 3D-content voor leerlingen. De deelnemers waren enthousiast. Zodra ik hen liet zien hoe ze zelf met Blender zaken kunnen laten bewegen, viel het kwartje en vonden ze het top!” > Betrokkenheid bedrijven bewijst zich opnieuw tijdens Talent Event Tubbergen Opnieuw was het Talent Event op vrijdag 10 oktober op het Canisius in Tubbergen een groot succes. Leerlingen van het basis- en voortgezet onderwijs maakten kennis met meer dan 100 bedrijven uit de regio. De focus lag niet alleen op techniek en technologie, maar het was opvallend om te zien hoeveel bedrijven beide facetten steeds meer toepassen, zoals in de zorg. Dit event weerspiegelt daarmee heel mooi de verbreding die STO voorstaat in de periode 2025 t/m 2028. > Bedrijven tonen maximale inzet voor Techniek Tastbaar STO Enschede Op 10 oktober vond de 3e editie plaats van Techniek Tastbaar in Enschede. Opnieuw paste de STO-subregio Enschede enkele verbeterpunten met succes toe. Ronald Rondeel: “De nieuwe werkgroep po-vo levert veel meer inbreng, eigenaarschap en deelname op.” > Oproep voor docenten PIE om hun leerlingen kennis te laten maken met verspaning STO Twente focust onder andere op de metaalsector vanuit de afdelingen PIE op de deelnemende vmbo-scholen. Constructie en mechatronica krijgen veel aandacht, maar een andere belangrijke loot aan de stam sneeuwt wat onder: verspaning. Eric Harbers en Werner Scheuten zijn Praktijk-docent Verspaning bij STO-partner SMEOT: “Wij roepen alle collega’s van STO Twente op om verspaning veel meer onder de aandacht te brengen van hun leerlingen. De STO-gelden zijn ook inzetbaar om je leerlingen kennis te laten maken met deze veelgevraagde metaaldiscipline.” > Techniek Tastbaar Rijssen Holten opnieuw een groot succes De Kampus in Rijssen barstte op vrijdag 10 oktober bijna uit haar voegen! De STO-subregio Rijssen – Holten organiseerde hier wederom het event Techniek Tastbaar. Leerlingen van 23 basis- en middelbare scholen uit Holten, Goor, Rijssen, Nijverdal en Hellendoorn kwamen langs om op allerlei manieren kennis te maken met techniek. Dennis Boshoeve, projectleider voor de STO subregio Rijssen-Holten: “Ook voor deze editie hebben we weer fine-tuning aangebracht op grond van onze eerdere ervaringen.” > Nieuw Technolab van CSG Het Noordik Vroomshoop officieel geopend Op 14 oktober opende de STO-subregio Almelo e.o. haar derde Technolab! Naast het Canisius Tubbergen en Alma College in Almelo heeft nu ook Het Noordik Vroomshoop haar eigen, veelzijdig ingerichte Technolab. De officiële opening werd verricht door Mark Paters, wethouder Onderwijs van de gemeente Twenterand: “Het Technolab is dé plek voor nieuwe generaties om op een innovatieve, indrukwekkende en inspirerende manier zelf aan de slag te gaan met nieuwe technologie. Tegelijkertijd ontdekken leerlingen in het Technolab van Het Noordik Vroomshoop ook welke kansen nieuwe technologie hen biedt voor hun verdere studie en loopbaan.” > STO TWENTE IN HET NIEUWS Sterk Techniekonderwijs Twente timmert volop aan de weg. Hier ontdekt u actuele nieuwsberichten over onze plannen, activiteiten, ontwikkelingen en nog veel meer. Wilt u actief op de hoogte blijven? Schrijf u in voor onze nieuwsbrief via communicatie@stotwente.nl MEER BERICHTEN

  • STO Twente | Sterk Techniekonderwijs

    19 Twentse vmbo-scholen werken intensief samen binnen het landelijk programma Sterk Techniekonderwijs STERK TECHNIEK- ONDERWIJS TWENTE MENU STERK TECHNIEKONDERWIJS STEVIGE IMPULS VOOR TWENTSE VMBO'S Door supersnelle ontwikkelingen in de techniek groeit de vraag naar technisch geschoolden in Twente. Gesteund door het landelijke subsidieprogramma Sterk Techniekonderwijs speelt het Twents technisch vmbo-onderwijs doelgericht in op deze grote uitdaging. Vmbo-scholen slaan handen ineen 19 Twentse vmbo-scholen werken intensief samen binnen het landelijk subsidieprogramma Sterk Techniekonderwijs (2020 – 2023) . Zo ontstond Sterk Techniekonderwijs Twente. Ook het basis- en speciaal onderwijs haken aan evenals opleidingspartners en ROC van Twente. Samen bouwen we hiermee voort op al bestaande regionale samenwerkingen en netwerken. Vanuit een centraal activiteitenplan pakken wij een aantal thema’s regionaal op. Terwijl tegelijkertijd de vijf subregio’s hun eigen accenten kunnen zetten. Deze vijf subregio’s binnen de Regio Twente zijn: Hengelo, Oldenzaal, Enschede, Rijssen/Holten en Almelo ofwel… hoera! LAATSTE NIEUWS Techniek Tastbaar Rijssen Holten opnieuw een groot succes De Kampus in Rijssen barstte op vrijdag 10 oktober bijna uit haar voegen! De STO-subregio Rijssen – Holten organiseerde hier wederom het event Techniek Tastbaar. Leerlingen van 23 basis- en middelbare scholen uit Holten, Goor, Rijssen, Nijverdal en Hellendoorn kwamen langs om op allerlei manieren kennis te maken met techniek. Dennis Boshoeve, projectleider voor de STO subregio Rijssen-Holten: “Ook voor deze editie hebben we weer fine-tuning aangebracht op grond van onze eerdere ervaringen.” > Nieuw Proeflokaal voor techniek bij ROC van Twente focust ook op vmbo Voor veel technische vmbo-leerlingen is de overgang naar ROC van Twente heel groot. De vraag in hun nog jonge brein? “Ik vind techniek gaaf, maar wélke mbo-techniekopleiding kies ik op ROC van Twente?” Voortaan maken vmbo-leerlingen die keuze voor een specifieke techniekrichting veel soepeler. Met hun klas en docent zijn zij meer dan welkom in het spiksplinternieuwe Proeflokaal voor techniek op De Gieterij in Hengelo! > Aftrap nieuwe STO schooljaar subregio Rijssen Holten verdiept eerder vastgestelde actiepunten Op 26 juni organiseerde de STO Twente subregio Rijssen-Holten een goed bezochte bijeenkomst in het Experience Center bij gastbedrijf Voortman Steel Machinery in Rijssen. De deelnemers bedachten hier samen veel nieuwe ideeën voor de komende STO-periode. Tijdens de aftrap voor het STO-schooljaar 2025 – 2026 op 2 oktober werd hierin met elkaar de inhoudelijke en praktisch uitvoerbare verdieping gezocht. > Oproep voor docenten PIE om hun leerlingen kennis te laten maken met verspaning STO Twente focust onder andere op de metaalsector vanuit de afdelingen PIE op de deelnemende vmbo-scholen. Constructie en mechatronica krijgen veel aandacht, maar een andere belangrijke loot aan de stam sneeuwt wat onder: verspaning. Eric Harbers en Werner Scheuten zijn Praktijk-docent Verspaning bij STO-partner SMEOT: “Wij roepen alle collega’s van STO Twente op om verspaning veel meer onder de aandacht te brengen van hun leerlingen. De STO-gelden zijn ook inzetbaar om je leerlingen kennis te laten maken met deze veelgevraagde metaaldiscipline.” > Praktische cursus Blender geeft docenten verdieping op zelf VR content maken Meerdere techniekdocenten, vooral van BWI, volgen een cursus van Connect2 op locatie van Bouwmensen Almelo. Zij leerden zelf een digitale bouwplaats programmeren. Daarvanuit kunnen zij hun leerlingen virtueel laten werken. Begin oktober vond hierop een tweedaagse verdieping plaats met een cursus Blender, gegeven door Bart Valkenier: “Met Blender maken techniekdocenten hun eigen 3D-content voor leerlingen. De deelnemers waren enthousiast. Zodra ik hen liet zien hoe ze zelf met Blender zaken kunnen laten bewegen, viel het kwartje en vonden ze het top!” > Bedrijven tonen maximale inzet voor Techniek Tastbaar STO Enschede Op 10 oktober vond de 3e editie plaats van Techniek Tastbaar in Enschede. Opnieuw paste de STO-subregio Enschede enkele verbeterpunten met succes toe. Ronald Rondeel: “De nieuwe werkgroep po-vo levert veel meer inbreng, eigenaarschap en deelname op.” > Nieuw Technolab van CSG Het Noordik Vroomshoop officieel geopend Op 14 oktober opende de STO-subregio Almelo e.o. haar derde Technolab! Naast het Canisius Tubbergen en Alma College in Almelo heeft nu ook Het Noordik Vroomshoop haar eigen, veelzijdig ingerichte Technolab. De officiële opening werd verricht door Mark Paters, wethouder Onderwijs van de gemeente Twenterand: “Het Technolab is dé plek voor nieuwe generaties om op een innovatieve, indrukwekkende en inspirerende manier zelf aan de slag te gaan met nieuwe technologie. Tegelijkertijd ontdekken leerlingen in het Technolab van Het Noordik Vroomshoop ook welke kansen nieuwe technologie hen biedt voor hun verdere studie en loopbaan.” > Betrokkenheid bedrijven bewijst zich opnieuw tijdens Talent Event Tubbergen Opnieuw was het Talent Event op vrijdag 10 oktober op het Canisius in Tubbergen een groot succes. Leerlingen van het basis- en voortgezet onderwijs maakten kennis met meer dan 100 bedrijven uit de regio. De focus lag niet alleen op techniek en technologie, maar het was opvallend om te zien hoeveel bedrijven beide facetten steeds meer toepassen, zoals in de zorg. Dit event weerspiegelt daarmee heel mooi de verbreding die STO voorstaat in de periode 2025 t/m 2028. > XR visie STO subregio Hengelo focust op praktische toepassingen Tom Blaauwgeers is teacher leader en projectleider Sterk Techniekonderwijs subregio Hengelo. Benno Hams is regioleider voor STO Hengelo. Voor deze XR-special lichten zij graag hun onderscheidende visie op XR toe: “Zonder praktisch inzetbare hardware blijft je visie op XR en software voor XR onbenut. Onze ontwikkeling van de GoKart is een concreet voorbeeld van hoe je daadwerkelijk handen en voeten geeft aan XR in je school.” De GoKart is het gloednieuwe mobiele all-in-one meubel voor XR, ontwikkeld door CT Stork College en Emagine en uiteindelijk concreet uitgevoerd door HKmobile. > MEER NIEUWS

  • Nieuw Technolab van CSG Het Noordik Vroomshoop officieel geopend

    3ff0ef90-7430-425b-9f37-d081db45e3f5 Nieuw Technolab van CSG Het Noordik Vroomshoop officieel geopend Op 14 oktober opende de STO-subregio Almelo e.o. haar derde Technolab! Naast het Canisius Tubbergen en Alma College in Almelo heeft nu ook Het Noordik Vroomshoop haar eigen, veelzijdig ingerichte Technolab. De officiële opening werd verricht door Mark Paters, wethouder Onderwijs van de gemeente Twenterand: “Het Technolab is dé plek voor nieuwe generaties om op een innovatieve, indrukwekkende en inspirerende manier zelf aan de slag te gaan met nieuwe technologie. Tegelijkertijd ontdekken leerlingen in het Technolab van Het Noordik Vroomshoop ook welke kansen nieuwe technologie hen biedt voor hun verdere studie en loopbaan.” Uitdagende en nieuwe leeromgeving gerealiseerd Roelf-jan Schipper is schoolleider CSG Het Noordik Vroomshoop en direct betrokken bij Sterk Techniekonderwijs Twente: “Naar de opening van ons Technolab in Vroomshoop hebben we lang uitgekeken, en dit moment vieren we trots en dankbaar. Dankzij de visie en betrokkenheid van Heutink en haar onderaannemers staat er nu een prachtig, veelzijdig en inspirerend Technolab.” Ook dankte Roelf-jan speciaal Richard Borkent, vanuit het Noordik én STO Twente begeleidde hij het totale project. Roelf-jan: “Richard heeft er met zijn inzet, enthousiasme en doorzettingsvermogen voor gezorgd dat deze uitdagende, nieuwe leeromgeving concreet vorm kreeg.” Ook po van harte welkom Van de technologische leeromgeving die het Technolab biedt gaan de leerlingen van Het Noordik Vroomshoop de komende jaren enorm profiteren, benadrukte Roelf-jan in zijn openingsspeech: “Het Technolab onderstreept onze visie op leren vanuit een hybride leeromgeving met de regio als klaslokaal.” Nadrukkelijk nodigde Roelf-jan Schipper ook alle basisschoolleerlingen uit de omgeving uit: “Van basisschool tot en met voortgezet onderwijs ontdekken leerlingen hier wat de nieuwste technologieën en materialen voor hen betekenen én hoe zij daarmee hun eigen toekomst vorm kunnen geven. Een plek die leerlingen uitdaagt om verder te denken, creatief te zijn en oplossingen te zoeken voor de problemen van onze samenleving.” Impuls voor leerlingen, school én hele regio Het nieuwe Technolab heeft onder andere een drone area waar leerlingen leren vliegen en programmeren, een Green Screen voor creatieve producties met film en media en een instructieruimte voor het delen van kennis en werktafels voor Lego Mindstorms. Ook kunnen de leerlingen aan de slag met lasersnijders en 3D-printers om hun ideeën letterlijk vorm te geven. Eveneens leren leerlingen omgaan met Tessa de zorgrobot en uiteraard Virtual Reality. Roelf-jan: “Het Technolab maakt leren tastbaar, actueel en uitdagend. De leerlingen leren in groepen te plannen, samen te werken en te presenteren, belangrijke competenties voor hun toekomst. Wij denken dat dit nieuwe Technolab onze leerlingen, onze school én de regio een enorme impuls geeft.” Opening door wethouder Mark Paters Wethouder Onderwijs Mark Paters opende het Technolab officieel door een robotje digitaal over de drempel van het nieuwe Technolab te manoeuvreren: “Om ons heen zien we allemaal het belang van techniek en technologie en hoe snel de ontwikkelingen zich voltrekken. In het Technolab op Het Noordik Vroomshoop kan een nieuwe generatie zich op een innovatieve, indrukwekkende en inspirerende manier voorbereiden op hun toekomst. Daardoor ontdekken zij ook direct welke kansen nieuw technologie hen biedt voor hun verdere studie en loopbaan. Iedereen mag er trots op zijn dat één van de drie Technolabs in de STO-subregio Almelo e.o. in Vroomshoop een centrale plek heeft gekregen. Ook als wethouder ben ik hier heel trots op. Ik hoop dat ik nog eens terug mag komen om in de dagelijkse praktijk zelf te zien hoe het Technolab voor de leerlingen zijn creatieve en ontdekkende functie vervult, van po tot en met vo!” Scholen kunnen zich alvast melden Jan Abma is de beheerder van het Technolab. In de afgelopen periode was hij actief met het daadwerkelijk inrichten van het Technolab. Jan Abma is in het dagelijks leven instructeur op Het Noordik Vroomshoop. Richard Borkent: “PO-scholen die willen overleggen over het volgen van een workshop of master class kunnen hiervoor digitaal terecht op de website www.sto-almelo.nl . Zelf ga ik bijvoorbeeld de master class voor de lasersnijder verzorgen. De workshops en masterclasses zijn nog in ontwikkeling, evenals de personele bezetting van het Technolab, maar ook po-scholen zijn uiteraard welkom om daarvoor nu al hun interesse te melden.” MENU

  • Oproep voor docenten PIE om hun leerlingen kennis te laten maken met verspaning

    b70e4a51-8f51-47d3-80e2-1822756552e3 Oproep voor docenten PIE om hun leerlingen kennis te laten maken met verspaning STO Twente focust onder andere op de metaalsector vanuit de afdelingen PIE op de deelnemende vmbo-scholen. Constructie en mechatronica krijgen veel aandacht, maar een andere belangrijke loot aan de stam sneeuwt wat onder: verspaning. Eric Harbers en Werner Scheuten zijn Praktijk-docent Verspaning bij STO-partner SMEOT: “Wij roepen alle collega’s van STO Twente op om verspaning veel meer onder de aandacht te brengen van hun leerlingen. De STO-gelden zijn ook inzet-baar om je leerlingen kennis te laten maken met deze veelgevraagde metaaldiscipline.” Wat is verspaning precies? Eric en Werner: “Verspaning is het bewerken van metaal of kunststof waarbij met geavanceerde machines en scherp gereedschap materiaal wordt verwijderd om een nauwkeurig gevormd product te maken. Dit gebeurt met technieken zoals draaien, frezen, boren en slijpen.” Het belang van verspaning is gróót Waarom is verspaning in onze maakindustrie en dus arbeidsmarkt en maatschappij eigenlijk zo belangrijk? Eric en Werner: “Verspaningstechniek is ook in Twente essentieel binnen de maakindustrie, productie en de ontwikkeling van nieuwe technologie. Verspaning is belangrijk omdat het zorgt voor de productie van hoogwaardige, precieze en complexe onderdelen die cruciaal zijn voor diverse industrieën, zoals machinebouw, maar ook automotive en luchtvaart. Het biedt flexibiliteit in ontwerp en productie, maakt het mogelijk om onderdelen met zeer nauwkeurige toleranties te maken, en is essentieel voor het realiseren van vormen die met andere methoden niet mogelijk zijn.” Eric is helder: “Zonder goed opgeleide specialisten in verspaning ontstaat er druk op heel veel maakindustrie en uiteindelijk banen en welvaart in Twente.” Instroom verspaning stokt Het vak verspaning krijgt structureel te weinig aandacht, zien Eric en Werner: “Op het vmbo kiezen steeds minder leerlingen voor draaien en frezen. Ook omdat er te weinig docenten zijn met een achtergrond in dit vak, en de onbekendheid met het vak verspanen. Veel PIE-docenten zijn elektrotechnisch (of anders) opgeleid en hebben vaak niet achter een draaibank gestaan. Deze docenten zouden wij bij interesse graag bijscholen. Leerlingen ontdekken daardoor op het vmbo niet altijd goed wat verspaning precies inhoudt.” Het gevolg? Minder instroom op het mbo, en uiteindelijk ook minder vakmensen in de bedrijven in Twente. Maximale support Eric en Werner zijn namens SMEOT heel gedreven: “We moeten de jongeren op het vmbo laten zien hoe mooi en uitdagend verspaning is. Hoe? Via keuzevakken, stages, bedrijfsbezoeken en theoretische ondersteuning op de scholen zelf. Waar dat start? Gewoon, met een belletje of mailtje naar ons.” Beide docenten lichten bijvoorbeeld de technische proeverij eruit: “Eén maandagmorgen in de maand organiseren wij een technische proeverij bij SMEOT. Ik laat zien wat verspaning is en leg alle voor- en nadelen uit. Ook het technisch vmbo is hiervoor welkom. De leerlingen maken kennis met programmeren én maken een werkstukje. Op die morgen krijgen ze van A tot Z een goed inzicht in wat verspaning is en hoe het werkt. Is het niks voor een leerling? Prima, maar dan heeft deze er wel van geproefd.” En heeft een vmbo school zelf geen verspaningsmachine? Eric en Werner: “Dan is er in overleg altijd iets te organiseren om af en toe met hun leerlingen bij ons te komen verspanen.” Méér dan genoeg stages en werkplekken Ook leggen Eric en Werner de leerlingen uit hoe het beroepsbeeld eruitziet voor werk in de verspaning: “Er komt steeds meer werk voor verspaners in Twente. Van wat wij opmaken uit de noodsignalen die wij ontvangen van bedrijven in Twente zijn er voor verspaning méér dan genoeg stages en werkplekken. Daar zit ‘m het probleem niet.” Welk type mens is een verspaner? Een beetje rustig, geduldig en precies. Een verspaner werkt vaak alleen, dus dat moet je wel liggen, maar er zijn genoeg leerlingen die dat in zich hebben en zich daar goed bij voelen. Elke PIE-docent heeft wel leerlingen die in dit beeld passen. Ten slotte, ook zij-instromers zijn meer dan welkom. Interesse? Neem gerust contact op met Eric Harbers of Werner Scheuten. Praktijkdocenten Verspaning bij SMEOT via e.harbers@smeot.nl of w .Scheuten@smeot.nl MENU

  • Bedrijven tonen maximale inzet voor Techniek Tastbaar STO Enschede

    c960d210-3025-42a7-aada-a2a7bf04ce11 Bedrijven tonen maximale inzet voor Techniek Tastbaar STO Enschede Op 10 oktober vond de 3e editie plaats van Techniek Tastbaar in Enschede. Opnieuw paste de STO-subregio Enschede enkele verbeterpunten met succes toe. Ronald Rondeel: “De nieuwe werkgroep po-vo levert veel meer inbreng, eigenaarschap en deelname op.” Geslaagde verbeterpunten Floor de Vries: ‘Van elke editie van Techniek Tastbaar leren we wel iets. Dit keer hebben we voor het eerst met tijdsloten gewerkt om de grote toestroom in goede banen te leiden. Tegelijkertijd is het voordeel daarvan dat we continu beweging en actie zien. Ook hebben we voor deze editie nog meer energie gestoken in het daadwerkelijk naar Techniek Tastbaar halen van basisscholen. De nog betere en intensievere samenwerking met het po zien we bij deze editie terug in een veel hogere opkomst.” 7 werelden van techniek Floor benoemt nog een andere succesfactor: “We werken voor Techniek Tastbaar met de 7 werelden van techniek, en daar zijn dit keer voor de leerlingen de LOB-opdrachten op geënt, zowel voor de basisscholen als klassen 1 en 2 van het voortgezet onderwijs. Uit de 7 werelden gaf elke leerling aan welke twee daarvan zijn of haar meeste interesse heeft om op basis daarvan tijdens Techniek Tastbaar meer in contact te komen met de bijbehorende bedrijven. Elk bedrijf liet vervolgens in haar stand duidelijk zien in welke van de 7 werelden zij met hun werkzaamheden actief zijn. Op hun beurt gingen de leerlingen daar concreet heen met de opdracht om gerichte vragen te stellen. We zagen direct dat deze aanpak nog meer interactie opleverde tussen de leerlingen en de bedrijven. We kregen van de bedrijven terug dat zij die interactie enorm waarderen.” De kracht van nieuwe werkgroep po-vo Ook Ronald Rondeel is tevreden: “De samenwerking voor deze editie van Techniek Tastbaar hebben we dit keer op basis van een stevigere verbinding met het basisonderwijs gedaan. We hebben de communicatie verbeterd, en veel meer commitment op voorhand gevraagd vanuit het basisonderwijs. De spil hierin is onze nieuwe werkgroep po-vo. We zitten elke paar weken structureel met elkaar aan tafel om samen techniekonderwijs te ontwikkelen. We zien dat brééd, en overleggen vanuit deze werkgroep niet alleen voor Techniek Tastbaar, maar ook voor 7Tech en de ontwikkeling van de doorlopende leerlijn po-vo. Uiteindelijk willen we richting het basisonderwijs ook activiteiten ontwikkelen vanuit het train-de-trainer concept. Dit betekent dat wij deze leerkrachten bij ons willen gaan trainen in techniek en technologie. We herontwikkelen ons Technolab en dat komt in deze beweging centraal te staan.” Ook heeft Techniek Tastbaar de deelnemende bedrijven nog meer betrokken. Ronald: “In feite hebben we hen mede-eigenaar gemaakt en zien we een nog positievere houding.” Concrete actie vanuit po Marijke de Bruin is onder andere W&T-coördinator, invalleerkracht en deelnemer aan de werkgroep po-vo van STO Enschede: “De werkgroep po-vo is structureel actief sinds de start van dit schooljaar. Vanuit deze werkgroep hebben we concreet meegedacht aan het voorbereidende lesmateriaal, met de focus op de verdieping in de 7 werelden van techniek. Dit lesmateriaal hielp de leerlingen ook in te zien wat ze daarbinnen leuk en minder leuk vinden. Eveneens bood het hen de gelegenheid om hun twee favoriete werelden in relatie tot Techniek Tastbaar op voorhand aan te geven. Al met al is de winst dat deze leerlingen veel beter voorbereid naar Techniek Tastbaar kwamen.” Marit Benes van Stichting Consent neemt ook deel aan de werkgroep po-vo: “Tijdens Techniek Tastbaar hebben we gevraagd of de leerkrachten de voorbereidende lessen daadwerkelijk hadden uitgevoerd, en dat bleken ze allemaal gedaan te hebben, een mooie ontwikkeling!” Ronald: “Door deze veel gerichtere voorbereiding, kregen de leerlingen dit keer écht de gelegenheid om zich veel betere beroepsbeelden te vormen tijdens Techniek Tastbaar.” Alliander Frank Bigirwamungu is technisch specialist bij Onderhoud & Storing van Alliander. Alliander is een Nederlands netwerkbedrijf dat zich richt op het ontwikkelen en beheren van energienetten voor miljoenen inwoners en bedrijven in Nederland. Frank: “Techniek boeit mij al van jongs af aan. Door nu al de jeugd voor techniek te enthousiasmeren, hoop ik op heel veel opvolgers!” Frank en zijn collega’s lieten de leerlingen experimenteren met de HoloLens om zo via een virtuele drone het werk aan onder andere hoogspanningsmasten te kunnen volgen. Frank: “We merkten dat de leerlingen hier heel nieuwsgierig naar zijn!” ReintenInfra BV ReintenInfra BV is opgericht in 2010 en is inmiddels uitgegroeid tot een speler van formaat binnen de (wegen)bouwbranche. Ondanks hun drukke werkagenda stonden ze met plezier op Techniek Tastbaar. Eline is instroomspecialist bij ReintenInfra, en Bart is hier momenteel trainee: “Aandacht voor nieuwe instroom in de infra kan niet jong genoeg beginnen, daarom staan we hier graag. We dragen hiermee bij aan de bewustwording voor techniek bij ook jonge leerlingen. Nieuwe technologie zien we ook in de infra, maar jonge mensen die graag met hun handen werken, blijven altijd nodig.” Process your Future Uiteraard mocht Process your Future niet ontbreken op de Techniek Tastbaar. Gerard Nijhuis, projectleider: “We lieten de leerlingen ontdekken wat er komt kijken bij het maken van stroopwafels. Een typisch Nederlands product dat tot stand komt door procestechnologie. De leerlingen draaien twee balletjes, maken hier met verhitting een soort stroopwafel van en smikkelen deze ter plekke lekker op, een mooi symbool voor procestechnologie!” MENU

  • Techniek Tastbaar Rijssen Holten opnieuw een groot succes

    69fdcab4-c7a4-4215-b690-c97318b2283f Techniek Tastbaar Rijssen Holten opnieuw een groot succes De Kampus in Rijssen barstte op vrijdag 10 oktober bijna uit haar voegen! De STO-subregio Rijssen – Holten organiseerde hier wederom het event Techniek Tastbaar. Leerlingen van 23 basis- en middelbare scholen uit Holten, Goor, Rijssen, Nijverdal en Hellendoorn kwamen langs om op allerlei manieren kennis te maken met techniek. Dennis Boshoeve, projectleider voor de STO subregio Rijssen-Holten: “Ook voor deze editie hebben we weer fine-tuning aangebracht op grond van onze eerdere ervaringen.” Meer clustering van bedrijven Dennis noemt onder andere meer spreiding in de bezoekende leerlingen en meer clustering van bedrijven die met elkaar te maken hebben, zoals de bouw. Dennis: “Voor deze editie meldden zich zelfs 10 bedrijven meer voor deelname dan voor Techniek Tastbaar 2024.” Dennis geeft de organisatie een groot compliment: “De samenwerking tussen Annabel Essink, andere collega's vanuit STO zoals onder andere de relatiebeheerders en mensen van de Kampus hebben de organisatie van dit enorme event prachtig vormgegeven. Al het werk dat zij de afgelopen tijd hebben gedaan, zie je tijdens Techniek Tastbaar samenkomen Tegelijkertijd is de dag zelf weer een goed moment voor onze relatiebeheerders om de banden opnieuw aan te halen.” Ook de animo om mee te doen vanuit de basisscholen was groot. Dennis: “We hebben helaas zelfs enkele basisscholen moeten afhouden omdat het dan té druk zou worden.” De variatie aan bedrijven en organisaties was groot met eveneens uiteenlopende activiteiten. Investeren in de jeugd vanuit mbo Ook Hogeschool Saxion was actief present met allerlei doe-activiteiten, evenals ROC van Twente. Rob Postma van ROC van Twente is Manager Onderwijs teams Bouw, Grond-, Weg-, Waterbouw en Smart Building: “Specifiek de opleiding Smart Building geven we op de Kampus in Rijssen.” Rob staat met plezier op Techniek Tastbaar: “De leerlingen zijn nog jong, maar uiteindelijk vormen zij onze toekomst. We hopen zoveel mogelijk jongeren enthousiast te maken voor techniek, een sector waar momenteel je baangarantie geen issue is. In de bouw- en procestechniek is zóveel te doen, daarom staan we hier bewust en ook heel gemotiveerd vanuit ons team Bouw en afbouw en Smart Building.” Rob liet de leerlingen een zo hoog mogelijke toren bouwen van de meest uiteenlopende materialen die je tegen kan komen in de bouw en installatie- en elektrotechniek. Allemaal materialen die je ook toepast in Smart Building.” Leuk om te melden: zowel de po- als vo-scholen konden met de hoogst gebouwde toren een taart winnen! Anita Tempert van Bouwmensen Almelo: “Techniek Tastbaar bewijst ook dit jaar weer hoeveel talent en enthousiasme er zit in onze jeugd. De nieuwsgierigheid waarmee leerlingen nieuwe technieken ontdekken en lekker aan de slag gaan, werkt aanstekelijk. Wat ons bij Bouwmensen Rijssen steeds weer opvalt, is dat het heel duidelijk wordt dat het mbo de motor is van onze toekomst.” Anniek van Buren van REMO: “Wat een energie: het enthousiasme van de leerlingen werkt aanstekelijk. Techniek Tastbaar is zo’n evenement dat me elke keer kippenvel geeft. We zijn supertrots dat we dit in ons ‘thuis’ mogen organiseren en dat we samen met STO subregio Rijssen-Holten en alle betrokken bedrijven zoveel leerlingen kennis laten maken met techniek.” Cleanroom zichtbaar bij Techniek Tastbaar Dit jaar was voor het eerst tijdens Techniek Tastbaar zichtbaar wat werken in een cleanroom eigenlijk inhoudt, voor heel veel leerlingen een volstrekt nieuw en onbekend terrein in de wereld van chips en quantum-technologie. Arjan Doek, onder andere Projectmanager Quantum Delta: “Op mbo-niveau komen er steeds meer banen in cleanrooms. Onder de meest schone en stofvrije omstandigheden moeten mbo-technici dan hun fijngevoelige technologische werk doen. In onze stand lieten we hen een aantal handelingen uitvoeren die je in een cleanroom zou moeten beheersen. Dit doen we heel natuurgetrouw zoals de leerlingen met handschoenen aan met LEGO laten bouwen. Daarmee ervaren zij al een beetje hoe het werk in een cleanroom aanvoelt.” MetaChef Educatie: meekijken met je eigen toekomst MetaChef Educatie is een bekende partner van STO Twente, eerder boden zij gastvrij de ruimte aan het STO Café. Zij bieden innovatieve 3D-leermiddelen die kennis tot leven brengen en leren interactief, boeiend en begrijpelijk maken. Harm Woertman en Sam Berenschot van MetaChef: “Tijdens Techniek Tastbaar lieten we de leerlingen interactief meekijken op ons grote scherm in het productieproces in een frietfabriek. Ook konden de leerlingen met een VR-bril in 3D meekijken én meelopen in een gesimuleerde kaasfabriek. Bedoeld om ook toekomstige technici te laten ervaren hoe hun werk eruit gaat zien, hoe jong ze nu ook nog mogen zijn.” Ook STO Twente zélf present! Naast talloze technische bedrijven, en ook ROC van Twente en Saxion, waren uiteraard ook PiusX, Jacobus Fruytier, CSG Reggesteyn en De Waerdenborch zelf present! Immers, mede door STO Twente is hun technisch onderwijs aantrekkelijker dan ooit, en dat ondervonden de po- en vo-leerlingen door zélf aan de slag te gaan. Bram Bosch van het Technolab Holten en Goor: “Met de Bee-Bot ontdekten de leerlingen de basisprincipes van programmeren, op een intuïtieve en speelse manier. Ook konden ze aan de slag met Sphero-bots, kleine robot-balletjes die de leerlingen zelf besturen. Leerlingen vinden dit hartstikke leuk, bleek ook tijdens Techniek Tastbaar. Het is gewoon zó leuk om hun interesse in techniek en technologie te mogen helpen aanwakkeren!” MENU

  • Nieuw Proeflokaal voor techniek bij ROC van Twente focust ook op vmbo

    373ef196-870f-47a8-9d97-aea499b30107 Nieuw Proeflokaal voor techniek bij ROC van Twente focust ook op vmbo Voor veel technische vmbo-leerlingen is de overgang naar ROC van Twente heel groot. De vraag in hun nog jonge brein? “Ik vind techniek gaaf, maar wélke mbo-techniekopleiding kies ik op ROC van Twente?” Voortaan maken vmbo-leerlingen die keuze voor een specifieke techniekrichting veel soepeler. Met hun klas en docent zijn zij meer dan welkom in het spiksplinternieuwe Proeflokaal voor techniek op De Gieterij in Hengelo! Praktische inkijkjes in technische toekomst Gerben Diersen en John Nijenhuis van ROC van Twente zijn verantwoordelijk voor de contacten vanuit ROC van Twente met STO Twente. Zij zijn de drijvende krachten achter het Proeflokaal voor techniek. Gerben en John: “We zien nu al heel veel belangstelling vanuit de scholen die meedoen met STO Twente. Ons advies? Boek snel je workshop en gun je leerlingen dit praktische inkijkje in hun technische toekomst!” Boost aan samenwerking tussen STO Twente en ROC van Twente Gerben en John: “We doen al veel samen met STO Twente zoals voor Girls’ Day. Het nieuwe Proeflokaal voor techniek geeft aan die samenwerking een boost.” In de centrale hal van de Gieterij is een grote, open en heldere ruimte compleet ingericht met de allerlaatste techniek en technologie. Dit Proeflokaal voor techniek werd op donderdag 25 september feestelijk geopend. “Alle scholen voor voortgezet onderwijs zijn hier meer dan welkom”, benadrukken Gerben en John. Workshops rechtstreeks gekoppeld aan mbo-techniekopleidingen De slimme insteek? Gerben en John: “De leerlingen volgen workshops die rechtstreeks gekoppeld zijn aan de mbo-techniekopleidingen van ROC van Twente. Uiteraard niet met alle verdiepende lesstof, maar wel met de basistechnieken, ook nog eens in de omgeving waarin ze na het vmbo vaak terechtkomen. Al denkende en doende in de workshops ligt er dus voor de leerlingen een direct lijntje tussen wat ze spelenderwijs en interactief ontdekken én de daaraan gekoppelde mbo-opleiding. Drempelvrees? Koudwatervrees? Keuzevrees? Door te dóen, vallen die drempels eerder weg. Ook nog eens in een echte, vriendelijke en warme mbo-omgeving en -sfeer. Gerben en John: “Dat maakt het een stuk soepeler om vanuit het technisch vmbo te kiezen voor een vervolgopleiding bij ROC van Twente.” Workshops gekoppeld aan vervolgopleidingen De keuze uit de workshops? Net zo gevarieerd als er techniekopleidingen zijn op ROC van Twente! Op dit moment kiezen de scholen voor voortgezet onderwijs uit deze beschikbare workshops: Digitale dobbelsteen, De gele koffer, De elektrische huisinstallatie, meten en berekenen met vermogen, fotolijstje maken, tafellampje maken, tandwiel bouwen, rainbow light, DNA detective en was je schoon! Spelregels workshops De workshops worden gegeven op locaties van ROC van Twente in Hengelo, Enschede en Almelo. De workshops duren maximaal 1,5 uur. Gerben en John: “Er is geen vaste dag; de datum en tijd bepalen we met de scholen samen in overleg. Ook kan een klas meerdere workshops op één dag volgen, na overleg uiteraard. Bij aanmelding overleggen we over zaken als tijden, lunch en eventuele andere specifieke wensen. Dit stemmen we op maat af met de school.” Belangrijk advies van jonge techniekambassadeur Na een speech van John Nijenhuis over het belang van samenwerking met het VO, werd de officiële opening verricht door Erik Oude Rengerink. Vmbo-scholen kunnen bij hem een workshop boeken. De opening verrichte hij samen met Tisja Husken, zij is mbo-ambassadeur en studeert mechatronica aan ROC van Twente. Tisja wist eerst niet goed wat zij wilde en landde uiteindelijk perfect passend bij elektrotechniek: “Iets wat ik eerder niet had overwogen, maar waar ik nu heel enthousiast over ben. Ik zou willen dat ik eerder had geweten van deze studie én zelf het Proeflokaal voor techniek had mogen meemaken! Daarom is het zo belangrijk dat de huidige leerlingen van het VO hier welkom zijn. Ook Open Dagen vind ik heel belangrijk om leerlingen uit het VO met de studiemogelijkheden voor techniek en technologie kennis te laten maken.” Meer weten? Een workshop boeken? Ga dan snel naar deze site: www.rocvantwente.nl/voor-jongeren/proeflokaal-voor-techniek . Erik Oude Rengerink is de contactpersoon voor alles wat vmbo-scholen met het Proeflokaal voor techniek willen doen. Hij is bereikbaar via vo-mbo@rocvantwente.nl . MENU

  • Aftrap nieuwe STO schooljaar subregio Rijssen Holten verdiept eerder vastgestelde actiepunten

    0f98c6bd-ad05-4272-859d-4f1d875af45d Aftrap nieuwe STO schooljaar subregio Rijssen Holten verdiept eerder vastgestelde actiepunten Op 26 juni organiseerde de STO Twente subregio Rijssen-Holten een goed bezochte bijeenkomst in het Experience Center bij gastbedrijf Voortman Steel Machinery in Rijssen. De deelnemers bedachten hier samen veel nieuwe ideeën voor de komende STO-periode. Tijdens de aftrap voor het STO-schooljaar 2025 – 2026 op 2 oktober werd hierin met elkaar de inhoudelijke en praktisch uitvoerbare verdieping gezocht. Introductie Rob te Riele De aftrap op de Waerdenborch in Holten werd geopend door Rob te Riele, de nieuwe regioleider voor de subregio Rijssen-Holten. Rob benadrukte nog even dat STO momenteel in Nederland de grootste subsidiegeldstroom voor het technisch onderwijs is: “Het is aan ons dit geld doelgericht te besteden. Daarin zijn al goede stappen gezet en in deze aftrap voor het schooljaar 2025 - 2026 gaan we de jaren die nog voor ons liggen inhoudelijk concreet vormgeven. Zeer belangrijk, want het is onze verantwoordelijkheid om de nieuwe generatie voor te bereiden op werken met techniek en technologie.” Rob benadrukte het belang van een duurzame inbedding van alle activiteiten nadat uiteindelijk de subsidiestroom wegvalt. Rob: “Ook aan deze borging gaan we nu werken.” Verdieping op vier concrete doelen Dennis Boshoeve is projectleider voor de STO subregio Rijssen-Holten. Hij luidde het werkgedeelte van de startbijeenkomst in: “Vanuit de bijeenkomst bij Voortman in juni besloten we te focussen op vier doelen: de structuur van de werkgroepen helderder maken, het ritme van de werkgroep-bijeenkomsten beter afstellen, tijd en ruimte afkaderen om voor STO te kunnen ontwikkelen en tot slot: het effectiever uitwisselen van ideeën, acties en resultaten. Deze doelen pakken we nu en de komende tijd gericht op.” Vervolgens gaf Dennis een helder antwoord op de prangende vraag die bij veel STO-collega’s leeft: welke financiële STO-route moet je volgen om je idee uiteindelijk te concretiseren, ondersteund door de juiste financiële middelen? Aan de slag! Na deze inleiding nodigde Dennis de deelnemers uit om zich vanuit de werkgroepen aan de tafeltjes en voor de flipovers te verzamelen voor een verdiepende brainstorm, met uiteraard de focus op de bekende STO-activiteiten. Onder leiding van de werkgroepleiders zetten de werkgroepen de puntjes op de i voor wat betreft een aantal onderwerpen: wat is nú de stand van zaken per werkgroep? Welke afspraken maken we voor het schooljaar 2025 – 2026? Welke doelen willen we samen bereiken, hoe doen we dat en ook: wat en wie heb je daarvoor nodig? En ook belangrijk: hoe krijgen we een beter ritme in alle bijeenkomsten van de werkgroepen en alles wat daaruit voortvloeit?” Belangrijke aandachtspunten Dennis licht dit laatste aspect graag nader toe: “Uit de bijeenkomst in juni kwam naar voren dat veel deelnemers aan STO voldoende tijd en ruimte missen om aan ontwikkeling van activiteiten voor STO te doen. De STO-subregio Rijssen-Holten telt vier verschillende scholen. Die maken allemaal hun eigen ontwikkeling door. Hoe mooi zou het zijn als wij als totale subregio nog meer van en met elkaar kunnen leren en daardoor tijd besparen?” Ook zijn inmiddels enkele werkgroepen samengevoegd voor een meer effectieve werkwijze. Dennis: “Hiermee voorkomen we dat bepaalde activiteiten wellicht dubbel worden opgepakt, ook dit scheelt tijd en inzet.” Samenwerking bedrijven Tot slot reikte Dennis voor de brainstorm nog een ander belangrijk aandachtspunt aan vanuit de bijeenkomst in juni: “We werken samen met bedrijven op basis van cofinanciering. Het is ook belangrijk dat de werkgroepen aandacht besteden vanuit hun eigen activiteiten aan hoe zij deze bedrijven nog meer betrekken bij STO en hun inbreng benutten.” MENU

  • Praktische cursus Blender geeft docenten verdieping op zelf VR content maken

    f786663b-377b-48e4-bb8c-b08c741d4edc Praktische cursus Blender geeft docenten verdieping op zelf VR content maken Meerdere techniekdocenten, vooral van BWI, volgen een cursus van Connect2 op locatie van Bouwmensen Almelo. Zij leerden zelf een digitale bouwplaats programmeren. Daarvanuit kunnen zij hun leerlingen virtueel laten werken. Begin oktober vond hierop een tweedaagse verdieping plaats met een cursus Blender, gegeven door Bart Valkenier: “Met Blender maken techniekdocenten hun eigen 3D-content voor leerlingen. De deelnemers waren enthousiast. Zodra ik hen liet zien hoe ze zelf met Blender zaken kunnen laten bewegen, viel het kwartje en vonden ze het top!” De Blender-training vond plaats onder de vlag van Cibap Next, in opdracht van Twents Carmel College Potskampstraat, CSG Reggesteyn, Bouwmensen Almelo en C.T. Stork College, in samenwerking met Connect2. Trainer Bart Valkenier van Maak iets Media, vaste Blender-trainer van Cibap Next, verzorgde de tweedaagse cursus Blender voor docenten van STO Twente. Welkom in Technolab Bart is drie dagen per week vmbo-docent op Talenstad Beroepscollege in Zwolle: “De twee andere werkdagen geef ik als freelancer onder andere workshops en trainingen vanuit mijn bedrijf www.Maakietsmedia.nl .” Voor de Blender-cursus voor STO Twente, onder de vlag van Cibap Next, kon Bart gastvrij terecht in het Technolab van TCC Potskampstraat. “Deze training heb ik zelf ontwikkeld, vooral op het gebied van animatie. Ook schreef ik er een boek over.” Bart Kok van Connect2 geeft de cursus voor de BWI-docenten voor de digitale bouwplaats. Bart Valkenier: “Hij benaderde Cibap Next of ik voor de docenten van STO Twente een training zou willen geven. Ik heb een meeting met Bart Kok van Connect2 gehad en een dag training geven aan alleen Bart Kok en zijn collega. Zo kreeg ik een redelijk beeld van de achtergrond van de groep docenten. Daar zaten BWI-docenten bij, maar onder andere ook D&P-docenten.” Samenwerking verder uitbreiden Het doel van de training? Docenten leren hoe zij zelf interactieve 3D-modellen kunnen ontwikkelen. Bart: “Wel vraagt de connectie met CAD tekenen en het Connect2 platform nog wat meer afstemming en samen optrekken van de docenten, Bart Kok van Connect2 en mij. Er zijn nu stappen gezet en een unieke samenwerking is in de maak tussen technische BWI-docenten, het creatieve Blender, Bart Kok met zijn VR-platform en mij. Ik geloof zeker dat Blender een brug kan zijn tussen mooie (VR-)content en de technische wereld. De docenten, Bart en ik zitten er vooral samen in om te zoeken naar een goede workflow om het beste van CAD tekenen, Blender en het Connect2 platform met elkaar te combineren.” Steeds meer toegepast in onderwijs Blender is een van origine Nederlands opensourceprogramma voor het maken van 3D-computergraphics en computeranimaties. Bart: “Het programma wordt wereldwijd ingezet in de game-industrie en animatiestudio’s en steeds meer in het onderwijs. Blender is beschikbaar voor verschillende besturingssystemen en gratis en compleet inzetbaar. Even downloaden en je kunt gratis aan de slag, terwijl andere tools jaarlijks vaak duizenden euro’s aan licenties kosten.” Tegelijkertijd gaat Blender mee met de allerlaatste ontwikkelingen in de 3D-wereld, en ook dat kost je als gebruiker niets. Makkelijk inzetbaar in vmbo Bart: “Het is heel interessant om samen te onderzoeken hoe we Blender ook kunnen toepassen in het technisch vmbo. Het is geen technisch en heel gedetailleerd CAD-programma zoals het bekende SketchUp of Tinkercad. Blender is makkelijk inzetbaar voor het maken van content op basis van animatie. Terwijl je nog steeds de mogelijkheid houdt om met Blender zeer nauwkeurig modellen te maken en neer te zetten. Heb je eenmaal je model in Blender ingevoerd? Dan biedt het zoveel meer mogelijkheden dan welk ander technisch programma dan ook. Geef het een houtmateriaal, zet er een lampje op en alles wordt realistisch gevirtualiseerd.” Een kwestie van omdenken Wel vereist de inzet van Blender een behoorlijk omdenkend vermogen. Bart: “Het modelleren gaat niet zoals docenten dat wellicht gewend zijn in CAD-programma’s. Daardoor leerden de deelnemers ook om de voordelen van Blender te vergelijken met de voor- en nadelen van andere tools. Zo liet ik zien hoe je een model vanuit SketchUp naar Blender kan exporteren en daar vervolgens met een aantal key frames dit model al kan laten bewegen. Dit resultaat is vervolgens eenvoudig te exporteren naar de VR-brillen van Connect2. Het ging mij er vooral ook om de deelnemers het zelf content laten maken op basis van animatie te laten ervaren.” De training is door Bart specifiek gemaakt voor animatie. Bart: “Als je de STO-docenten écht wilt pakken voor Blender, en hen Blender wilt laten integreren in hun workflow, dan zou ik met Bart van Connect2 meer onderzoek willen doen. Met als doel hoe we nieuwe trainingen, handleidingen en video’s kunnen maken die 100% passen bij de onderwijswensen van techniekdocenten in Twente.” Alles gratis beschikbaar Wie geïnteresseerd is, vindt alle instructievideo’s en doe-opdrachten gratis op www.maakietsmedia.nl , alles in het Nederlands. Wie wil, kan dus overal gratis bij. Ook voor docenten van STO Twente is er dus geen enkele reden om niet met Blender aan de slag te gaan en zo zelf interactieve content te maken. Kijk hier voor het aanbod vanuit Cibap Next: https://www.cibapnext.nl/aanbod/blender/ MENU

  • Betrokkenheid bedrijven bewijst zich opnieuw tijdens Talent Event Tubbergen

    cc1ef89a-fabf-44cc-821c-fa8c1bd3e9ca Betrokkenheid bedrijven bewijst zich opnieuw tijdens Talent Event Tubbergen Opnieuw was het Talent Event op vrijdag 10 oktober op het Canisius in Tubbergen een groot succes. Leerlingen van het basis- en voortgezet onderwijs maakten kennis met meer dan 100 bedrijven uit de regio. De focus lag niet alleen op techniek en technologie, maar het was opvallend om te zien hoeveel bedrijven beide facetten steeds meer toepassen, zoals in de zorg. Dit event weerspiegelt daarmee heel mooi de verbreding die STO voorstaat in de periode 2025 t/m 2028. Betrokkenheid bedrijven bewijst zich tijdens Talent Event Het Talent Event is een samenwerking van TOF Onderwijs, Canisius Tubbergen en Sterk Techniekonderwijs Almelo e.o. (STO). Marleen Peddemors, stagecoördinator en docent bij Canisius Tubbergen, én kartrekker en netwerker bij STO Almelo e.o.: “Het is een ideaal moment voor leerlingen om hun eigen technische en technologische talent te ontdekken.” Het kostte Marleen en haar collega’s geen moeite om de meer dan 100 bedrijven te enthousiasmeren om mee te doen: “Vanuit STO Twente e.o. zetten we al langere tijd heel gericht in op het aangaan en stevig onderhouden van relaties met bedrijven, ook de technische. Neem onze STO studiereizen, ook dan nodigen we bedrijven uit om mee te gaan. Die verbinding en betrokkenheid zie je terug bij het enthousiasme van de bedrijven om mee te doen met ons Talent Event.” Je eigen talent ontdekken! De opkomst? Hoog! Marleen: “Ruim 500 basisschoolleerlingen vanuit de TOF en de KONOT en 800 vo-leerlingen van de locatie Canisius Tubbergen, maar ook ruim 300 leerlingen vanuit onze andere locatie.” Zij gingen concreet aan de slag met allerlei doe-opdrachten die de bedrijven creatief hadden bedacht. In verschillende workshops en inspiratiemomenten ontdekten leerlingen wat ze leuk vinden en misschien zelfs waar hun toekomst ligt op het gebied van werk of studie. Op voorhand hadden de leerlingen op grond van een vragenlijst twee rondes van hun interesse gekozen waarin ze vervolgens werden ingedeeld. Rens, één van de honderden deelnemende basisschoolleerlingen: “Ik koos voor groen en PIE!” Iederéén was welkom Marleen: “We hopen dat leerlingen na hun bezoek aan het Talent Event een beter beeld hebben van de bedrijven die in de gemeente Tubbergen zijn gevestigd en welke mogelijkheden daar voor hen liggen, ook op het vlak van techniek en technologie. Misschien komen ze er wel achter dat ze ergens goed in zijn, of wat echt bij hen past.” Tussen 14.00 en 16.30 uur was er vrije inloop voor iedereen die graag een kijkje wilde nemen. Marleen: “Als leerlingen ’s ochtends niet alles hebben kunnen zien, of bijvoorbeeld hun ouders mee wilden nemen naar een bedrijf, dan kon dat!” Leerlingen van het Canisius uit de hogere klassen stonden paraat, gekleed in herkenbare polo’s, om alle jongere leerlingen te begeleiden en te helpen bij vragen. SMEOT: extra aandacht voor verspaning Werner Scheuten is praktijkdocent bij SMEOT: “Uiteraard stonden we hier ook! We lieten de leerlingen zien wat verspaning is, hoe draaien en frezen werkt, en ook hoe programmeren daarin een rol speelt. Uiteraard gingen de leerlingen er onder begeleiding mee aan de slag. Waarom we speciaal verspaning lieten zien? Voor deze discipline is steeds minder belangstelling en instroom, dus besloten we specifiek aan de jeugd verspaning te presenteren tijdens dit mooie Talent Event.” In een andere stand van SMEOT maakten de leerlingen een sierlijke plantenhanger door metaal te lassen. De po-leerlingen waren onder de indruk. Remy: “In Geesteren heb ik eerder ook mogen lassen en nu weer. Het is best spannend!” Aandacht voor schadeherstel Mensink Autoschadeherstel uit Tubbergen liet de leerlingen op volle kracht een deuk in een auto slaan. Vervolgens leerden zij hoe je die deuk er weer uit haalt met een spotter, uiteraard met steeds een veiligheidsbril op. Veel leerlingen wilden eerst 100% zéker weten dat ze mochten slaan met de hamer, en gooiden er vervolgens al hun kracht tegenaan. Martijn Mensink is directeur/eigenaar: “We hebben het heel druk op de zaak, toch maak ik graag een hele dag vrij om hier de jeugd te interesseren voor techniek en technologie. De aanwas van nieuwe medewerkers in onze branche moet toch echt van onderaf komen, want zij-instromers zien we nauwelijks. Zelf heb ik het bedrijf van mijn vader overgenomen en het vak met de paplepel ingegoten gekregen, maar in die situatie zitten heel veel jongeren natuurlijk niet.” Naast de leerlingen laten zien wat uitdeuken is, konden ze bij Mensink Autoschadeherstel ook aan de slag met Virtual Reality lakspuiten. “Alles wat je leuk vindt, dat kún je!” Heel veel bekijks én deelname trok de stand van Timmerbedrijf Lenferink, vooral gespecialiseerd in trappen. Monique Lenferink is hier directeur-eigenaar: “We lieten de leerlingen een houten iPad-standaard maken. We vinden het geweldig om de jeugd te enthousiasmeren voor techniek. Zo’n dag als deze is geweldig!” Monique nam het bedrijf over van haar ouders: “We willen meer meiden in de techniek en ik ben er door mijn familie ingerold. Talent voor techniek hoef je niet per se te hebben, je moet het leuk vinden. Want ik zeg altijd: alles wat je leuk vindt, dat kún je!” Zorgtechnologie in de spotlights Ook Trivium Meulenbelt Zorg (TMZ) trok veel deelnemende leerlingen. Lydia Bosman: “Wij bieden verpleeghuiszorg en maken graag tijd vrij om in het vo en po te laten zien wat de zorg voor hen kan betekenen. Hopelijk maken ze dan straks een betere keuze.” Ook in de zorg rukt technologie op, geeft Lydia aan: “We namen naar dit Talent Event onze braintrainer mee. Een digitale geheugentrainer om onze bewoners te stimuleren. We lieten de leerlingen de vragen uit deze geheugentrainer beantwoorden. In de zorg bij ons hebben we bijvoorbeeld ook al zorgrobots en praktische technologie om medicatieherinneringen te geven.” Kortom, veel te doen, veel te beleven, veel leerlingen en veel bedrijven. Een mooiere optelsom om je (technische) talent te ontdekken is er niet! MENU

Zoek

bottom of page