top of page

289 items gevonden

  • Canisius maakt praktisch werk van Keuzevak Duurzame Energie

    Canisius maakt praktisch werk van Keuzevak Duurzame Energie In Nederland groeit de behoefte aan jong technisch talent dat alle oplossingen voor duurzame energie kan helpen ontwerpen en daadwerkelijk installeren. Ook in Tubbergen en omgeving is hier veel werk in, van bouw tot en met installatietechniek. Reden genoeg voor het Canisius in Tubbergen om het Keuzevak Duurzame Energie te introduceren. Ook hier is de samenwerking gezocht met het lokale bedrijfsleven, dé kracht van STO Almelo en omstreken. TDI Techniek in Reutum Voor het Keuzevak Duurzame Energie werkt het Canisius in Tubbergen samen met TDI Techniek in Reutum. Dit installatiebedrijf is actief met onder andere warmtepompen en zonneboilers. De leerlingen die dit keuzevak volgen gaan in totaal zeven keer naar TDI toe. Veelzijdige kennismaking De eerste van de zeven bezoeken stond in het teken van veiligheid. Vervolgens maakten de leerlingen kennis met uitdagende onderwerpen, zoals technisch tekenen. Een van de opdrachten was ook het monteren van zonnepanelen. Dat lijkt misschien eenvoudig, maar moet aan veel regels voldoen. Leerlingen leerden hoe zij met een speciaal digitaal programma over de montage van zonenpanelen. Hoe ze deze bijvoorbeeld het beste op het dak van hun eigen huis konden monteren. Na deze opdracht werden de handen uit de mouwen gestoken en werden hun technische tekeningen werkelijkheid: leerlingen gingen daadwerkelijk zonnepanelen monteren. Daarbij kregen ze uitleg over de rol van een omvormer en hoe je deze aan moet sluiten op de zonnepanelen. Aan de slag in de praktijk Naast de opdrachten bij TDI gaan de leerlingen ook op bezoek bij een klant in Tubbergen: een gemeenschapsgebouw. Hier hebben ze met een infraroodcamera zelf bekeken hoe goed het gebouw was geïsoleerd. Samen werd besproken hoe ze de isolatie van het gebouw konden verbeteren. Daarnaast hebben de leerlingen gekeken naar het aansluiten van warmtepompen en zonneboilers. Afsluiting met doorkijkje naar toekomst Op 25 juni is het keuzevak Duurzame Energie afgesloten met een theorietoets. DE ouders werden daarna later op de middag uitgenodigd en kregen uitleg van Tom Droste zelf over het keuzevak. Van het filmpje dat is gemaakt tijdens het keuzevak hebben we ze de preview laten zien. Ook kregen uitleg van IW over vervolgmogelijkheden in dit vak. Ook opleider IW was uitgenodigd. Deze mbo-opleider is gevestigd in het Techniekhuis Twente en gespecialiseerd in installatietechnische opleidingen. Leo Benneker van IW gaf op 25 juni een praktische uitleg over alle mogelijkheden die er zijn voor vmbo-leerlingen als zij door willen studeren binnen duurzame energie in relatie tot installatietechniek. Onderdeel van standaard aanbod De eerste ronde van dit keuzevak is zo goed bevallen, dat het onderdeel wordt van het standaard aanbod van STO Almelo e.o. Een groep leerlingen van ook het Alma College, het Noordik Vroomshoop en Vriezenveen en het Zone.college krijgt dan de kans om duurzame energie te ontdekken. Het wordt vanaf komend schooljaar ook extern aangeboden binnen Almelo e.o. Er staat weer een grote groep klaar vanuit het Alma en Noordik Vroomshoop om dit keuzevak te volgen. MENU

  • We zijn vertrokken vanuit een stevig organisatiefundament

    We zijn vertrokken vanuit een stevig organisatiefundament Jan van der Meij is directeur van het Alma College. Recent volgde hij Patric Wigman op als regioleider STO Almelo en omstreken. Een mooi moment om terug én vooruit te blikken door de bril van Sterk Techniekonderwijs: “We werken consequent toe naar één organisatie voor STO Almelo e.o. waarin alle deelnemers collega’s van elkaar zijn, van onderwijs tot en met bedrijven.” Direct betrokken Jan is al vanaf de allereerste planvorming in 2019 betrokken bij STO Twente: “Vanaf de start heb ik de rol van aanjager vervuld. Eerst als directeur van het vmbo, praktijkonderwijs en isk van Het Erasmus. Sinds drie jaar zijn de vmbo-afdelingen van Het Noordik, Pius X College en Het Erasmus één school geworden: het Alma College. Die bundeling heeft het voor STO makkelijker gemaakt. De techniekdocenten van drie scholen werden directe collega’s en dit maakte de overleglijnen efficiënter.” Gelijkwaardige plek voor andersoortig onderwijs Jan: “Gelukkig doen alle vmbo-scholen in onze subregio mee, evenals praktijk- en speciaal onderwijs: Het Noordik Vriezenveen, Het Noordik Vroomshoop, Canisius Tubbergen, Zone.college, Het Erasmus praktijkonderwijs en het Omnis College. Hoewel de laatste drie formeel niet vallen onder de subsidieregeling hebben we al bij de start besloten hen een gelijkwaardige plek in onze subregio te geven. Daarmee is onze subregio best complex.” Koersen op één duidelijk herkenbare STO-organisatie Hoe houdt deze subregio alle kikkers in de kruiwagen? Jan: “Bij de start van STO Almelo e.o. hebben we veel tijd en energie gestoken om er eerst één duidelijk herkenbare STO-organisatie van te maken. Alle deelnemende scholen hebben onder begeleiding van onze externe projectleiding eerst goed nagedacht over de vereiste organisatiestructuur, bijbehorende rollen en passende regiovisie. Daarmee ontwikkelden we een gezamenlijke stip op de horizon en een gezamenlijke taal. Het vinden van die juiste organisatiestructuur is echt zoeken geweest, maar we kwamen eruit. De belangrijkste kenmerken? De directeuren noemen we de externe aanjagers voor het STO-project met vooral de blik naar buiten. Daarbij werken we met een ring met interne aanjagers met meer de blik naar binnen. Met als kernopdracht de activiteiten uit te voeren en goed samen te brengen, plus het organiseren van een passende personele bezetting op alle scholen.” Vernieuwde focus op bedrijven Jan noemt ook het belang van samenwerken met de bedrijven in de regio: “Samen met de bedrijven hebben we in 2024 heel nadrukkelijk onze visie en rol uit de eerste tranche herzien. Voor de tweede periode (2025 t/m 2028) willen we meer dan voorheen dat bedrijven deel uit maken van onze organisatie. Een grote uitdaging, waarbij we expliciet zeggen dat we STO Almelo e.o. niet alleen met de scholen doen, maar écht samen met de bedrijven. We doen dit door de bedrijven als teamleden in de activiteiten op te nemen: bedrijven denken actief mee. We hebben de opdracht om nadrukkelijk samen te werken tussen alle subregio’s in Twente.” Trage start inmiddels succesvol ingelopen Door de lange voorbereidingstijd leek het in het begin of er in de subregio Almelo e.o. niet zoveel concreets gebeurde, terwijl andere subegio’s direct met tastbare activiteiten aan de slag gingen zoals het bouwen van Technolabs en het verzorgen van masterclasses. Jan: “Bij ons kwam dat net wat langzamer op gang. We wilden elkaar eerst goed leren kennen én heel goed nadenken over hoe we het beste konden samenwerken, met als doel feitelijk één STO-organisatie. Die ogenschijnlijke trage start hebben we vervolgens volledig ingelopen met gevarieerde activiteiten. De programmaleiding van STO Twente heeft dit ook gezien en liet ons recent weten dat we het hartstikke goed doen. Tot nu toe hebben we met vijf strategielijnen gewerkt. Die waren gericht op de doelgroepen po, mbo en bedrijven." Onderscheidende activiteiten De subregio Almelo e.o. wist enkele onderscheidende activiteiten te bedenken en tot uitvoer te brengen. Jan: “Alle deelnemende scholen hebben de woensdagmiddag vrijgemaakt om leerlingen de kans te geven op elkaars scholen keuzevakken te volgen. We geven hiermee bijvoorbeeld de PRO-leerlingen de kans om letterlijk met het vmbo kennis te maken. Dat is heel goed voor hun beeldvorming en ontwikkeling. Je zou kunnen zeggen dat we met deze STO-activiteit ook een algemeen maatschappelijk doel dienen.” Ook biedt de subregio Almelo e.o. eigen trainingen aan voor docenten om de nieuwe technologie die zij aan hun leerlingen presenteren eerst zelf te leren doorgronden. Planvorming 2025 t/m 2028 De plannen voor 2025 t/m 2028 haken in op de vernieuwde uitgangspunten voor STO landelijk. Jan: “Daar zijn we zelfs mondjesmaat al mee begonnen zoals de verbreding van de deelnemende profielen. We betrekken inmiddels al Zorg & Welzijn en introduceerden in september het keuzevak Mode en Design; ook hierin worden techniek en technologie toegepast.” Wel constateert Jan met zijn collega’s dat je de nieuwe STO-periode niet inkleurt met een één-op-één doorzetting van bestaande activiteiten: “We zien in dat we hier en daar toch nog bepaalde accenten moeten leggen en in deze fase bevinden we ons momenteel. Als we hierin wellicht iets afwijken van de reguliere aanpak van STO zullen we dit goed onderbouwen.” Meer directe koppeling Ook nieuw zal zijn dat Almelo e.o. de structuur van haar eigen STO-organisatie gaat koppelen aan de vier aangepaste doelstellingen vanuit STO voor de komende projectperiode. Jan: “We verbinden heel zichtbaar de externe aanjagers aan de vier doelstellingen. In de eerste periode was die koppeling minder zichtbaar voor de buitenwereld. Hiermee maken we naar buiten toe meer helder dat de subregio Almelo e.o. georganiseerd is conform de doelstellingen van STO Twente.” Jan benadrukt nog een groot voordeel van deze organisatorische aanpassingen: “Hiermee bereiden we ons ook voor op een belangrijke doelstelling van STO, namelijk de structurele inbedding voor na 2028 van alles wat we realiseren met STO Almelo en omstreken.” Bijstelling naamgeving De subregio hanteert sinds kort weer nadrukkelijk de naam STO Almelo en omstreken. Jan: “In de vorige projectperiode leek het een goed idee om onze visie de eerdere ondertitel ‘Baanbrekend Leren’ als merknaam voor de subregio te gebruiken. Daarmee raakten we echter onze zichtbaarheid als STO-organisatie kwijt en liepen we het risico de aansluiting te missen.” Gevoel van concurrentie is weg Tot slot deelt Jan het best bewaarde STO-geheim van de subregio Almelo en omstreken. Jan: “Het kost inzet en tijd, maar het is ons gelukt om de voorheen concurrerende vmbo-scholen te verenigen in een gezamenlijk STO-project. Die focus behouden we ook; we doen dit samen om techniek en technologie te versterken en de leerlingen te behouden voor de regio. We hebben bereikt dat alle deelnemers aan de subregio Almelo en omstreken hierin een gezamenlijke verantwoordelijkheid ervaren. Natuurlijk, soms speelt de neiging op om iets vanuit je eigen school te doen, maar dan houden we elkaar daarin scherp.” MENU

  • Nieuws | STO Twente

    STO TWENTE IN HET NIEUWS ​ MENU NIEUWSBERICHTEN Stagemarkt biedt alle kans op laagdrempelige snuffelstages Opnieuw organiseerde SMEOT/ROC van Twente een drukbezochte stagemarkt op dinsdag 24 september 2024. Op de locatie van SMEOT waren naast de eigen BBL ook de BOL-studenten en studenten niveau 4 van de Gieterij welkom. Evenals volwassen zij-instromers en inburgeraars die zich richten op de wereld van de metaalindustrie. Vooral bijzonder vanuit het perspectief van STO Twente was dat ook circa 100 vmbo-leerlingen leerjaar 3 uit Hengelo, Enschede en Almelo e.o. langskwamen voor het zoeken én vinden van een snuffelstage. > TZA Zorgkoffers uitgereikt in STO Twente In september en oktober krijgen de docenten van het profiel Zorg & Welzijn in subregio’s van STO Twente de Zorgkoffer van TZA in bruikleen uitgereikt. TZA is een belangrijke samenwerkingspartner van STO Twente. We namen een kijkje bij de uitreiking en toelichting door Mariëlle Medema op CSG Reggesteyn in Rijssen. In één handige en mobiele koffer putten de scholen nu uit een slimme selectie van zorgtechnologie. Want ook in de sector zorg en welzijn helpt slimme technologie mensen die langer thuis willen blijven wonen. En die technologie leren beheersen start uiteraard al in het vmbo! > Canisius maakt praktisch werk van Keuzevak Duurzame Energie In Nederland groeit de behoefte aan jong technisch talent dat alle oplossingen voor duurzame energie kan helpen ontwerpen en daadwerkelijk installeren. Ook in Tubbergen en omgeving is hier veel werk in, van bouw tot en met installatietechniek. Reden genoeg voor het Canisius in Tubbergen om het Keuzevak Duurzame Energie te introduceren. Ook hier is de samenwerking gezocht met het lokale bedrijfsleven, dé kracht van STO Almelo en omstreken. > We zijn vertrokken vanuit een stevig organisatiefundament Jan van der Meij is directeur van het Alma College. Recent volgde hij Patric Wigman op als regioleider STO Almelo en omstreken. Een mooi moment om terug én vooruit te blikken door de bril van Sterk Techniekonderwijs: “We werken consequent toe naar één organisatie voor STO Almelo e.o. waarin alle deelnemers collega’s van elkaar zijn, van onderwijs tot en met bedrijven.” > Kom je ook naar Techniek Tastbaar regio Rijssen Holten? Natuurlijk kent iedereen inmiddels het evenement Techniek Tastbaar. Dit is HET doe- en beleef-event in de Techniek voor jongeren in de leeftijd van 10-14 jaar en hun ouders. Alle subregio’s van STO Twente doen hier inmiddels aan mee. Goed nieuws is dat nu ook de STO subregio Rijssen-Holten haar debuut beleeft met Techniek Tastbaar. Datum? 11 oktober. Locatie? Kampus Rijssen! Hierbij de uitnodiging aan alle geïnteresseerde STO-collega’s om ook even een kijkje te komen nemen bij de collega’s in Rijssen-Holten. > Nuttige tips uit STO Webinar docententekort Het tekort aan techniekdocenten speelt ook in Twente. STO Twente acteert hier met allerlei acties op zoals het werven van hybride docenten en instructeurs. Maar hoe doen andere STO-regio’s in Nederland dit? STO Twente keek mee met het STO webinar over het docententekort en deelt graag een aantal nuttige tips met de vijf subregio’s van STO Twente. > STO TWENTE IN HET NIEUWS Sterk Techniekonderwijs Twente timmert volop aan de weg. Hier ontdekt u actuele nieuwsberichten over onze plannen, activiteiten, ontwikkelingen en nog veel meer. Wilt u actief op de hoogte blijven? Schrijf u in voor onze nieuwsbrief via communicatie@stotwente.nl MEER BERICHTEN

  • STO Twente | Sterk Techniekonderwijs

    STERK TECHNIEK- ONDERWIJS TWENTE ​ MENU STERK TECHNIEKONDERWIJS STEVIGE IMPULS VOOR TWENTSE VMBO'S Door supersnelle ontwikkelingen in de techniek groeit de vraag naar technisch geschoolden in Twente. Gesteund door het landelijke subsidieprogramma Sterk Techniekonderwijs speelt het Twents technisch vmbo-onderwijs doelgericht in op deze grote uitdaging. Vmbo-scholen slaan handen ineen 19 Twentse vmbo-scholen werken intensief samen binnen het landelijk subsidieprogramma Sterk Techniekonderwijs (2020 – 2023) . Zo ontstond Sterk Techniekonderwijs Twente. Ook het basis- en speciaal onderwijs haken aan evenals opleidingspartners en ROC van Twente. Samen bouwen we hiermee voort op al bestaande regionale samenwerkingen en netwerken. Vanuit een centraal activiteitenplan pakken wij een aantal thema’s regionaal op. Terwijl tegelijkertijd de vijf subregio’s hun eigen accenten kunnen zetten. Deze vijf subregio’s binnen de Regio Twente zijn: Hengelo, Oldenzaal, Enschede, Rijssen/Holten en Almelo ofwel… hoera! LAATSTE NIEUWS TZA Zorgkoffers uitgereikt in STO Twente In september en oktober krijgen de docenten van het profiel Zorg & Welzijn in subregio’s van STO Twente de Zorgkoffer van TZA in bruikleen uitgereikt. TZA is een belangrijke samenwerkingspartner van STO Twente. We namen een kijkje bij de uitreiking en toelichting door Mariëlle Medema op CSG Reggesteyn in Rijssen. In één handige en mobiele koffer putten de scholen nu uit een slimme selectie van zorgtechnologie. Want ook in de sector zorg en welzijn helpt slimme technologie mensen die langer thuis willen blijven wonen. En die technologie leren beheersen start uiteraard al in het vmbo! > Stagemarkt biedt alle kans op laagdrempelige snuffelstages Opnieuw organiseerde SMEOT/ROC van Twente een drukbezochte stagemarkt op dinsdag 24 september 2024. Op de locatie van SMEOT waren naast de eigen BBL ook de BOL-studenten en studenten niveau 4 van de Gieterij welkom. Evenals volwassen zij-instromers en inburgeraars die zich richten op de wereld van de metaalindustrie. Vooral bijzonder vanuit het perspectief van STO Twente was dat ook circa 100 vmbo-leerlingen leerjaar 3 uit Hengelo, Enschede en Almelo e.o. langskwamen voor het zoeken én vinden van een snuffelstage. > Canisius maakt praktisch werk van Keuzevak Duurzame Energie In Nederland groeit de behoefte aan jong technisch talent dat alle oplossingen voor duurzame energie kan helpen ontwerpen en daadwerkelijk installeren. Ook in Tubbergen en omgeving is hier veel werk in, van bouw tot en met installatietechniek. Reden genoeg voor het Canisius in Tubbergen om het Keuzevak Duurzame Energie te introduceren. Ook hier is de samenwerking gezocht met het lokale bedrijfsleven, dé kracht van STO Almelo en omstreken. > Nuttige tips uit STO Webinar docententekort Het tekort aan techniekdocenten speelt ook in Twente. STO Twente acteert hier met allerlei acties op zoals het werven van hybride docenten en instructeurs. Maar hoe doen andere STO-regio’s in Nederland dit? STO Twente keek mee met het STO webinar over het docententekort en deelt graag een aantal nuttige tips met de vijf subregio’s van STO Twente. > We zijn vertrokken vanuit een stevig organisatiefundament Jan van der Meij is directeur van het Alma College. Recent volgde hij Patric Wigman op als regioleider STO Almelo en omstreken. Een mooi moment om terug én vooruit te blikken door de bril van Sterk Techniekonderwijs: “We werken consequent toe naar één organisatie voor STO Almelo e.o. waarin alle deelnemers collega’s van elkaar zijn, van onderwijs tot en met bedrijven.” > Kom je ook naar Techniek Tastbaar regio Rijssen Holten? Natuurlijk kent iedereen inmiddels het evenement Techniek Tastbaar. Dit is HET doe- en beleef-event in de Techniek voor jongeren in de leeftijd van 10-14 jaar en hun ouders. Alle subregio’s van STO Twente doen hier inmiddels aan mee. Goed nieuws is dat nu ook de STO subregio Rijssen-Holten haar debuut beleeft met Techniek Tastbaar. Datum? 11 oktober. Locatie? Kampus Rijssen! Hierbij de uitnodiging aan alle geïnteresseerde STO-collega’s om ook even een kijkje te komen nemen bij de collega’s in Rijssen-Holten. > STO Twente krijgt een technisch zusje genaamd Techkwadraat Het zal niemand ontgaan zijn: Sterk Techniekonderwijs krijgt een zusje: Techkwadraat. STO Twente ontvangt hier veel vragen over. Hoewel het programma Techkwadraat zich nog in een heel pril stadium bevindt, proberen we toch jullie vragen te beantwoorden. > Pilot derdejaars leerlingen VCA Basis Het vierde jaar van het technisch vmbo is een echt stagejaar. De leerlingen doen concrete ervaring op in techniekbedrijven in Twente. Eén aspect staat hierbij voorop: veiligheid. Steeds meer Twentse stagebedrijven stellen dan ook als eis dat de vmbo-leerlingen die bij hen over de vloer komen beschikken over VCA Basis. Onder andere het Canisius in Tubbergen ging hiermee eerder al aan de slag. Afgelopen week stuurden C.T. Stork College en Twents Carmel College Potskampstraat samen vier derdejaars vmbo-leerlingen naar de training VCA Basis bij SMEOT. Een pilot die in september wordt geëvalueerd. > Tips voor een geslaagde STO studiereis De subregio Almelo e.o. ging in juni op studiereis naar Duitsland. Wat was de insteek? En hoe bereid je een studiereis goed voor? Welke tips zijn handig? We vroegen het Marleen Peddemors en Erik van Bunnik, de organisatoren: “Onder andere door de intensieve voorbereiding leerden de 24 deelnemers elkaar veel beter kennen. Na de studiereis kun je elkaar daardoor gemakkelijker en sneller benaderen voor een initiatief in relatie tot STO Twente.” > MEER NIEUWS

  • TZA Zorgkoffers uitgereikt in STO Twente

    TZA Zorgkoffers uitgereikt in STO Twente In september en oktober krijgen de docenten van het profiel Zorg & Welzijn in subregio’s van STO Twente de Zorgkoffer van TZA in bruikleen uitgereikt. TZA is een belangrijke samenwerkingspartner van STO Twente. We namen een kijkje bij de uitreiking en toelichting door Mariëlle Medema op CSG Reggesteyn in Rijssen. In één handige en mobiele koffer putten de scholen nu uit een slimme selectie van zorgtechnologie. Want ook in de sector zorg en welzijn helpt slimme technologie mensen die langer thuis willen blijven wonen. En die technologie leren beheersen start uiteraard al in het vmbo! TZA Twente: regionaal leerwerk-, oefen- en testcentrum De Technologie & Zorg Academie (TZA) Twente is het regionale leerwerk-, oefen- en testcentrum op het gebied van zorgtechnologie en hulpmiddelen, gericht op het vergroten van de zelfstandigheid en zelfredzaamheid in de thuissituatie. De TZA is een netwerkorganisatie van (zorg)organisaties, overheid en onderwijs. In een innovatieve omgeving worden studenten, docenten en professionals meegenomen in de mogelijkheden die technologie biedt. TZA Twente werkt inmiddels al nauw samen met STO Twente. Toepassen in realistische lessituaties Mariëlle Medema is bij TZA Twente de coördinator van het Living Lab: “Ook leerlingen en hun docenten uit het vmbo zijn van harte welkom om kennis te maken met onze tastbare technologie en praktische tools. Op deze beleeflocatie van de TZA valt van alles te ontdekken om technische en innovatieve hulpmiddelen voor de zorg uit te proberen en te ervaren. Maar we lenen ook rijkgevulde Zorgkoffers uit, bomvol praktische voorbeelden van zorgtechnologie, zoals nu binnen de profielen Zorg en Welzijn in Twente.” De scholen krijgen deze koffer dankzij STO Twente in bruikleen. Mariëlle: “De docenten Zorg en Welzijn kunnen alles nu zelf uitproberen en samen met hun leerlingen toepassen in realistische lessituaties.” Uiteraard biedt de Zorgkoffer handleidingen die elke zorgtechnologie helder uitleggen en wat de docenten en leerlingen ermee kunnen. Mariëlle: “En hebben ze gaandeweg vragen over hoe iets werkt of hoe je bepaalde zorgtechnologie toepast? Dan staan we stand-by om die vragen te beantwoorden.” Laatste snufjes op het gebied van zorgtechnologie Om een idee te geven: de zorgkoffer toont de laatste snufjes op het gebied van zorgtechnologie. En zoals Mariëlle benadrukt: “Niet zozeer vanuit het veelgehoorde argument dat er steeds minder handen aan het bed zijn, maar veel meer vanuit het idee dat zorgtechnologie mensen langer in staat stelt zich thuis te redden.” Met schwung toonde Mariëlle zorgtechnologie uit de TZA Zorgkoffer bijvoorbeeld aan twee docenten Zorg en Welzijn van CSG Reggesteyn: Tamara Berentschot en Herma Catsburg. Zoals een slaapmasker met bluetooth, een memoryspel voor de leerlingen om zorgtechnologie te leren combineren met een zorgvraag, een t-shirt waardoor je inwendige organen aan de buitenkant zichtbaar worden en een super eenvoudig te bedienen radio. Maar ook een BBrain klok voor herinneringen voor dementerenden en een super zwaar set kledingstukken waardoor leerlingen zelf ervaren hoe mensen met een zorgvraag fysiek beperkt kunnen zijn, het zogeheten ouderdomspak. Evenals het ademhalingskussen Somnox om rustig in slaap te vallen en de Moofie vielen in de smaak. De laatste is een lange fitnessstok die met licht en geluid allerlei bewegingsoefeningen geeft om fit te blijven in een zorgsituatie. En natuurlijk ontbrak de bekende robotpoes niet waarmee cliënten of patiënten kunnen knuffelen. Speciaal lesmateriaal ontwikkelen De kunst is natuurlijk om al deze voor leerlingen aantrekkelijke zorgtechnologie niet zomaar ‘in de groep te gooien.’ Ook Tamara en Herma waren super enthousiast na alle uitleg van Mariëlle, evenals hun andere onderwijscollega’s in Twente: “We gaan hier nu speciaal lesmateriaal voor schrijven. Daar zijn we al voor in overleg met de collega’s van Zorg en Welzijn van het C.T. Stork College in Hengelo en docenten van de Wethouder Beverstraat in Enschede. We laten de leerlingen er eerst gewoon spelenderwijs kennis mee maken. Vervolgens gaan we hen begeleiden in het denkproces om deze zorgtechnologie te integreren in de lessen.” In de Zorgkoffer zit bijvoorbeeld een automatische appelsnijder voor wie dat met de handen niet meer lukt. Tamara en Herma: “We gaan de leerlingen inspireren om na te denken over hoe zij die zorgtechnologie zouden kunnen benutten. Denk bij de automatische appelsnijder aan een bakopdracht waarin je de appelsnijder integreert in de les. Dus niet dat wij een kant-en-klare les appelschillen maken, maar de leerlingen zelf laten bedenken hoe je al deze zorgtechnologie nuttig kunt inzetten.” Scholen kunnen dit soort technologie bijvoorbeeld ook inzetten voor een beurs/ouderavond of themaweek Méér mogelijk Overigens, TZA Twente heeft méér zorgtechnologie in huis dan in de Zorgkoffer meekomt. Mariëlle: “Docenten Z&W van scholen die deelnemen aan STO Twente en die ook interesse hebben in onze SmartClips en CRDL, kunnen ons gewoon even mailen via onze probeerservice ( probeerservice@tza.nu ) . Omdat STO Twente lid is van de TZA is deze technologie voor hen via TZA Twente te huren.” MENU

  • STO Twente krijgt een technisch zusje genaamd Techkwadraat

    STO Twente krijgt een technisch zusje genaamd Techkwadraat Het zal niemand ontgaan zijn: Sterk Techniekonderwijs krijgt een zusje: Techkwadraat. STO Twente ontvangt hier veel vragen over. Hoewel het programma Techkwadraat zich nog in een heel pril stadium bevindt, proberen we toch jullie vragen te beantwoorden. Wat ís Techkwadraat? In de eerste fase van Techkwadraat 2025-2027 stelt de overheid 129 miljoen euro beschikbaar voor het uitvoeren van plannen voor technologieonderwijs. Dit op basis van het interventiekompas voor leerlingen in het basisonderwijs, speciaal onderwijs, vmbo-tl, havo en vwo. De start van de uitvoering van goedgekeurde plannen in de regio’s valt samen met de start van het schooljaar 2025/2026. Wie komt in aanmerking? Regionale consortia bestaande uit basis- en voortgezet onderwijsscholen (vmbo-tl, havo en vwo) mét bedrijven, bibliotheken, musea, technohubs en meer. Hoe verhoudt Techkwadraat zich tot Sterk Techniekonderwijs? Voor leerlingen in het vmbo (bb/kb/gl) voorziet het programma Sterk Techniekonderwijs al in financiële middelen en structurele aandacht voor techniekonderwijs. Techkwadraat vult dit programma aan door te focussen op het primair onderwijs en de overige voortgezet onderwijssoorten (vmbo-tl, havo, vwo). Hoe kan Techkwadraat in Twente profiteren van STO Twente? Het Techkwadraat-programma krijgt als eis mee dat activiteiten niet dubbel bekostigd of gesubsidieerd worden in relatie tot STO. De ministeriële boodschap is daarmee dat Techkwadraat nauw dient samen te werken met STO en voortbouwt op wat er door STO al is bereikt. Gelukkig is STO Twente erin geslaagd een stevige structuur neer te leggen, inclusief tal van activiteiten en contacten Die is prima te benutten voor en door Techkwadraat. Tijdpad Als eerste fase geldt dat de consortia, onder andere bestaande uit po- en vo-scholen, zich uiterlijk 17 oktober aanmelden. Voorkeur voor bewezen Twentse model In een recente eerste startbijeenkomst over Techkwadraat voor de provincie Overijssel gingen de potentieel aan Techkwadraat deelnemende partijen in groepjes in overleg. Al direct vormde zich spontaan een Twentse overleggroep. Vertegenwoordigers van STO Twente duidden hierin hoe goed het werkt als je je Twente-breed organiseert, met eveneens behoorlijk zelfstandige subregio’s. De consensus na dit informele overleg was, dat de potentieel aan Techkwadraat in Twente deelnemende partijen zich ook willen organiseren conform dit model. Wat hierbij helpt, is dat Marieke Rinket, programmamanager STO Twente, voor Techkwadraat is aangesteld als regio-ondersteuner Techkwadraat voor Twente en de Achterhoek. Benieuwd? Kijk op www.techkwadraat.nl MENU

  • Nuttige tips uit STO Webinar docententekort

    Nuttige tips uit STO Webinar docententekort Het tekort aan techniekdocenten speelt ook in Twente. STO Twente acteert hier met allerlei acties op zoals het werven van hybride docenten en instructeurs. Maar hoe doen andere STO-regio’s in Nederland dit? STO Twente keek mee met het STO webinar over het docententekort en deelt graag een aantal nuttige tips met de vijf subregio’s van STO Twente. Ervaringen West-Brabant Midden In dit STO webinar stond de aanpak van de STO-regio West-Brabant Midden centraal rond het docententekort in de sector techniek. Tijdens het webinar werden praktijkervaringen gedeeld door Patrick Jongenelis (zij-instromer bij DaVinci Roosendaal), Kiki Nieuwkerk (schoolleider van DaVinci vmbo/praktijkonderwijs van Scholengemeenschap Tongerlo) en Lieke van Genderen (projectleider STO West-Brabant Midden bij Scholengemeenschap Tongerlo). Dit zijn enkele bruikbare tips en suggesties: · Werven via de reguliere kanalen voor werving en selectie is niet voldoende. Doe veel meer aan netwerken met bedrijven en bouw daarmee vanuit STO eerst een goede samenwerking op via bijvoorbeeld gastlessen en keuzevakken. Ligt die lijn er en is er vertrouwen? En heb je elkaars werelden verkend? Dan kun je met het bedrijf in gesprek gaan over het concept van hybride docenten. · West-Brabant Midden was in 2020 ambitieus gestart met een hybride docentenpoule voor uitwisseling tussen de deelnemende vmbo-scholen. Maar die werkte niet: hybride docenten die vanuit het bedrijfsleven op een vmbo-school komen, gaan daar doorgaans niet meer weg. Er is dus weinig tot geen mobiliteit van hybride docenten tussen de vmbo-scholen. · Werk voor de werving samen met al bestaande regionale instroomactiviteiten voor hybride docenten. Zoals brancheorganisaties uit de techniek die ook al activiteiten ontplooien of het UWV die zicht heeft op mensen met een ambitie als hybride docent. Zoek ook samenwerking met de gemeente waarin je vmbo-school staat. Die hebben veel kennis van de lokale arbeidsmarkt. Kortom, collectieve werving werkt beter, ontdekten ze in West-Brabant Midden. · Denk ook alvast na hoe je hybride docenten werft én bindt als na 2028 de gelden voor STO stoppen of sterk verminderen. · Potentiële hybride docenten uit het bedrijfsleven kijken vaak op tegen het onderwijs en ervaren een hoge drempel om daar eens vrijblijvend aan te kloppen. Neem als vmbo-school die drempel dus zoveel mogelijk weg. · Misschien vinden de huidige docenten de komst van een hybride collega lastig. Bedenk dan dat beide groepen hun eigen kracht hebben en heel veel van elkaar kunnen leren. Je vult elkaar aan en je bent voor elkaar geen bedreiging. · Zet de deur wagenwijd open voor hybride docenten. Laat ze eerst in de praktijk proeven, het opleiden tot volwaardig docent kan altijd later nog. Werp dat niet meteen bij de start als drempel op. · Tot slot: let goed op de benamingen. Zoals het verschil tussen hybride docent en hybride instructeur. Dit voorkomt verwarring en frustratie. Binnen STO Twente gebruiken we de overkoepelende term Hybride Professional. Zelf terugkijken? https://www.youtube.com/watch?v=rHKJMK1rVjU MENU

  • Kom je ook naar Techniek Tastbaar regio Rijssen Holten?

    Kom je ook naar Techniek Tastbaar regio Rijssen Holten? Natuurlijk kent iedereen inmiddels het evenement Techniek Tastbaar. Dit is HET doe- en beleef-event in de Techniek voor jongeren in de leeftijd van 10-14 jaar en hun ouders. Alle subregio’s van STO Twente doen hier inmiddels aan mee. Goed nieuws is dat nu ook de STO subregio Rijssen-Holten haar debuut beleeft met Techniek Tastbaar. Datum? 11 oktober. Locatie? Kampus Rijssen! Hierbij de uitnodiging aan alle geïnteresseerde STO-collega’s om ook even een kijkje te komen nemen bij de collega’s in Rijssen-Holten. Hoog aantal deelnemende bedrijven Deze Techniek Tastbaar op Kampus in Rijssen wordt georganiseerd door de gezamenlijke vmbo-scholen voor voortgezet onderwijs in de regio Holten, Rijssen, Nijverdal en Hellendoorn. Dennis Boshoeve, projectleider STO Rijssen-Holten: “Tot op heden hebben zich 41 bedrijven enthousiast aangemeld, verspreid over allerlei soorten techniek en technologie. Dit hoge aantal geeft aan dat de bedrijven hier graag tijd en capaciteit in investeren. We kunnen de leerlingen en hun ouders een heel scala aan bedrijven presenteren.” Kampus was direct bereid ruimte ter beschikking te stellen voor dit grote event. Dennis: “Uiteindelijk streven we allemaal hetzelfde doel na: techniek en technologie aan de leerlingen presenteren vanuit de bedrijven zelf. Kampus denkt en doet enthousiast mee. Dit is een enorm groot evenement. We kijken ernaar uit en zijn er heel nieuwsgierig naar hoe dit zal worden ontvangen!” Gedegen voorbereiding Alle leerlingen van zowel basisscholen groep 7 en 8 uit de regio als leerlingen uit leerjaar 2 van het voortgezet onderwijs zijn van harte welkom. Dennis: “Dit matcht heel goed met de leeftijdsdoelgroep van Techniek Tastbaar van 10 – 14 jaar. “Zo is al duidelijk dat er een grote groep basisschoolleerlingen uit Rijssen een bezoek heeft gepland. Dennis: “De leerlingen worden hier goed op voorbereid op school en ook de ouders motiveren we om mee te komen met hun kinderen. De bijbehorende opdrachten voor de leerlingen kunnen tijdens Techniek Tastbaar én daarna binnen de scholen uitgevoerd worden. Denk aan uitvoering binnen het eigen leslokaal, maar uiteraard ook in onze meerdere goed uitgeruste Technolabs in de regio Rijssen - Holten. We hebben ook veel energie gestoken in het meekrijgen en informeren van alle docenten en leerkrachten van alle deelnemende scholen zodat zij in hun eigen school een ambassadeur zijn van Techniek Tastbaar. Het is voor ons de eerste keer en we zetten alles-op-alles om er een succes van te maken.” Advies van Techniek Tastbaar zelf Dennis: “Bij de organisatie hebben we heel veel support en advies gehad van John van Mierlo van de organisatie achter Techniek Tastbaar. Hij heeft hier onder andere elders in Twente al veel ervaring mee opgedaan en daar profiteren wij nu van. Zoals hoe je de leerlingen en andere bezoekers maximaal spreidt zodat je op de dag zelf geen opeenhopingen en dergelijke krijgt.” Dennis benadrukt dat er uiteraard een evaluatiemoment zal worden gepland: “Je hebt natuurlijk altijd verbeterpunten en die gaan we op een rij zetten voor de editie van Techniek Tastbaar 2025 die we vast en zeker gaan organiseren!” De projectgroep bestaat onder andere uit de decanen van De Waerdenborch, CSG Reggesteyn, collega’s van de Kampus en de mensen achter het concept van Techniek Tastbaar. Over Kampus Kampus is een opleidingscentrum in Rijssen voor verschillende vakopleidingen uit sectoren waar veel vraag is naar talentvolle vakmensen (onder andere de bouw, installatietechniek, zorg en retail). ROC van Twente, REMO, Bouwmensen en Zorggilde worden in het nieuwe gebouw gehuisvest. Daarnaast hebben de netwerkpartners van Kampus, onder meer in de transport en logistiek, infra en interieurbouw, een belangrijk aandeel in het nieuwe concept. MENU

  • Stagemarkt biedt alle kans op laagdrempelige snuffelstages

    Stagemarkt biedt alle kans op laagdrempelige snuffelstages Opnieuw organiseerde SMEOT/ROC van Twente een drukbezochte stagemarkt op dinsdag 24 september 2024. Op de locatie van SMEOT waren naast de eigen BBL ook de BOL-studenten en studenten niveau 4 van de Gieterij welkom. Evenals volwassen zij-instromers en inburgeraars die zich richten op de wereld van de metaalindustrie. Vooral bijzonder vanuit het perspectief van STO Twente was dat ook circa 100 vmbo-leerlingen leerjaar 3 uit Hengelo, Enschede en Almelo e.o. langskwamen voor het zoeken én vinden van een snuffelstage. Geslaagde switch van havo naar vmbo Neem bijvoorbeeld Sander, hij zat eerst op de havo en koos bewust voor het profiel PIE op C.T. Stork College: “Op mijn vorige school moest ik urenlang stilzitten en ik ben liever bezig. Nu zit ik op mijn plek op het technisch vmbo. Naar welk soort bedrijf ik wil voor een snuffelstage? Mijn vader maakt scheepsdeuren voor marineschepen, zo’n soort bedrijf lijkt mij gaaf om stage te lopen. Het is best spannend om hier de bedrijven aan te spreken, want misschien ga je er later wel werken. Dus wil ik wel een goede indruk maken. Ik heb al met enkele bedrijven hier een leuk gesprek gehad.” Selecteren voor snuffelstage Albert Meeuwissen, directeur SMEOT: “We hebben de vmbo-leerlingen tijdig uitgenodigd zodat hun komst naar de stagemarkt door de scholen uit de STO Twente subregio’s goed was in te plannen.” De vmbo-leerlingen konden kennismaken met maar liefst 120 technologische bedrijven voor het vinden van een snuffelstage: “Maar er was belangstelling van nog veel meer bedrijven. We hebben alle lokalen en ruimten evenals ons Skills Centre benut voor de presentatie van de bedrijven.” Eerste, échte kennismaking met bedrijfsleven Werner Scheuten, praktijkdocent SMEOT: “Het vinden van een snuffelstage is voor vmbo-leerlingen heel belangrijk. Het is uiteindelijk toch hun eerste, echte kennismaking met het bedrijfsleven, dus dat moment moet optimaal zijn. Wat we veel zien, is dat een snuffelstage leidt tot een zaterdagbaantje en dat de leerlingen van daaruit doorleren in de techniek en uiteindelijk bij het bedrijf van hun snuffelstage een volledige stage gaan lopen.” Extra duwtje in de rug Denise van Beilen is bij ROC van Twente docent Nederlands en Burgerschap en studieloopbaanbegeleider. Zij speelde een grote rol in de organisatie van de stagemarkt: “Dit is een laagdrempelig event voor studenten en vmbo-leerlingen om in contact te komen met bedrijven. Andersom is de stagemarkt voor bedrijven ideaal om in korte tijd met de nieuwe, jonge generatie kennis te maken. Speciaal voor studenten en leerlingen die een extra duwtje in de rug nodig hebben, kunnen we ondersteuning bieden door bijvoorbeeld bij de deelnemende bedrijven een goed woordje voor hen te doen. De deelnemende bedrijven kunnen onderling netwerken en bovendien komen ook alle docenten en praktijkbegeleiders makkelijk met elkaar in contact.” Aandacht voor vmbo is terecht Denise juicht het toe dat SMEOT ook veel aandacht schenkt aan vmbo-leerlingen: “Neem Hans Fokke, hij is heel druk bezig met het voor de vmbo-scholen verlagen van de drempel en het met hen goede netwerkcontacten opbouwen. Belangrijk, want de techniekstudenten die wij op ROC van Twente krijgen zijn veelal begonnen in het vmbo in een technische richting. Zo zijn we heel blij met het Skills Center van SMEOT waarin de vmbo-leerlingen heel veel krijgen uitgelegd, mensen leren kennen en alvast de sfeer op het mbo kunnen proeven. Kiezen ze eenmaal voor SMEOT/ROC van Twente? Dan ervaren ze daardoor een veel lagere drempel.” Begeleiding vanuit school Onno Wiggers, docent PIE C.T. Stork College kwam ook op bezoek met zijn leerlingen. Hoe heeft hij zijn leerlingen hierop voorbereid? Onno: “Ik heb hen uitgelegd wat de stagemarkt is, en ook wat er te doen is, te zien is én wat natuurlijk het voordeel is voor de leerlingen. Mijn leerlingen gaan in april 2025 drie weken op snuffelstage naar een technisch bedrijf. Dus praten we op school nu al wel over stages en wat dat betekent. Hier krijgen ze de kans om laagdrempelig een praatje aan te knopen met bedrijven.” Reactie deelnemende bedrijven De Spiraal en Tribelt zijn twee bedrijven uit Haakbergen van één moederbedrijf. Waarom stonden zij, ondanks hun drukke werk, met plezier op de stagemarkt? Kas van Benthem: “Hier komen alle niveaus bij elkaar: vmbo en mbo. Ook wij merken dat het steeds lastiger is om aan medewerkers te komen die geïnteresseerd zijn in techniek. Daarom zijn we hier om jongens en meiden te interesseren voor techniek.” Merle Meulenkamp: “Zelf ben ik dus ook werkzaam bij een techniekbedrijf en ik vind het belangrijk om ook meisjes op het vmbo te interesseren voor techniek.” Begin van hun ontdekkingstocht Ook Ronald Rondeel uit STO Enschede kwam naar de stagemarkt met zijn vmbo-leerlingen: “Uit Enschede namen we uit leerjaar drie zo’n 35 leerlingen mee. Graag benadruk ik het belang van snuffelstages in de techniek. Onze leerlingen ervaren een hoge drempel om zomaar, vanuit school of thuis, een bedrijf te benaderen voor een snuffelstage. Hier komen ze direct in contact met heel veel bedrijven en ervaren zij die drempel niet. Deze leerlingen staan aan het begin van de ontdekkingstocht van wie ze zijn en wat zij willen. Deze stagemarkt helpt hen hierbij met goede praktijkvoorbeelden en uitnodigende gesprekken. Kijk, ik benadruk graag de v en de m van vmbo: voorbereidend en middelbaar. Dus leerlingen oriënteren zich breed op hun toekomst en de stagemarkt is daar een prima plek voor. Ook om misschien te ontdekken wat ze niet willen, maar dan hebben ze wel de kans om gehad alle mogelijkheden goed te onderzoeken.” Ook ROC van Twente is betrokken STO-partner Jorris Poffers, Manager Onderwijs bij het College voor Technologie binnen team Metaal van ROC van Twente: “Ik ben sinds 1 januari 2024 officieel de opvolger van Herman Tijhuis, een bekende partner binnen STO Twente. Het is heel belangrijk dat de leerlingen die richting techniek gaan alvast kennismaken met SMEOT. Zoals de sfeer en hoe het werkt bij SMEOT. Dit is in het belang van zowel de vmbo-leerlingen, de mbo-studenten als de bedrijven. Om die kennismakingen een zetje te geven, gingen de vmbo-leerlingen en mbo-studenten de stagemarkt op met een opdracht. Zoals noteren wie ze hebben gesproken, wat ze van de bedrijven vonden en welke vragen ze hebben gesteld. Ook moesten ze een cv aanleveren. Kortom, een breed opgestelde oriëntatie waarbij er ook van de kant van de vmbo-leerlingen en mbo-studenten inzet werd verwacht.” Joris benadrukt tot slot het belang van de samenwerking tussen ROC van Twente en STO Twente: “STO is een landelijk en heel sterk programma dat leerlingen al vanaf het basisonderwijs betrekt bij techniek. Die vroege start juichen wij als ROC van Twente heel erg toe. Sterker nog: binnen het team Metaal van ROC van Twente heb ik een collega die een hele dag per week met STO Twente bezig is. In samenwerking met SMEOT voeren we ook meerdere STO-activiteiten uit op de Gieterij en bij SMEOT in Hengelo.” MENU

  • Pilot derdejaars leerlingen VCA Basis

    Pilot derdejaars leerlingen VCA Basis Het vierde jaar van het technisch vmbo is een echt stagejaar. De leerlingen doen concrete ervaring op in techniekbedrijven in Twente. Eén aspect staat hierbij voorop: veiligheid. Steeds meer Twentse stagebedrijven stellen dan ook als eis dat de vmbo-leerlingen die bij hen over de vloer komen beschikken over VCA Basis. Onder andere het Canisius in Tubbergen ging hiermee eerder al aan de slag. Afgelopen week stuurden C.T. Stork College en Twents Carmel College Potskampstraat samen vier derdejaars vmbo-leerlingen naar de training VCA Basis bij SMEOT. Een pilot die in september wordt geëvalueerd. Tom Blaauwgeers van C.T. Stork College is mede-initiatiefnemer tot deze tweedaagse training. Hij schetst de aanleiding: “We hadden VCA-B eerder als keuzedeel, maar de leerlingen volgden de lessen hiervoor over een langere periode. Niet echt behapbaar voor de leerlingen; de kennis zakte door die langere periode snel weg. Met deze pilot beklijft de kennis door de tweedaagse training beter. Een tweede voordeel is dat als zij na het vmbo doorleren bij SMEOT zij voor VCA-B al de vrijstelling op zak hebben. Maar vooral hebben zij de vereiste veiligheidskennis nu ook paraat voor hun verdiepende stage in leerjaar 4. Het Twents Carmel College sloot bij dit initiatief van C.T. Stork College aan en als deze pilot slaagt gaan we deze ook in andere subregio’s van STO Twente doorvoeren.” Achtergrond VCA Basis is bedoeld voor iedereen die risicovol werk doet of in een risicovolle omgeving werkt en is verplicht voor iedereen die bij een VCA-gecertificeerd bedrijf aan de slag gaat. Het gaat hierbij om vaste én tijdelijke medewerkers, inclusief zzp’ers en stagiairs. Met een diploma VCA Basis laten ook stagiaires zien dat zij beschikken over basiskennis van veiligheid, gezondheid en milieu. Deze basiskennis vergroot zowel hun eigen veiligheid als die van de mensen met wie zij werken. Zij kennen de wet- en regelgeving, kunnen gevaarlijke situaties en handelingen herkennen én weten hoe zij deze voorkomen. Kortom: met VCA Basis laten ook vmbo stagiaires zien dat zij weten wat er van hen verwacht wordt in het stagebedrijf (én later!). Nieuw: derdejaars vmbo-leerlingen Docent Dinant Saaltink geeft in opdracht van SMEOT de tweedaagse training VCA Basis al standaard aan geslaagden van het vmbo die op het punt staan om door te stromen naar het technisch mbo. De pilot in juli betekende dat nu ook voor het eerst derdejaars vmbo-leerlingen deelnamen, ter voorbereiding op hun stages volgend studiejaar. Deze pilot training duurde twee dagen, met op de laatste dag ook twee oefenexamens die werden afgesloten met een daadwerkelijk examen. De training is toegankelijk opgebouwd. Dinant legt een stukje theorie uit het centrale lesboek uit, koppelt dit direct aan een herkenbaar praktijkvoorbeeld én oefent aan het eind van elk behandelde hoofdstuk enkele vragen. Alle mogelijke veiligheidsonderwerpen komen voorbij, van veilig gedrag en persoonlijke beschermingsmiddelen tot en met de concrete aanpak van onveilige situaties. Dinant: “Dé vraag in deze pilot is uiteraard of derdejaars vmbo-leerlingen op het niveau van VCA Basis kunnen meekomen. We gaan deze pilot dan ook zeker evalueren.” Van de vier deelnemende vmbo-leerlingen slaagden er drie. De leerling die zakte kwam slechts enkele procenten tekort. MENU

Zoek

bottom of page