top of page

309 items gevonden

  • Nieuws | STO Twente

    STO TWENTE IN HET NIEUWS MENU NIEUWSBERICHTEN Veel STO initiatieven slagen omdat we samen het vuurtje warm houden Bart Veelers is in september Marjolein Wolbers opgevolgd als adjunct-directeur van de techniekprofielen van het TCC aan de Potskampstraat. In de bijbehorende werkportefeuille kwam ook de functie van regioleider STO voor de subregio Oldenzaal mee. Bart: “Van alle STO-collega’s in Oldenzaal kan ik alleen maar enthousiast worden.” > Technolab Oldenzaal introduceert Workshop Green Screen Opnieuw voegde het Technolab van het Twents Carmel College locatie Potskampstraat een workshop aan haar menu toe. Dit keer gaat het om de Workshop Green Screen. Ontwikkeld door Daan Bootsma, samen met zijn collega’s Christel Mollink, Bjorn Klein Gunnewiek en Timo Buunk. Daan: “Alle collega’s in ons team van het Technolab zijn technisch creatief en kunnen out-of-the box denken. Dat maakt dit werk extra leuk.” > Ook een succesvolle STO activiteit moet je voortdurend evalueren STO Enschede heeft met 7Tech een ijzersterke STO-activiteit in handen. Opnieuw was de recente editie een doorslaand succes. Maar Ronald Rondeel en zijn STO-collega’s broeden altijd op verbeteringen. Ronald: “Ook STO Twente moet waakzaam zijn om niet in herhaling te vallen. Wat vandaag goed is, kan morgen beter. Specifiek voor 7Tech zitten we in een overgangsfase.” > Aftrapmoment PIE zet leerlingen TCC direct in actie Twents Carmel College aan de Potskampstraat in Oldenzaal is succesvol met aftrapmomenten voor technische keuzevakken. In leerjaar 4 hebben leerlingen vier keuzevakken van elk ongeveer acht weken. Ieder keuzevak wordt afgetrapt door een technisch bedrijf zoals onlangs in december voor PIE met de bedrijven Vennegoor Installatie uit Weerselo en Achterbosch Machinebouw uit Denekamp. Voor leerlingen, hun docenten en bedrijven is vervolgens duidelijk: Dit keuzevak is van start! > Workshop Smeden benadrukt hedendaags belang van ambachtelijke technieken STO Twente draait vooral om moderne techniek en technologie. Met docenten die de laatste stand van zaken enthousiast overbrengen op hun vmbo-leerlingen. Maar STO regioleider Benno Hams houdt er een originele visie op na. Hij organiseerde voor de techniekdocenten van C.T. Stork College en SMEOT een ééndaagse smeedcursus op het buitenterrein van SMEOT in Hengelo: “De collega’s zijn voortdurend met technologie bezig, met de focus op nieuw, nieuw, nieuw. Daardoor dreigt de kennis van oude ambachten te verdwijnen zoals smeden en daarom deze workshop.” > LOB Canisius Tubbergen ook bij techniekbedrijven Het Canisius in Tubbergen, onderdeel van STO Almelo e.o., brengt Loopbaanoriëntatie en -begeleiding concreet in de praktijk voor vmbo-BK. Elke dinsdagmiddag gaan ze in kleine groepjes op pad naar bedrijven. Zo ontdekken ze verschillende branches, waaronder de technische. Bij de bedrijven krijgen leerlingen een rondleiding en gaan ze daarna met een praktische opdracht aan de slag. De eerste reacties zijn positief, zowel van de bedrijven, leerlingen en begeleidende docenten. STO Twente keek mee bij twee technische bedrijfsbezoeken bij Bouwmetaal en Loohuis Installatietechnieken in Tubbergen op dinsdagmiddag 12 november. Deze aanpak helpt de leerlingen bij het gericht kiezen van hun profiel in de bovenbouw/leerjaar 3. > STO TWENTE IN HET NIEUWS Sterk Techniekonderwijs Twente timmert volop aan de weg. Hier ontdekt u actuele nieuwsberichten over onze plannen, activiteiten, ontwikkelingen en nog veel meer. Wilt u actief op de hoogte blijven? Schrijf u in voor onze nieuwsbrief via communicatie@stotwente.nl MEER BERICHTEN

  • Ook een succesvolle STO activiteit moet je voortdurend evalueren

    Ook een succesvolle STO activiteit moet je voortdurend evalueren STO Enschede heeft met 7Tech een ijzersterke STO-activiteit in handen. Opnieuw was de recente editie een doorslaand succes. Maar Ronald Rondeel en zijn STO-collega’s broeden altijd op verbeteringen. Ronald: “Ook STO Twente moet waakzaam zijn om niet in herhaling te vallen. Wat vandaag goed is, kan morgen beter. Specifiek voor 7Tech zitten we in een overgangsfase.” Eerst blikt Ronald terug: “We kunnen trots zijn op de recente 7Tech. Mooi om te zien hoe Sterk Techniekonderwijs Enschede de afgelopen 5 weken techniek onder de aandacht heeft kunnen brengen bij ruim 100 basisschoolleerlingen. In 5 sessies hebben deze leerlingen uit groep 7 heel breed kennisgemaakt met de mogelijkheden van techniek. Van houtbewerking en grafisch ontwerp tot en met programmeren.” Doorgroeien naar thematische aanpak Nu nog gingen de leerlingen voor 7Tech langs bij de technische STO-profielen. Ronald: “Inmiddels overleggen we met het po hoe we voor de editie van 7Tech in 2025 kunnen verbreden naar de niet-technische profielen en vooral veel thematischer gaan werken.” Ronald licht dit graag toe: “In het vernieuwde concept kun je je voorstellen dat een basisschool uit twee tot drie thema’s kan kiezen. Na hun keuze kunnen ze op school daar een gerichte voorbereiding aan koppelen in lessen. Eenmaal aangekomen op 7Tech aan de Wethouder Beversstraat zelf kunnen de leerlingen die lessen afronden en afmaken met gerichte thema gerelateerde opdrachten. Een voorbeeld? De bijenpopulatie in Enschede loopt terug en wat kunnen we daar samen aan doen? Daar geeft het basisonderwijs dan voorbereidende lessen over en vervolgens maken de leerlingen op 7Tech een concreet bijenkastje. Daarmee krijgt 7Tech in de tijd en inhoudelijk gezien veel meer een kop en een staart.” Praktisch gezien is het nog niet zover. Positievere beeldvorming bij ouders Een succesvol onderdeel van 7Tech is de afsluitende middag mét de ouders. Ronald: “We hadden maar liefst 200 mensen in huis, van leerlingen tot en met hun ouders en andere belangstellenden. Zij kregen op deze afsluitende middag een kijkje in de keuken van onze mooie techniekschool. Dat verbreedt hun blik omdat deze ouders tot op dat moment alleen nog meekrijgen hoe het verloopt op de basisschool van hun kind. Met eigen ogen zagen zij hoe het daadwerkelijk binnen onze muren gaat. We weten dat die positieve beeldvorming helpt om ouders te stimuleren om voor hun kind voor techniek te kiezen aan de Wethouder Beversstraat. En de leerlingen ontvingen naast de gemaakte werkstukken het persoonlijke 7Tech certificaat!” Zelfstandig en zelfsturend team Ron: “Ik bemoei mij niet meer inhoudelijk met 7Tech en dit team is inmiddels heel zelfstandig en zelfsturend geworden. Het team leert door te doen en stelt continu bij naar beter.” De volgende editie van 7Tech is in het voorjaar van 2025. Ronald: “Ook dán hebben we al 100 basisschoolleerlingen geboekt staan om mee te doen. Ook kijken we naar de modus om 7Tech elk halfjaar structureel te gaan organiseren zodat veel meer basisscholen de kans krijgen om regelmatig mee te doen.” MENU

  • STO Twente | Sterk Techniekonderwijs

    STERK TECHNIEK- ONDERWIJS TWENTE MENU STERK TECHNIEKONDERWIJS STEVIGE IMPULS VOOR TWENTSE VMBO'S Door supersnelle ontwikkelingen in de techniek groeit de vraag naar technisch geschoolden in Twente. Gesteund door het landelijke subsidieprogramma Sterk Techniekonderwijs speelt het Twents technisch vmbo-onderwijs doelgericht in op deze grote uitdaging. Vmbo-scholen slaan handen ineen 19 Twentse vmbo-scholen werken intensief samen binnen het landelijk subsidieprogramma Sterk Techniekonderwijs (2020 – 2023) . Zo ontstond Sterk Techniekonderwijs Twente. Ook het basis- en speciaal onderwijs haken aan evenals opleidingspartners en ROC van Twente. Samen bouwen we hiermee voort op al bestaande regionale samenwerkingen en netwerken. Vanuit een centraal activiteitenplan pakken wij een aantal thema’s regionaal op. Terwijl tegelijkertijd de vijf subregio’s hun eigen accenten kunnen zetten. Deze vijf subregio’s binnen de Regio Twente zijn: Hengelo, Oldenzaal, Enschede, Rijssen/Holten en Almelo ofwel… hoera! LAATSTE NIEUWS Veel STO initiatieven slagen omdat we samen het vuurtje warm houden Bart Veelers is in september Marjolein Wolbers opgevolgd als adjunct-directeur van de techniekprofielen van het TCC aan de Potskampstraat. In de bijbehorende werkportefeuille kwam ook de functie van regioleider STO voor de subregio Oldenzaal mee. Bart: “Van alle STO-collega’s in Oldenzaal kan ik alleen maar enthousiast worden.” > Ook een succesvolle STO activiteit moet je voortdurend evalueren STO Enschede heeft met 7Tech een ijzersterke STO-activiteit in handen. Opnieuw was de recente editie een doorslaand succes. Maar Ronald Rondeel en zijn STO-collega’s broeden altijd op verbeteringen. Ronald: “Ook STO Twente moet waakzaam zijn om niet in herhaling te vallen. Wat vandaag goed is, kan morgen beter. Specifiek voor 7Tech zitten we in een overgangsfase.” > Aftrapmoment PIE zet leerlingen TCC direct in actie Twents Carmel College aan de Potskampstraat in Oldenzaal is succesvol met aftrapmomenten voor technische keuzevakken. In leerjaar 4 hebben leerlingen vier keuzevakken van elk ongeveer acht weken. Ieder keuzevak wordt afgetrapt door een technisch bedrijf zoals onlangs in december voor PIE met de bedrijven Vennegoor Installatie uit Weerselo en Achterbosch Machinebouw uit Denekamp. Voor leerlingen, hun docenten en bedrijven is vervolgens duidelijk: Dit keuzevak is van start! > Workshop Smeden benadrukt hedendaags belang van ambachtelijke technieken STO Twente draait vooral om moderne techniek en technologie. Met docenten die de laatste stand van zaken enthousiast overbrengen op hun vmbo-leerlingen. Maar STO regioleider Benno Hams houdt er een originele visie op na. Hij organiseerde voor de techniekdocenten van C.T. Stork College en SMEOT een ééndaagse smeedcursus op het buitenterrein van SMEOT in Hengelo: “De collega’s zijn voortdurend met technologie bezig, met de focus op nieuw, nieuw, nieuw. Daardoor dreigt de kennis van oude ambachten te verdwijnen zoals smeden en daarom deze workshop.” > Technolab Oldenzaal introduceert Workshop Green Screen Opnieuw voegde het Technolab van het Twents Carmel College locatie Potskampstraat een workshop aan haar menu toe. Dit keer gaat het om de Workshop Green Screen. Ontwikkeld door Daan Bootsma, samen met zijn collega’s Christel Mollink, Bjorn Klein Gunnewiek en Timo Buunk. Daan: “Alle collega’s in ons team van het Technolab zijn technisch creatief en kunnen out-of-the box denken. Dat maakt dit werk extra leuk.” > Uiteindelijk moeten we het hebben van het technisch MBO Els Veenhoven is namens de Waerdenborch een van de nieuwe projectleiders subregio Rijssen-Holten: “Ik kan invoelen hoe het is voor vmbo-leerlingen om hun weg te vinden, want zelf heb ik dat ook meegemaakt. Het gaat er niet om dat zij zo ‘ver’ mogelijk komen in de maatschappij, maar doen waar hun hart en hoofd ligt.” > STO Enschede organiseert Speeddate Op 14 november organiseerde STO Enschede aan de Wethouder Beverstraat in Enschede de allereerste Speeddate voor hun tweedejaars vmbo-leerlingen. Zij gingen in vier rondes persoonlijk in gesprek met bijna 50 bedrijven waarvan een groot deel uit de techniek. Welke beroepen bieden die bedrijven? Wat moet je daarvoor kunnen? De leerlingen hadden zich prima voorbereid en samen met hun ouders/verzorger(s) stelden zij enthousiast vragen en er ontstonden hele mooie gesprekken. Een betere LOB-activiteit is er niet met deze waardevolle samenwerking tussen onderwijs en het bedrijfsleven! > LOB Canisius Tubbergen ook bij techniekbedrijven Het Canisius in Tubbergen, onderdeel van STO Almelo e.o., brengt Loopbaanoriëntatie en -begeleiding concreet in de praktijk voor vmbo-BK. Elke dinsdagmiddag gaan ze in kleine groepjes op pad naar bedrijven. Zo ontdekken ze verschillende branches, waaronder de technische. Bij de bedrijven krijgen leerlingen een rondleiding en gaan ze daarna met een praktische opdracht aan de slag. De eerste reacties zijn positief, zowel van de bedrijven, leerlingen en begeleidende docenten. STO Twente keek mee bij twee technische bedrijfsbezoeken bij Bouwmetaal en Loohuis Installatietechnieken in Tubbergen op dinsdagmiddag 12 november. Deze aanpak helpt de leerlingen bij het gericht kiezen van hun profiel in de bovenbouw/leerjaar 3. > Indrukwekkende afronding studiereis bij de Makersfabriek in Zwolle Het vierde en laatste bezoek van de studiereis 2024 van STO Twente voerde naar de oude Philipsfabriek in Zwolle. Op dit terrein, omgedoopt tot de Makersfabriek, bruist het door een bundeling van studenten van Deltion College, Windesheim, de Breman Academy en technische ondernemers. Samen willen zij, al innoverend, de maatschappij vooruithelpen, vooral met de focus op techniek, de energietransitie en duurzaamheid. Met volop participatie vanuit het technisch MBO! > MEER NIEUWS

  • Veel STO initiatieven slagen omdat we samen het vuurtje warm houden

    Veel STO initiatieven slagen omdat we samen het vuurtje warm houden Bart Veelers is in september Marjolein Wolbers opgevolgd als adjunct-directeur van de techniekprofielen van het TCC aan de Potskampstraat. In de bijbehorende werkportefeuille kwam ook de functie van regioleider STO voor de subregio Oldenzaal mee. Bart: “Van alle STO-collega’s in Oldenzaal kan ik alleen maar enthousiast worden.” Bart heeft 14 jaar ervaring op het TCC aan de Potskampstraat: “Ik was eerder examensecretaris en vmbo-docent profiel HBR. Met techniek zelf had ik weinig ervaring, tegelijkertijd zag ik vanaf de zijlijn, ook door STO Twente, allerlei mooie dingen gebeuren. Ook in de gesprekken met collega-docenten over onderwijsontwikkeling, en in mijn werk als examensecretaris, kreeg ik mee hoe de techniekprofielen en bijbehorende leerdoelen zich ontwikkelden. Ik start dus met een goed beeld van de techniekprofielen en STO Twente. Wat ook helpt, is dat ik bij HBR op dezelfde manier les heb gegeven zoals dat in de techniekprofielen gebeurt: praktisch, met gerichte instructies en stages. De raakvlakken met mijn ervaring zijn er dus wel.” Nieuwe periode 2025 t/m 2028 STO Twente staat op de drempel van de nieuwe periode 2025 t/m 2028. Hoe kijkt STO Oldenzaal naar die komende periode? Bart: “We mogen vaststellen dat we al een hele actieve subregio zijn. Ik ben in een warm bad terechtgekomen als ik zie waar we nu staan en de ontwikkeling voor de komende jaren. Onze ervaren projectleider Wout Ensink en Marjolein Wolbers hebben in de regio aan de wieg gestaan. Met Wout heb ik elke week overleg en elke keer word ik enthousiast van hoe we zaken aanpakken en uitvoeren.” Ook noemt Bart de goede samenwerking met de basisscholen en de onderbouwlocaties van het TCC onder de hoede van Christel Mollink en Kim Koehorst: “Van deze én alle andere STO-collega’s kan ik alleen maar enthousiast worden.” In januari staat een aftrapmoment voor de nieuwe periode 2025 t/m 2028 gepland met alle collega’s die binnen STO Oldenzaal actief zijn. Bart: “Een goed moment om hen één-op-één te betrekken en de successen te vieren. Dit ondersteunen we door concrete voorbeelden en data over deelnemersaantallen aan onze activiteiten te presenteren.” Inbedding én uitbreiding Inbedding van alle STO-activiteiten ná 2028 is een belangrijke activiteit. Bart: “We kunnen constateren dat we een aantal STO-activiteiten inmiddels hebben ingebed in ons reguliere onderwijsprogramma. Neem de aftrapmomenten voor keuzevakken met bedrijven; die zitten nu al standaard in ons onderwijssysteem. We sparren veel met elkaar om te kijken hoe we alles wat we nu ontwikkelen na 2028 gecontinueerd krijgen. Iedereen is daarmee bezig. Tegelijkertijd gaan we in de nieuwe periode kijken of we de keuzevakken kunnen verbreden of nog uitdagender kunnen maken. Ook willen we docentenstages gaan oppakken voor onze collega’s in het technisch mbo of technisch bedrijfsleven. We willen hen de ruimte geven om nieuwe methoden en technieken te ontdekken, of hun pedagogische kwaliteiten verder te ontwikkelen.” Invloeden van buiten Wat enorm motiverend meehelpt, constateert Bart, is dat de techniekcollega’s ook echt actief meedenken over wat een toevoeging zou kunnen zijn op het huidige techniekaanbod. Bart: “Ook de samenwerking met bedrijven zien we steeds sterker worden. Of neem de workshop over de HoloLens die Christel Mollink en Bjorn Klein Gunnewiek op 7 februari in het Technolab geven voor de andere Twentse STO-collega’s. Er gebeurt elke week wel wat en we openen daarmee ook de deuren voor contacten, invloeden en inspiratie van buiten de school. Heel mooi om te zien.” Succes met Technolab Bart noemde al het actieve Technolab van Oldenzaal. Bart: “Dat draait echt op de toewijding en inzet van de collega’s in het Technolab. Elke keer onderzoeken zij, zoals met nieuwe workshops, hoe het Technolab interessant blijft voor de leerlingen zodat we hen ook echt aangesloten houden. Ook hierin spelen Christel Mollink, Kim Koehorst en Wout Ensink een grote rol. Zij proberen constant de basisscholen aangehaakt te houden evenals onze onderbouwlocaties en Praktijkonderwijs.” Van recentere aard is de samenwerking met de Praktijkhavo waarvan de leerlingen ook naar onze techniekprofielen komen. Bart: “Opgeteld heel veel initiatieven die slagen omdat er collega’s achteraan zitten en deze activiteiten warm houden.” Verbreding profielen Bart juicht ook de verbreding van STO Twente binnen de profielen Z&W, E&O en HBR toe. Hij noemt graag een concreet voorbeeld: “Binnen HBR gaan de leerlingen aan de slag met een Botanibox. Met behulp van technologie kunnen zij in de naaste toekomst hun eigen groenten en kruiden kweken in een klimaatkast. Ook het profiel Groen aan de Potskampstraat gaat hiermee aan de slag. Kortom, de verbreding in de komende jaren pakken we veelzijdig op.” MENU

  • Praktische tips voor opleiden van meer techniekdocenten

    Praktische tips voor opleiden van meer techniekdocenten STO Twente deed mee met het landelijke webinar van Sterk Techniekonderwijs over hoe je meer techniekdocenten vindt en opleidt, bijvoorbeeld afkomstig uit het bedrijfsleven of als zij-instromer. De belangrijkste tips en adviezen van de deelnemende docentenopleiders, schoolleiders, hybride docenten en zij-instromers zetten we graag op een rij. Deelnemers aan het webinar waren Anja van Vliet (onderwijsmanager voor Lerarenopleidingen Rotterdam), Barbara van Dongen (directeur Corbulo College), Michel Greven (teamleider Techniek bij lerarenopleiding Windesheim Zwolle) en Jelle Steur (docent engineering). Praktische tips: · Loopt een technicus je school binnen met interesse om techniekdocent te worden? Of ontvang je een belletje of mailtje? Centraliseer deze gegevens en maak een collega verantwoordelijk voor de contacten met deze kandidaten. Te vaak sneuvelen die eerste contacten door een slechte opvolging en het niet bewaren van de contactgegevens. · Vaak ervaren potentiële techniekdocenten een drempel om zich op een school te melden. Wat kun je daar als school aan doen? Hierin spelen schoolleiders een rol. Licht alle docenten en medewerkers, en ook de conciërge, in dat je school openstaat voor potentiële hybride docenten en zij-instromers. Nog te vaak hebben de collega’s op de werkvloer van de school geen besef dat de school hiervoor openstaat. · Blijkt een ‘binnenloper’ met interesse toch niet bij jouw technisch vmbo te passen? Vraag dan aan de kandidaat of je zijn of haar gegevens mag doorgeven aan collega-vmboscholen in Twente. · Er is heel veel onduidelijkheid over de status en rol van onbevoegde docenten. Daar bestaat geen kant-en-klaar antwoord op. Het gaat hier om maatwerk per persoon. Schoolleiders kunnen het cv scannen van een potentiële kandidaat en hem of haar al op school inzetten op ervaring en opleiding die de kandidaat al wel op zak heeft, in plaats van beoordelen wat nog niet is gerealiseerd. Zoek op basis hiervan de ontwikkelroute die persoonlijk en professioneel bij de kandidaat in kwestie past. · Het imago van het technisch vmbo is positief aan het veranderen. Maar wellicht hebben potentiële nieuwe techniekdocenten, -instructeurs en zij-instromers nog het oude beeld. Zorg als school dat je een heldere en actuele presentatie klaar hebt liggen over waar het technisch vmbo nu voor staat. · Zij-instromers en hybride docenten geven aan dat als het klikt met een technisch vmbo dat het dan ook direct heel goed klikt én in een hoog tempo. De eerste periode van kennismaking en samenwerking is daarmee een goede graadmeter voor het vervolg. · Het vmbo geeft heel veel ondersteuning aan leerlingen, dus moeten we dat ook doen met de nieuwe techniekcollega’s. · En heb je als school een nieuwe kandidaat binnen en aan de slag? Behandel deze dan vanaf dag één als volwaardig en neem deze mee in al je schoolactiviteiten, zoals een introductiedag. Geef de kandidaten ook de kans om op meer plekken in je school mini-stages te lopen voor een zo breed mogelijk beeld. Zodat de kandidaat zich niet alleen bij het techniekteam welkom voelt, maar ook bekend raakt met de collega’s bij alle avo-vakken. · Ook een advies voor potentiële kandidaten is om je stap goed met het thuisfront en omgeving te overleggen. Ook hun steun in dit proces is onmisbaar. · En zijn technische instromers eenmaal in een school aan de slag? Dan is het advies je te binden aan iemand in je school, of schoolstichting. Een soort buddy waar je altijd bij terecht kunt. Kortom, een goede en ervaren begeleider, het liefst bevoegd, van de werkvloer. Die persoon moet ook de tijd en ruimte krijgen van zijn of haar directeur om buddy te kunnen zijn. · Leerlingen op het vmbo zijn relatiegericht ingesteld met hun instructeur, docent of klasse-assistent. Dat sociale aspect is heel belangrijk voor potentiële techniekdocenten en hybride docenten/instructeurs. Je groeit niet alleen als docent of instructeur, maar moet ook willen groeien in je relatie met de school, je leerlingen, je collega’s en meer. De schoolleiding moet aandacht hebben voor en ruimte geven aan ook die relationele groei. Soms gaat het bij vmbo-leerlingen om gedrag en ook daarin moet je je als hybride collega of zij-instromer willen ontwikkelen. · Hoe snel kan een vakman eigenlijk docent worden. En is snel opleiden altijd goed? Ook hier gaat het om maatwerk. Wel is de consensus dat het gewoon tijd vraagt om van het ene naar het andere beroep te gaan. Ook schuurt het soms, maar zonder wrijving geen glans. En heb je als hybride docent of zij-instromer eenmaal je bevoegdheid? Dan begint het eigenlijk pas echt door heel veel meters te maken in de schoolpraktijk. MENU

  • Aftrapmoment PIE zet leerlingen TCC direct in actie

    Aftrapmoment PIE zet leerlingen TCC direct in actie Twents Carmel College aan de Potskampstraat in Oldenzaal is succesvol met aftrapmomenten voor technische keuzevakken. In leerjaar 4 hebben leerlingen vier keuzevakken van elk ongeveer acht weken. Ieder keuzevak wordt afgetrapt door een technisch bedrijf zoals onlangs in december voor PIE met de bedrijven Vennegoor Installatie uit Weerselo en Achterbosch Machinebouw uit Denekamp. Voor leerlingen, hun docenten en bedrijven is vervolgens duidelijk: Dit keuzevak is van start! Inzet Achterbosch Machinebouw Jos van Helden, docent PIE “We hebben de leerlijn Mechatronica en leerlijn Metaaltechniek. Het bedrijf Achterbosch komt ons specifiek op dit aftrapmoment ondersteunen voor het keuzevak Verspanen. Zij hebben onze leerlingen laten zien hoe zij op onze draaibanken een metalen sleutelhanger, inclusief logo van Achterbosch kunnen maken.” Max Kamphuis is engineer en projectleider bij Achterbosch: “Ze ontdekken de veiligheid die hierbij hoort met de veiligheidsbril en ze leren de draaibank instellen met z’n snelheden en gereedschappen. Natuurlijk kun je in dit korte tijdbestek niet echt de diepte in, maar ze komen er wel mee in aanraking. Hopelijk inspireert het deze jongens en meiden om daadwerkelijk voor dit vak te kiezen.” Bredere samenwerking met TCC Voorafgaand aan de praktijkopdracht gaf Max een bedrijfspresentatie met ook uitleg over hoe technische mbo’ers daar alle ruimte krijgen om zich te ontwikkelen. “We ondersteunen het TCC vaker en deden ook al een aantal keer mee met Techniek Tastbaar.” Destijds is Max bij Achterbosch afgestudeerd en kreeg hij vervolgens een baan aangeboden: “Het kwartje voor techniek viel bij mij op jonge leeftijd. Mijn vader is CNC-draaier en frezer, dus ik kreeg techniek thuis met de paplepel ingegoten. Maar we helpen hier graag mee met deze aftrapmomenten omdat ik mij realiseer dat niet alle jongeren binnen PIE thuis zo’n stimulans meekrijgen.” Inzet Vennegoor Installatie Giacomo Morsink is instructeur PIE: “Binnen de leerlijn Elektrotechniek heeft Vennegoor Installatie ons geholpen bij het aftrapmoment voor het keuzevak Utiliteit en Woningbouw. Zij hadden materialen meegenomen om de leerlingen zelf met een inbouwdoosje, schakelaar en lampje een verlichting in elkaar te laten zetten. Hierbij uiteraard geholpen door André Vennegoor en zijn collega Sep Damhuis.” Mooi om te melden is dat Sep ooit ook aan de Potskampstraat zat, HBR deed, koos voor internationale handel en uiteindelijk via een BBL-traject elektrotechniek bij Vennegoor in dienst kwam. Milan Kempers is docent PIE in opleiding aan Windesheim. Hij ondersteunde tijdens het aftrapmoment in het kader van zijn studie: “Bij mij viel het kwartje voor techniek op het vmbo, dus het is heel bijzonder dat ik nu deze vmbo-leerlingen mag helpen en inspireren voor techniek.” Volop doorgroeikansen voor vmbo-leerlingen André Vennegoor is directeur/eigenaar van Vennegoor Installatie: “We doen dit graag, we werken bijvoorbeeld ook mee aan Techniek Tastbaar. Voor mij is deze inzet op het TCC heel belangrijk. Het gaat er niet om hier één-op-één zieltjes te winnen voor ons bedrijf, maar we doen het voor de sector en de regio. We hebben vmbo’ers die doorgroeien naar het technisch vmbo best wel wat te bieden, en dat start al met stagiaires en BBL-leerlingen. We zijn de laatste vijf, zes jaar echt actief bezig met dit soort activiteiten voor instroombevordering. Die inzet lijkt zijn vruchten af te werpen in aantallen nieuwe instroom, maar onze inzet vandaag kun je natuurlijk niet morgen meten. Het is een inzet op de lange termijn.” Interesse voor duurzaamheid Ook André Vennegoor gaf eerst een presentatie van zijn bedrijf en alle kansen die het biedt voor technische mbo’ers. Een bijzondere tak van sport is Vennegoor Energie Management (VEM) in Weerselo. Enthousiast legde André dit geesteskind van hem en zijn collega’s uit: “Wij hebben voor VEM het allereerste bedrijfspand gebouwd dat volledig off-grid is ontwerpen en gebouwd.” Dit aspect inspireerde de leerlingen om allerlei vragen te stellen aan André. Duurzaamheid leeft ook onder onze vmbo-leerlingen! Geactualiseerd PIE-lokaal Overigens is het PIE-lokaal recent gerenoveerd met frisse kleuren en onder andere een nieuwe entree, lastafel, twee freesbanken evenals nieuwe werktafels met nieuwe bankschroeven. Ook hangen er drie levensgrote praktijkposters met verwijzing naar de praktijk met practicum meten met een pneumatiek opstelling. Jos: “Als alles weer schoon, nieuw en helder is, helpt dat ook de leerlingen bijbrengen om het zo te houden.” Na afloop namen de leerlingen hun werkstukken vol trots mee naar huis! Kortom, opnieuw een geslaagd aftrapmoment!” MENU

  • Technolab Oldenzaal introduceert Workshop Green Screen

    Technolab Oldenzaal introduceert Workshop Green Screen Opnieuw voegde het Technolab van het Twents Carmel College locatie Potskampstraat een workshop aan haar menu toe. Dit keer gaat het om de Workshop Green Screen. Ontwikkeld door Daan Bootsma, samen met zijn collega’s Christel Mollink, Bjorn Klein Gunnewiek en Timo Buunk. Daan: “Alle collega’s in ons team van het Technolab zijn technisch creatief en kunnen out-of-the box denken. Dat maakt dit werk extra leuk.” Techniek achter Green Screen Green Screen is een veelgebruikte studiotechniek in de film- en televisiewereld. Daan: “Met deze techniek film of fotografeer je een onderwerp tegen een meestal groene of blauwe achtergrond. Deze achtergrond is vervolgens gemakkelijk weg te halen in de digitale nabewerking en te vervangen door een andere achtergrond. Daarmee zet je je onderwerp ineens in een hele andere omgeving.” Speciale lesbrief De leerlingen van basisscholen groep 8 die deze nieuwe workshop gaan doen, krijgen eerst een vooraf ingevulde lesbrief met een specifiek doel in relatie tot de Workshop Green Screen, legt Daan uit: “Wij hebben in het Technolab alle machines, apparaten en technologie die we daar gebruiken alvast gefilmd. Bijvoorbeeld onze 3D printer die iets aan het printen is. De leerlingen filmen zichzelf voor het Green Screen en kunnen de groene achtergrond in een speciaal softwareprogramma vervangen door de kant-en-klare filmpjes en zichzelf er als het ware in kopiëren. Ze doorlopen alle technische fases die daar nodig voor zijn.” DJI camera en Clipchamp Het doel hiervan is de leerlingen om te leren gaan met alle technieken die bij de toepassing van een Green Screen om de hoek komen kijken. Zoals het filmen van zichzelf en ook maken zij gebruik van, of leren zij gebruik te maken van videobewerkingssoftware voor het editen. Daan: “Onze DJI camera is een heel mooi stukje technologie en werkt voor de leerlingen eenvoudig om zichzelf mee te filmen, staand voor het Green Screen. Wel hebben de leerlingen soms wat hulp nodig bij het vinden van de bestanden op de laptop. In hun enthousiasme slaan ze specifiek dat leergedeelte weleens over de in lesbrief, maar daar helpen we hen ter plekke bij. We gebruiken voor de digitale bewerking het programma Clipchamp van Microsoft. Dit is een ook voor basisschoolleerlingen uit groep 8 heel toegankelijk programma. Sommigen leerlingen hebben op hun basisschool al iets gedaan met een miniatuur Green Screen en bij ons in het Technolab kunnen ze het nu in het groot toepassen. Deze leerlingen snappen dus al hoe deze techniek in de basis werkt.” Positieve reacties Het Technolab in Oldenzaal heeft de nieuwe Workshop Green Screen al een aantal keer gedraaid. Daan: “Het loopt best wel goed. Niet alleen de leerlingen, maar ook hun leerkrachten reageren enthousiast. Ook merken we dat leerlingen het al gewend zijn om zichzelf te filmen, dat helpt. Voor de Workshop Green Screen werken de leerlingen in groepjes van twee. Ze filmen elkaar om de beurt en vervolgens bewerken ze de opgenomen video met z’n tweetjes.” Een collega van Daan heeft speciale usb-sticks ontwikkeld. Daan: “Je kunt dit stickje uitklappen met daarop het logo van zowel het Technolab als van STO Twente, meteen ook een mooi visitekaartje. Daar plaatsen wij voor de leerlingen de uiteindelijke video op en die krijgen ze mee om thuis en op school te laten zien.” Ook deze Workshop Green Screen is door basisscholen te boeken via het speciale boekingssysteem voor het Technolab van Twents Carmel College locatie Potskampstraat. Mooi werk Daan ontwikkelt, samen met de eerder genoemde collega’s, alle workshops voor het Technolab in Oldenzaal: “Ook help ik als begeleider bij de workshops die we geven. Daarnaast ben ik twee dagen in de week docent BWI, een hele andere wereld. Ik heb altijd veel affiniteit gehad met nieuwe technieken. Momenteel ben ik met mijn collega’s bezig met een regionale VR-ontwikkeling, ook van toepassing in ons Technolab. De combinatie van mijn werk in het Technolab en mijn werk als docent BWI is voor mij ideaal.” MENU

  • Workshop Smeden benadrukt hedendaags belang van ambachtelijke technieken

    Workshop Smeden benadrukt hedendaags belang van ambachtelijke technieken STO Twente draait vooral om moderne techniek en technologie. Met docenten die de laatste stand van zaken enthousiast overbrengen op hun vmbo-leerlingen. Maar STO regioleider Benno Hams houdt er een originele visie op na. Hij organiseerde voor de techniekdocenten van C.T. Stork College en SMEOT een ééndaagse smeedcursus op het buitenterrein van SMEOT in Hengelo: “De collega’s zijn voortdurend met technologie bezig, met de focus op nieuw, nieuw, nieuw. Daardoor dreigt de kennis van oude ambachten te verdwijnen zoals smeden en daarom deze workshop.” Benno: “We werken veel en goed samen met SMEOT. Samen maak je toch het onderwijs. Met deze workshop smeden verstevigen we de band, ook tussen de vmbo- en mbo-docenten.” Eerst kregen de deelnemers tekst en uitleg over de oorsprong van het smeden. Benno: “Ook is uitgelegd en voorgedaan hoe je een smeedvuur opbouwt en waar je allemaal rekening mee moet houden tijdens het ambachtelijke proces van smeden.” Als opdracht gingen de deelnemers aan de slag om uit een ijzeren staaf uiteindelijk een sierlijk mes met lemmet te smeden. Ook nu nog smeedwerk gevraagd De docent was de rasechte fries Floris Foekema, zelfstandige smid en docent smeden: “Ik heb eerder op een basisschool gewerkt als leerkracht. Die pedagogische kennis komt mij in dit soort lessen heel goed van pas, ook nu ik les geef aan volwassenen. Ik leg niet alleen de techniek zelf uit, maar ook de achtergrond waarom technieken in het vak van smid zijn zoals deze zijn. Het smeedwerk van nú zit ‘m vooral in restauratiewerk en hele specifieke opdrachten, bijvoorbeeld een vervangingsonderdeel in een machine dat niet meer is te krijgen. Het is mooi dat STO Twente de huidige techniekdocenten ook met hun eigen handen kennis laat maken met het ambacht van smeden, want ook een smid blijft nodig. Het mooie is: bij een ambacht als smeden zie je altijd de handtekening van de ambachtsman terug, in moderne technologie is dat eigenlijk niet meer zo.” Positieve reacties deelnemende docenten Pascal ter Braak: “Eerlijk gezegd had ik geen idee wat ik hiervan moest verwachten, maar het is ontzettend gaaf om te doen. Het gehamer is heel fysiek, maar dat is ook een deel van de aantrekkingskracht. Je moet je koppie er wel bij houden, want elke handeling en slag die je uitvoert heeft effect. Het is in de praktijk toch wel heel anders dan je op tv weleens ziet. Niks digitaal, maar gewoon ambachtelijk vakwerk maken.” Onno Wiggers: “Een oud-collega van mee deed dit werk vroeger ook, als hobby en werk. Dus ik had het weleens gezien, maar zelf doen is toch anders!” Wim Boellen: “Het valt best tegen om zelf iets te smeden. Mijn stuk ijzer bijvoorbeeld had ik te lang in het vuur liggen en dan valt er niets meer aan te hameren en te vormen. Dan moet je opnieuw beginnen en heel goed de kleur van het vuur in de gaten houden. Alleen bij de juiste kleur van het vuur is het ijzer gereed om het te bewerken. Ook de fysieke inspanning zijn we niet meer gewend.” MENU

  • STO Enschede straalt nu ook visueel eenheid uit!

    STO Enschede straalt nu ook visueel eenheid uit! Voor techniekonderwijs trekken het Bonhoeffer College en het Stedelijk Alpha in Enschede intensief samen op. Een super zichtbaar symbool hiervan is de aanschaf van stoere polo’s met het logo van Sterk Techniekonderwijs. Speciaal voor alle leerlingen uit de derde klas van de profielen BWI, PIE en M&T. Eveneens ontvingen deze leerlingen bijpassende veiligheidsschoenen en een werkbroek. Gabriël Chamoun is docent BWI aan het Bonhoeffer College: “Hiermee stralen we eenheid naar buiten toe uit als dé vmbo techniekschool voor Enschede.” Enthousiast ontvangen De leerlingen en docenten dragen deze outfit in alle praktijklessen voor de drie genoemde technische profielen. De kledingset met veiligheidsschoenen is goed ontvangen door de leerlingen. Gabriël: “Ze zijn er blij mee en dragen het met plezier. Zowel de jongen als meisjes dragen dezelfde kleding. Ook ontvingen we inmiddels positieve reacties van ouders.” Toen Gabriël voor de zomervakantie scherp had welke leerlingen kozen voor een technisch profiel op beide scholen is er op school een inmeetmoment gepland, samen met Kayser bedrijfskleding. Na de zomervakantie lag de kleding al snel klaar. Leerlingen die zich later inschreven voor een technisch profiel? Die gingen naar Kayser toe op afspraak. Gabriël: “Ook zij hadden de nieuwe werkkleding snel binnen.” Trots op eenheid Gabriël ziet dat de leerlingen, maar ook hun docenten, er trots op zijn om zo zichtbaar samen op te trekken: “We geven elke vrijdag les in de technische keuzedelen en beide scholen verzorgen die keuzedelen samen. We geven elkaars leerlingen les en bijvoorbeeld een collega-docent van BWI van het Stedelijk Alpha geeft les aan mijn leerlingen op het Bonhoeffer College. We zijn echt één techniekschool voor Enschede en stralen dit nu ook uit met onze kleding!” MENU

  • LOB Canisius Tubbergen ook bij techniekbedrijven

    LOB Canisius Tubbergen ook bij techniekbedrijven Het Canisius in Tubbergen, onderdeel van STO Almelo e.o., brengt Loopbaanoriëntatie en -begeleiding concreet in de praktijk voor vmbo-BK. Elke dinsdagmiddag gaan ze in kleine groepjes op pad naar bedrijven. Zo ontdekken ze verschillende branches, waaronder de technische. Bij de bedrijven krijgen leerlingen een rondleiding en gaan ze daarna met een praktische opdracht aan de slag. De eerste reacties zijn positief, zowel van de bedrijven, leerlingen en begeleidende docenten. STO Twente keek mee bij twee technische bedrijfsbezoeken bij Bouwmetaal en Loohuis Installatietechnieken in Tubbergen op dinsdagmiddag 12 november. Deze aanpak helpt de leerlingen bij het gericht kiezen van hun profiel in de bovenbouw/leerjaar 3. Samenwerking Canisius en Innovatiehub Tubbergen Anne-Fleur Theussing is de drijvende kracht achter de Innovatiehub Tubbergen. Hierbij zijn zeven bedrijven in Tubbergen aangesloten, waaronder Bouwmetaal en Loohuis Installatietechnieken: “Met deze bedrijven creëren we een stimulerende omgeving waarin talent en organisaties samenwerken om de regio Noordoost Twente te versterken. We ondersteunen daarom graag de manier waarop het Canisius Loopbaanoriëntatie en -begeleiding in de praktijk brengt met bedrijfsbezoeken. We doen de planning en organisatie van deze bedrijfsbezoeken samen met Marleen Peddemors. Zij is docent en stagecoördinator op het Canisius en heel actief binnen de subregio Almelo e.o. van Sterk Techniekonderwijs Twente.” Naast de bezoeken aan de techniekbedrijven gaan de leerlingen ook kijken en aan de slag bij de horeca, een basisschool, een zorginstelling, apotheek en dierenverzorging. In totaal zetten maar liefst 15 tot 20 bedrijven hun deuren gastvrij open voor leerlingen van het Canisius Tubbergen. Bouwmetaal: gespecialiseerd in non-ferro metalen Bouwmetaal verwerkt non-ferro metalen zoals zink, aluminium en koper tot hoogwaardige (prefab) dak- en gevelbekledingen. Marcel Krikhaar is directielid bij Bouwmetaal en actief met commercie: “Ik roep al bijna 20 jaar: ‘Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst.’ Als je niet meedoet met activiteiten zoals deze van het Canisius, dan mis je de aansluiting met de toekomstige generatie technici. Daarom investeren we graag tijd en capaciteit. Hoe mooi is het dat we de jeugd enthousiast kunnen maken voor techniek door te laten zien hoe spectaculair het is om mee te mogen helpen aan het realiseren van een mooi bouwwerk?” Niet alleen werkt Bouwmetaal mee aan deze LOB-bezoeken, maar neemt ook enthousiast deel aan Techniek Tastbaar, het Talent Event en stages. Samen met het Canisius ontwikkelen zij momenteel een nieuw keuzevak. Mooi samengesteld programma Bij Bouwmetaal krijgen de leerlingen eerst een leuke presentatie over het bedrijf en het werk door Marcel Krikhaar. Daarna ontvingen de leerlingen een korte rondleiding door de werkplaats én mochten ze onder begeleiding hun eigen telefoonhouder buigen met een metaalbewerkingsmachine. Zij werden hierin vakkundig en veilig begeleid door Kelvin ter Grote. Kelvin is vanuit op het vmbo begonnen en doorgegroeid tot meewerkend voorman voor de aansturing van al het prefab werk en is als medeaandeelhouder benoemd tot één van de directeuren bij Bouwmetaal. Kelvin: “Ze leren eerst de maatvoering van de te maken telefoonhouder af te lezen van de tekening. Daarmee kunnen ze vervolgens inmeten waar precies de zetbank zijn buigende werk moet doen. Dit werkstuk laat de leerlingen eigenhandig heel goed kennismaken met de materialen en de machines die we gebruiken.” Van vmbo tot…mededirecteur! Bij het bezoek aan Bouwmetaal ging ook Marleen Peddemors van Canisius Tubbergen mee. Zij heeft als docent Kelvin nog in de klas gehad. Hij vertelt: “Ik kwam als elektromonteur op mbo-niveau binnen en heb mij mogen ontwikkelen. Mijn technische loopbaan is uiteindelijk op het Canisius begonnen, dus ik hoop een voorbeeld te zijn voor de leerlingen die nu vanuit hun Loopbaanoriëntatie en -begeleiding bij ons op bezoek komen.” Ook aan de slag bij Loohuis Installatietechnieken STO Twente keek op dinsdagmiddag 12 november ook mee bij Loohuis Installatietechnieken in Tubbergen. De leerlingen werden enthousiast begeleid door Aloys Hasselbekke. Ook zij kregen een introductie, korte rondleiding én gingen aan de slag met een werkstuk. Ze bogen onder begeleiding van Aloys verwarmingsbuizen tot een mooie hartvorm met gebruik van het juiste gereedschap. Leuk om daar ook led- of kerstverlichting omheen te wikkelen, bijvoorbeeld voor kerst of voor moederdag. Aloys: “De leerlingen leerden hoe zij een verwarmingsbuis moeten buigen én de persverbindingen maken met de hulpstukken.” Eveneens ontdekten de leerlingen hoe zij via een schakelbord én het inpluggen van de juiste leidingen allerlei lichtschakelingen konden maken, inclusief de befaamde hotelschakeling. Begeleiding van gepensioneerde professional Aloys: “Ik heb 50 jaar met plezier gewerkt bij Loohuis Installatietechnieken. Ik ben met pensioen, maar kom graag terug om deze leerlingen te begeleiden. Ook ben ik nog twee dagen in de week de praktijkbegeleider van alle BBL’ers van Loohuis Installatietechnieken. Die BBL’ers komen hier vanuit het vmbo, dus steek ik ook graag tijd in deze LOB-activiteit van het Canisius.” In de groepjes vanuit het Canisius doen ook meiden mee. Aloys: “Bij Loohuis in Fleringen hebben we twee technische vrouwen in dienst. Ik mag hen begeleiden op de werkvloer in hun loopbaan.” Marleen Peddemors: “Het mooie is dat deze meiden, oud-leerlingen van het Canisius, bij Loohuis zijn beland via een snuffelstage. Zij raakten daardoor heel enthousiast en wilden beslist verder in de installatietechniek. Je ziet dus dat snuffelstages werken.” Reactie leerlingen En de leerlingen zelf? Imre, Isa en Ise: “Dit soort technisch werk hebben wij nog nooit gedaan. We leren dit hier voor het eerst en sommige dingen van techniek zijn best leuk. We zijn bij meer bedrijven langs geweest zoals bij House of Skills, een zorginstelling, bij een apotheek en op een boerderij. We kiezen dit jaar het profiel waarin we door willen. Als we hier niet waren geweest, dan kun je er ook niet voor kiezen, toch?” Marleen: “De vorige keer hadden we bij Loohuis leerlingen die enthousiast aangaven dat ze niet wisten dat techniek zo leuk kon zijn.” Ook Alfons Wesselink ging mee als begeleider bij Loohuis. Op het Canisius is hij docent D&P: “Als docent helpt mij dit. Ik leer hiervan, ook al ben ik theoriedocent en geen praktijkdocent. Het is altijd goed om als docent een breed beeld te vormen van alle mogelijkheden voor leerlingen in de techniek.” MENU

Zoek

bottom of page