top of page


“Drones crashen is misschien wel het vetste van de les!”

ENSCHEDE - Drones in de lokalen van het vmbo. Op verschillende scholen is dit geen uitzondering meer. Binnen het vmbo wordt het keuzevak drone techniek door de leerlingen als ‘spelend leren’ ervaren. “Waar ik letterlijk 10 vlieguren nodig heb om de drone onder controle te krijgen, heeft de leerling het besturen van een drone binnen 10 minuten onder de knie.” zegt Jeroen ten Asbroek, docent media, vormgeving en ICT van Het Stedelijk Alpha. Leerlingen leren in 112 uren onderwijs alle ins en outs van drones, techniek, wet- en regelgeving en de bouw van deze onbemande luchtvaartuigen zonder piloot aan boord.

“We zoeken vanuit de lokalen de verbinding met het bedrijfsleven voor de invulling van kern- en keuzedelen in het vmbo praktijkprofiel.” vertelt Ten Asbroek. “We gaan graag naar bedrijven voor een spreekwoordelijk kijkje in hun keuken omdat leerlingen hierdoor meer context krijgen bij de theorie en de onderwijsactiviteiten in het lokaal.” Drone Team Twente, een spin-off van de Universiteit Twente, stelde gastvrij hun kantoor en werkplaats ter beschikking zodat de leerlingen konden zien hoe drones worden toegepast in het hedendaagse techniek werkveld.


Bouwen aan kennis

Naast een uiteenzetting van de activiteiten van Drone Team Twente gingen de leerlingen van Het Stedelijk Alpha aan de slag met het bouwen van een eigen drone. Stapsgewijs werden drones opgebouwd. “Door van losse onderdelen een werkende drone te maken die ze zelf konden vliegen, werken de leerlingen aan een verdieping van kennis over de werking, bouw en techniek van de drone. “Naast het bouwen van de drone moesten de leerlingen de controller, de afstandsbediening, zelf programmeren.” legt Ten Asbroek uit. “De kennis en leerinhoud in de school wordt op deze wijze herhaald en toegepast in een technisch bedrijf in Enschede.”


Doorwerken

De motivatie tijdens het bouwen van de drones varieerde tussen de verschillende groepjes maar zodra een van de groepjes de draaiende propellers had gemonteerd, gingen de andere groepjes ook weer hard aan de slag opdat ook zij naar de flight test zone mochten op hun bouwsel te kunnen testen en te vliegen.


Testvluchten

Wie een drone bouwt wil een drone vliegen, lijkt een spreekwoord in wording te zijn, binnen het bedrijf aan het Capitool 25 in Enschede. Drone Team Twente verbetert prototype op prototype om het concept van de drone te verbeteren. De concepten worden onderworpen aan testvluchten. Ook de leerlingen van Het Stedelijk Alpha mochten hun gebouwde drone zelf testen en vliegen. Na een goed half uur waren de vier gebouwde drones gecrasht. “Het geluid van een drone die tegen een muur slaat doet me pijn in de oren,” zegt Ten Asbroek, “maar onderdelen zijn ervoor gemaakt te breken op voorbedachte plekken waardoor de dure onderdelen niet beschadigd raken en de onderdelen die wel kapot zijn, goedkoop en makkelijk vervangen kunnen worden.” Als een drone van 9 meter hoogte naar beneden stort, staan de leerlingen naast de flight test zone te juichen en te lachen: “Drones crashen is misschien wel het vetste in de les!”

bottom of page