De kans dat ik later in Twente techniekdocent word, is heel groot

Ervaren technici uit het bedrijfsleven die techniekdocent willen worden, zijn zeldzaam. Daarom focust STO Twente stevig op het vinden, werven en begeleiden van deze zogeheten hybride docenten. Ze zijn enorm waardevol omdat ze vmbo-leerlingen rechtstreeks uit de techniekpraktijk kunnen leren.

Neem Martijn Pünt. Hij is 22 jaar en afgestudeerd aan Saxion voor de opleiding Werktuigbouwkunde. Nu is hij op het Windesheim bezig met de kopopleiding voor tweedegraads leraar voor het technisch beroepsonderwijs. Dit is een eenjarige opleiding voor recent afgestudeerden van een bachelor- en of masteropleiding die direct aansluit bij een schoolvak: 


“Mijn plan is om eerst in het technisch bedrijfsleven veel ervaring op te doen. Maar ik houd in mijn achterhoofd dat ik altijd nog over kan stappen naar het technisch onderwijs. Mijn eerste stage op het Twents Carmel College was daar al op gefocust.” 


In zijn tweede stage nu, bij bedrijfsvakschool SMEOT, richt hij zich op hoe je meedraait in een op technisch onderwijs gericht team.


Leuk om jongeren techniek bij te brengen  

Martijn: “Bij mijn eerste stage voor mijn minor op het Twents Carmel College richtte ik mij op het geven van techniekles in de onderbouw. Daar ontdekte ik bijvoorbeeld dat leerlingen vaak niet met een hamer overweg kunnen. Ik merkte aan mijzelf dat ik het leuk vind om hen dit soort vaardigheden bij te brengen. Gaaf om jonge mensen daarin voor je ogen te zien groeien. Vooral op die leeftijd gaat dat snel. Dit stimuleerde mij om ook in mijn studie Werktuigbouwkunde aandacht te geven aan toekomstig lesgeven. Daarom volg ik de tweedegraads lerarenopleiding, specifiek voor het technisch beroepsonderwijs. In dit verband volg ik nu ook mijn stage bij SMEOT voor alle technische opleidingsrichtingen die zij bieden evenals de begeleiding van de BOL-leerlingen. Zoals gezegd: eerst wil ik na mijn studie veel ervaring opdoen bij het technisch bedrijfsleven, maar de kans dat ik later techniekdocent in Twente word, is heel groot.”

Martijn Pünt, student tweedegraads lerarenopleiding techniekonderwijs