Groep 7/8 ontdekt Ozobot op gastvrij CSG Het Noordik Vroomshoop
Techniek is voor alle leeftijden! Dus leerde CSG Het Noordik Vroomshoop een basisschoolgroep 7/8 hoe je een Ozobot programmeert. Ook kregen de leerlingen van de Willibrordusschool een rondleiding door het mooie Praktijklokaal PIE van het Noordik. Kortom, een échte ontdekmorgen in de doorlopende leerlijn po-vo.
Rondleiding Praktijklokaal PIE
Nico van Harten is instructeur PIE op Het Noordik in Vroomshoop. Docent Eric Raanhuis . is zijn collega. Samen ontvingen zij de bij binnenkomst al razend nieuwsgierige leerlingen, zo’n 20 in totaal. Na een welkomstwoord van Eric leidde Nico de leerlingen enthousiast door het Praktijklokaal PIE en liet hen alle facetten zien van Produceren, Installeren en Energie. Bijvoorbeeld het in elkaar lassen van werkstukken zoals een heuse barbecue. Onder de veilige begeleiding van Nico mochten alle leerlingen zelf een knipmachine in werking zetten en een stukje metaal afknippen. Maar ook vertelde Nico over de allernieuwste technologie die Het Noordik hier aan haar vmbo-leerlingen presenteert, zoals een ultramoderne 3D printer en laser snijder. De aanschaf van een CNC plasmasnijder is als investeringswens ingediend bij STO Almelo e.o. en inmiddels gehonoreerd. Eric Raanhuis: “De leerlingen kunnen hiermee hun eigen technische tekeningen uitsnijden.”
Belang van robotisering getoond
En toen was het tijd voor de Ozobot. Eric Raanhuis liet eerst een actueel filmpje ziet waarin het fenomeen van de robot in een fabrieksomgeving helder werd getoond. Van belang, zodat de leerlingen uit groep 7/8 de Ozobot niet alleen als speeltje ervaren, maar inzien dat geprogrammeerde robots steeds meer (zwaar) werk uit handen nemen in productieomgevingen. Of dat banen kost? Wel de zware sjouwbanen, maar door de robotisering is er juist veel meer behoefte aan operators die de robots programmeren en bedienen. Mooie mbo-banen, en die opleidingsroute start op het…technisch vmbo!
Speels leren programmeren
De Ozobot is een programmeerbare robot ter grootte van een halve pingpong bal met wieltjes. Het principe is vergelijkbaar met de bekende maairobot voor in je tuin. Dit stukje intelligente technologie is geschikt voor elk onderwijsniveau. Dus ook voor groep 7/8 van het basisonderwijs. Eric Raanhuis: “De Ozobot heeft lichtsensoren aan zijn onderkant, waarmee hij kan ‘zien’. De Ozobot programmeren is voor de leerlingen met kleurcodes heel gemakkelijk en tegelijkertijd leerzaam.” Overigens, de leerlingen van het Noordik maken ook helemaal zelf een robotauto die vergelijkbaar is met de Ozobot. Deze kan geen kleuren lezen, maar is programmeerbaar via de computer. Bijvoorbeeld de vereiste vormen snijden ze met een lasersnijder uit hout, aangevuld met ingekochte elektronica. Eric: “Maar het is nu nog een stap te ver om hun versie net zo klein te maken als de officiële Ozobot.”
Natuurtalenten!
De leerlingen pakten de opdrachten snel op en konden ook prima overweg met de laatste, uitdagende opdracht. Hierbij moesten ze een heel circuit tekenen, inclusief kleurcodes, voor de Ozobot die er een denkbeeldig dagje op uit ging. Ging het bijvoorbeeld regenen op het dagje uit? Dan bewoog de Ozobot zich direct sneller over het circuit om onder de regen uit te komen! En dat allemaal dankzij de programmeer skills van deze jonge natuurtalenten!
Positieve reacties leerlingen
De reactie van de leerlingen? Positief! Eén meisje zei dit: “Ik ben thuis zelf ook al aan de slag geweest met een grote robot. Die kan ik zelf programmeren. Heel leuk! Ik vind het super interessant, kocht de robot zelf en heb thuis uitgezocht wat er allemaal mee mogelijk is. Daar heb ik heel veel van geleerd!”
Marèl Timmerman is leerkracht van de deelnemende leerlingen uit groep 7/8: “Wij willen graag meer met techniek doen, dus daarom sluit dit project goed aan. Mooi om te zien hoe enthousiast de leerlingen aan de slag gaan met de Ozobot. En in één moeite door ervaren ze tijdens deze morgen hoe de sfeer is in het voortgezet onderwijs. Kortom, er is hier van alles voor hen te zien en mee te maken!”
Volgend jaar weer!
En…het blijft niet bij deze ene keer. Eric Raanhuis: “Een nieuwe afspraak voor komend schooljaar met de leerlingen die dan is groep 7/8 zitten, is inmiddels gepland.” Ook dank aan Valentino, derdejaars leerling PIE. Hij ondersteunde de leerlingen bij het programmeren van de Ozobot.