Unieke ambassadeur doorlopende leerlijn: Christel Mollink

In het Technolab van het Twents Carmel College (TCC) werkt een bijzondere leerkracht: Christel Mollink. En ook nog eens met affiniteit met techniek. Een uniek voorbeeld van een letterlijk doorlopende leerlijn, iets waar we binnen STO Twente zo graag aan werken. Daar wilden we natuurlijk direct meer van weten…

Wie ben je? 

“Mijn naam is Christel Mollink. Ik ben docent in het Technolab van het Twents  Carmel College (TCC) in Oldenzaal. Aan de leerlingen die hier de workshops volgen geef ik instructie. Ik kom uit het primair onderwijs en ben op De Bongerd in Oldenzaal nog een dag per week werkzaam. Inmiddels werk ik twee dagen per week in het Technolab op detacheringsbasis. Hiermee geven we praktisch vorm aan een belangrijk doel van STO Twente: het creëren van een doorlopende leerlijn vanuit het primair onderwijs naar het vmbo.”


Een vrouw vanuit het primair onderwijs die met techniek werkt. Daar willen we er graag meer van. Wat inspireerde jou? 

“Ik denk dat je ten eerste affiniteit moet hebben met techniek. Kijk, ik weet ook niet alles van techniek. En dat geldt voor veel van mijn collega’s, maar ik sta er wel voor open. In de workshops die ik geef in het Technolab op het TCC moest ik mij eerst ook verdiepen. Dan helpt het enorm als je je daar gewoon helemaal onbevangen voor openstelt.”


Wat zou je collega’s in het primair onderwijs aanraden? 

“In het primair onderwijs zijn veel leerkrachten wellicht wat terughoudend om techniekonderwijs te omarmen. Ze denken misschien: ik ken het niet, dus ik kán het niet, dus doe ik er ook niets mee. Ik ben van mening dat als je een andere mindset aanneemt en je jezelf openstelt om samen met je leerlingen techniek te ontdekken, er een wereld voor je opengaat. De leerlingen kunnen van mij leren en ik van hen. Maar ook de leerlingen onderling leren van elkaar, merk ik al in het Technolab. Ook dat vind ik een heel mooi aspect. Kortom, je hoeft als leerkracht in het primair onderwijs niet meteen alles te weten van techniek. Het is ook voor mij als leerkracht een ontwikkeling, een spannende reis. Ik hoop dat dit anderen over de streep trekt om samen mee te werken aan een doorlopende leerlijn primair onderwijs - vmbo.”