top of page

Unieke rondleiding deelnemers STO Café bij Grolsch Bierbrouwerij

Op vrijdagmiddag 21 april organiseerde onze subregio STO Enschede, onder leiding van Ronald Rondeel, het terugkerende STO Café. De inspirerende locatie dit keer? De Grolsch Bierbrouwerij in Enschede, één van de meest milieuvriendelijke bierbrouwerijen ter wereld. Innovatie, duurzaamheid en technologie staan bij deze Twentse werkgever hoog in het vaandel.

Ronald: “Het aantal van ruim 30 deelnemers vanuit STO Twente aan dit STO Café stemde mij tevreden, gezien de examens en de vakantie die voor de deur stond.” De deelnemers kregen geen standaard rondleiding, maar speciaal voor STO een blik op het totale productieproces van het brouwen tot en met de expeditie. De Grolschflesjes zijn door hun vorm iconisch, vooral ook in het buitenland. Niet voor niets luidde het thema van dit STO Café: “Het lijkt zo eenvoudig om een beugel op een bierfles te zetten...” Ronald: “We mochten bij Grolsch een geweldige dynamiek ervaren.”


Grolsch goed voor 1 miljard flesjes per jaar 

Na de inloop en ontvangst met koffie en thee gaf Daniek Huisman een vlotte presentatie. Zij werkt bij Grolsch Bierbrouwerij  als Talent Acquisition Specialist. Overigens bracht Daniek haar middelbare schooltijd door op het Twents Carmel College, één van de scholen aangesloten bij STO Twente. Daniek: “Grolsch bestaat meer dan 400 jaar en is één van de oudste brouwerijen in Nederland, sinds 2004 gevestigd in Enschede. Als derde grootste biermerk in Nederland produceert Grolsch maar liefst 1 miljard flesjes per jaar. Grolsch is één van de weinige brouwers die twee soorten hop gebruiken in pils.” Ronald: “Enerzijds zie je een sterk geautomatiseerd productieproces, tegelijkertijd ervaar je nog steeds een enorm trots zijn op Grolsch.” Technische innovatie staat in hoog aanzien bij Grolsch. Ronald: “In het verleden is de porseleinen dop vervangen door een kunststof dop. Maar tijdens testen bleek de kunststof dop het zo karakteristieke plopgeluid van de eerdere porseleinen dop niet te kunnen reproduceren. Uiteindelijk bleek men - met behulp van de Universiteit Twente - in staat te zijn de kunststof dop zó aan te passen dat deze het befaamde plopgeluid wél kon maken!”


Volop aandacht voor duurzaamheid en circulariteit 

Duurzaamheid en circulariteit zijn bij Grolsch belangrijke aandachtspunten, onder andere bij het ontwerpen en ontwikkelen van de verpakkingen, zo ook bij de nieuwe kratten. Grolsch heeft het krat niet alleen een nieuw, fris design gegeven, maar ook ingericht op de toekomst. Zo heeft men ribbels en reliëf toegevoegd, zodat stickers makkelijk te verwijderen zijn en de kratten langer mooi blijven. En het bijzondere is: de nieuwe kratten zijn voor 98% gemaakt van oude kratten. Daniek: “Het doel is dat Grolsch in 2030 een volledig CO2-neutrale brouwerij zal zijn, en inmiddels vond al 70% CO2-reductie plaats. Bijvoorbeeld door de samenwerking met afval- en energiebedrijf Twence gebruikt Grolsch hun restwarmte voor de verwarming van de gebouwen. Deze restwarmte komt vrij door de verbranding van biomassa.” De brouwerij van Koninklijke Grolsch in Enschede levert naast het bekende bier nu ook groen gas. Zelf 'gebrouwen' uit het eigen afvalwater!


Veel behoefte aan nieuw techniektalent  

Daniek is actief met de werving van talent voor Grolsch: “We hebben veel techniekfuncties bij onze brouwerij. Intern hebben we meer proces operators nodig door de toenemende industriële automatisering en robotisering. Eveneens hebben we monteurs nodig om het onderhoud uit te voeren bij onze circa 4.000 horecaklanten.” Grolsch gaat met haar techniekpromotie bewust niet naar basis- en middelbare scholen, dus ook niet naar vmbo-scholen. Dat vindt het bedrijf maatschappelijk gezien niet passen bij het product bier waarvoor uiteraard een minimum leeftijdsgrens van 18 jaar geldt.


Eigen opleiding 

Om meer technici te werven heeft Grolsch een eigen opleiding om bijvoorbeeld ook zij-instromers op te leiden tot procesoperator. Daniek: “Ook werken we onder andere samen met ROC van Twente, SMEOT en uiteraard het Praktijkcentrum voor Procestechnologie Oost-Nederland.” Ronald: “Mijn inschatting is dat Grolsch zich binnen Enschede nog meer als aantrekkelijke techniekwerkgever zou mogen promoten.”


Smaakvolle ‘Productconfrontatie’ 

Na de presentatie volgde de rondleiding door de brouwerij met onder andere zicht op hoe uitdagend het nog is om productietechnisch de bekende beugel op het eveneens bekende Grolsch bierflesje te plaatsen. En uiteindelijk het langverwachte programmaonderdeel? Een ‘Productconfrontatie’ ofwel het proeven van de heerlijke Grolschbieren! Tot slot vond de gezellige afsluiting plaats en haalden de deelnemende STO-collega’s uit alle windstreken van Twente de banden nog eens extra stevig aan. Daarom: Grolsch…bedankt!

bottom of page