top of page

Aantal STO-instructeurs in Twente groeit dankzij PDC-certificaat

Met de inzet van instructeurs versterkt Sterk Techniekonderwijs Twente de kwaliteit van het technisch vmbo-onderwijs. Deze instructeurs komen oorspronkelijk uit het technisch bedrijfsleven, stappen (gedeeltelijk) over naar het onderwijs en begeleiden vmbo-leerlingen in het onderwijsproces. Ook nemen ze specifieke en waardevolle praktijkkennis mee voor de leerlingen en docenten. Wel is het belangrijk dat zij, naast hun technische kennis, beschikken over pedagogisch-didactische vaardigheden. En daar zorgt onze STO-partner Hogeschool Windesheim voor! Tijdens een feestelijke dag op 15 juni ontving een aantal instructeurs van het Twents Carmel College (TCC) Oldenzaal, het Bonhoeffer College Enschede en van SMEOT Hengelo hun felbegeerde PDC-certificaat.

Betere pedagogische en onderwijsvaardigheden

Kees van Someren is geregistreerd lerarenopleider, trainer/consultant en coördinator PDC Instructeurs aan Hogeschool Windesheim: “Door deze opleiding krijgen de instructeurs betere pedagogische en onderwijsvaardigheden. Hiermee verbetert hun kwaliteit in de klas. Specifiek voor STO Twente zijn het vooral mensen die uit de techniek afkomstig zijn en de overstap hebben gemaakt naar het onderwijs. Er was bij de PDC-certificering op 15 juni ook één hybride instructeur bij: Jelmer Vos. Hij houdt zijn baan in de techniek, maar heeft de afgelopen tijd een halve dag in de week meegeholpen op het TCC. Hij wil dat graag uitbreiden naar één dag in de week.”


Veel aandacht voor lesopbouw

Instructeurs zijn belangrijk voor techniekonderwijs op het vmbo, benadrukt Kees: “Zij hebben voor vmbo-leerlingen waardevolle praktijkervaring. Maar als je deze collega’s ineens voor een groep zet, dan weten ze niet direct wat ze doen moeten. Ze vallen terug op hun eigen vroegere leerervaringen. Wij besteden bijvoorbeeld veel aandacht aan lesopbouw. Elke les moet een doel hebben, met ook een zekere volgorde om de leersituatie zo optimaal mogelijk in te vullen.”


Begeleid bij groepsdynamiek

Ook klassenmanagement is een onderdeel waar technici in begeleid worden als zij uit het bedrijfsleven ineens in een klas staan. Kees: “Groepsdynamiek met pubers is erg belangrijk. Hierin moet je een aantal zaken af- en bijleren. Zo gebeurt het dat instructeurs bij het stellen van een vraag, zelf het antwoord geven om te tonen dat zij de kennis beheersen. Maar wij kiezen voor het zelfbedieningsmodel voor leerlingen met de methode van de vier B’s: vraag het eerst maar eens zelf aan je brein, kijk dan in je boek, informeer bij je buurman/buurvrouw en tot slot: informeer bij de baas. Instructeurs moeten een transitie maken waardoor zij zich bewust worden van hun eigen rol. Dat is het belangrijkste voor je PDC-certificering. De kernvraag is: wat helpt mij nu als instructeur om goede instructies te geven? Door het hele traject te doorlopen voor je PDC worden instructeurs vaak zelfverzekerder.”


Impact op persoonlijke groei

Kees ziet dat het niet alleen professioneel, maar ook persoonlijk iets doet met de instructeurs als ze na hard werken, en vooral ook leren sámenwerken, het PDC-certificaat halen: “We hadden op woensdag 15 juni bij de uitreiking op het TCC Oldenzaal een show & share. De instructeurs vertelden wat zij vakinhoudelijk hadden gedaan tijdens de opleiding. En dat lieten ze trots zien met foto’s, toelichtingen en verhalen.”


Hard werken en uiteindelijk blij

Bij de vraag wat de opleiding hen bracht, zei één van de instructeurs: “Het was wennen aan de opdrachten. Verslagen maken en vakliteratuur lezen, dat is allemaal best lastig. Maar uiteindelijk heeft het ons heel veel geholpen om een betere instructeur te worden. We zijn ons bewuster van wat we doen, beter in staat om keuzes te maken en zowel didactisch-pedagogisch als persoon enorm gegroeid. We zijn blij dat we dit traject doorlopen hebben.”

bottom of page