top of page

Bedrijfsleven meets onderwijs

Het Alma College werkt veel samen met bedrijven voor de techniekprofielen. Vanuit die bedrijven kwam het verzoek om eens echt ín de lessen te mogen komen kijken. Ook bedrijven zijn namelijk benieuwd hoe het op het vmbo werkt in een concrete lessituatie, zoals bij PIE, BWI en M&T. Daar kunnen ze van leren, is hun insteek, voor bijvoorbeeld nog betere keuzevakken, bedrijfsbezoeken en (snuffel)stages. Dus organiseerde het Alma College de eerste in een serie ‘Bedrijfsleven meets onderwijs’!

Oprecht benieuwd naar belevingswereld vmbo-leerlingen 

De bedrijven zijn benieuwd naar de concrete opdrachten die de vmbo-leerlingen uitvoeren en welke lesstof daaraan is gekoppeld, legt Erik van Bunnik uit. Hij organiseerde dit eerste bezoek samen met zijn collega Kirsten Lejeune: “Naast de inhoudelijke kant van het profielonderwijs wilden ze ook graag gewoon eens sfeer komen proeven. Het gaat om bedrijven die vaak ook onze stagiaires ontvangen. Soms worstelen ze met de vraag hoe je tegenwoordig met deze leerlingen omgaat. Wat beweegt hen? Hoe spreek je hen aan?” Marleen Peddemors van Canisius Tubbergen is de kartrekker voor de bedrijven in de regio namens STO Almelo eo. Erik: “Zij heeft aangegeven welke bedrijven we voor deze eerste editie van ‘Bedrijfsleven meets onderwijs’ zouden kunnen uitnodigen. Heel laagdrempelig: dus kom eens bij alle profielen kijken, ook de technische, als de leerlingen gewoon aan het werk zijn met hun instructeurs en docenten.”


In gesprek met de leerlingen 

De eerste lichting bedrijven die op bezoek kwam telde 12 gemotiveerde bedrijven. Zij zijn al aangehaakt en betrokken bij Sterk Techniekonderwijs, bijvoorbeeld met keuzevakken, workshops, bedrijfscarrousels en masterclasses. Erik: “In twee groepen hebben de bedrijven alle acht profielen op het Alma College ín de klas of het praktijklokaal bezocht. We hebben in het kort uitgelegd wat de profielen inhouden en wat er gedaan wordt. Leuk was om te zien dat de geïnteresseerde vertegenwoordigers van de bedrijven ook daadwerkelijk met de leerlingen in gesprek gingen. Met vragen als: waarom koos je bijvoorbeeld voor BWI? Wat vind je leuk aan dit profiel en ook: wat voor een werkstuk ben je nu precies aan het maken?” Bijzonder om te zien was dat de leerlingen benieuwd waren naar het hoe en waarom van de bedrijfsbezoeken en open en eerlijk vertelden over hun motieven, lessen, werkstukken én toekomstdromen, benadrukt Erik.


Ontspannen en constructieve sfeer 

Erik geeft een voorbeeld: “Bij BWI waren de leerlingen een steiger aan het opbouwen. De mensen uit het bedrijfsleven waren positief verrast over het hoge praktische gehalte van wat de leerlingen bij onder andere het profiel BWI leren.” Een nieuw inzicht voor de bedrijven was dat vmbo-leerlingen het beste gedijen als ze de kans krijgen een nieuwe vaardigheid, zoals een steiger bouwen, stap-voor-stap kunnen ontdekken: “Ze zagen in dat je het beste uit vmbo-leerlingen haalt door een opdracht sámen met hen op te pakken, hen rustig te bevragen waarom ze bepaalde keuzes maken in een leerproces, en hen niet als een politieagent te benaderen.” De bedrijven concludeerden dat er tijdens de lessen veel rust was en de leerlingen goed geïnstrueerd waren, met hun eigen ‘ding’ bezig waren en ruimte voelden voor eigen initiatief. Dit alles in een ontspannen sfeer. Erik: “Dat specifieke inzicht kan de bedrijven weer helpen als ze deze leerlingen over de vloer krijgen voor een keuzevak, stage of bedrijfsbezoek, of als zij bij ons op school een gastles geven.”


Ook meer verbinding tussen de bedrijven Uiteraard konden de bedrijven onderling in gesprek over hun ervaringen en verwachtingen. Hoewel de bedrijven ’s morgens apart van elkaar binnenkwamen, elkaar wel of niet kennend, liepen ze allemaal pratend met elkaar de school weer uit. Erik: “Het bezoek aan onze school heeft daarmee ook de band tussen de bedrijven verstevigd.”


Rouleren binnen scholen 

De bedoeling is dit soort collectieve bezoeken drie keer per jaar te organiseren en waar bedrijven zich voor kunnen inschrijven. Erik: “We gaan dan rouleren met de bezoeken over de vmbo-scholen die meedoen binnen STO Almelo en omstreken.”

bottom of page