top of page

Eerste lichting voor keuzevak ‘Het groene machinepark’ zwaait af

De STO subregio Almelo e.o. biedt vanaf schooljaar 2022-2023 het keuzevak ‘Het groene machinepark’ aan op het Zone.college. Want ook aan groene technici is heel veel behoefte. Het Zone.college is een zogeheten groenschool die participeert als niet techniekschool in STO Twente. Op 18 januari sloot de eerste ‘lichting’ dit technische keuzevak af met een presentatie. Vier leerlingen van het Noordik Vroomshoop namen deel. Een succesvol voorbeeld van het lesgeven in keuzevakken op elkaars faciliteiten op de woensdagmiddag. Techniekdocent Leon Oude Wesselink is super enthousiast: “Dankzij STO hebben we heel veel nuttig en modern lesmaterieel kunnen aanschaffen. De vier uren STO die ik geef, zoals ik het inmiddels noem, zijn voor mij de leukste van de week!”

Zelf lesstof ontwikkeld 

Leon: “Ik ben nu 17 jaar techniekdocent. Op het Zone.college werk ik drie dagen en de rest van de week run ik mijn eigen bedrijf met 4 x 4 voertuigen. Bij de invoering van het concept van keuzevakken was ik direct enthousiast. Voor het keuzevak ‘Het groene machinepark’ heb ik alle lesstof zelf ontwikkeld en geschreven. Uiteraard beoordeeld en bijgestuurd door collega’s. Daarbij ben ik heel kritisch op mijzelf. Mijn insteek als techniekdocent? De lesstof voor het technische keuzevak maximaal tastbaar en vooral visueel maken. Dus met heel veel afbeeldingen, bijna op het overdrevene af. Leerlingen die dit keuzevak kiezen, haken af bij lappen tekst, het zijn doeners. Door de visuele aanpak blijft al het lesmateriaal heel, de leerlingen snappen wat ze moeten doen, en kunnen makkelijk de lesstof naslaan. Die visuele aanpak werkt het beste voor zowel leerlingen als de techniekdocent.”


Grote fan van Sterk Techniekonderwijs Twente 

 Leon is een grote fan van Sterk Techniekonderwijs Twente: “Eerder gaf ik het keuzevak ‘Het groene machinepark’ ook, maar dan zonder de hulp van STO.  Dankzij dit programma én onze aanpak om keuzevakken school overstijgend te geven, krijg je leerlingen in de klas die écht geïnteresseerd en gemotiveerd zijn voor dit specifieke keuzevak. De leerlingen die meededen vanuit Vroomshoop op ons Zone.college wilden écht alles leren en meemaken, evenals onze eigen gemotiveerde leerlingen. Met hen ervaar je hele zinvolle en productieve lessen, voor beide partijen is dit aantrekkelijk.” Leon gaat graag wat dieper in op de toegevoegde waarde van STO Twente: “Dankzij STO Twente overleggen we nu school breed over techniekonderwijs. We leggen zaken open en eerlijk aan elkaar voor onder de paraplu van STO en we accepteren elkaars kritiek. Dat schakelt snel en succesvol. Daar heeft STO Twente een grote impuls aan gegeven.”


Aanschaf van professionele lesmiddelen 

En wat ook belangrijk is, benadrukt Leon: “Dankzij de aanschaf van professionele lesmiddelen door STO kunnen we voor de leerlingen veel aantrekkelijker onderwijs verzorgen. We hebben alle oude machines kunnen vervangen door nieuwe versies en ook nieuwe machines die we nog niet hadden. We hebben hier nu prachtige lesmachines uit de hedendaagse werkpraktijk staan. Bijvoorbeeld het bedrijf Voskamp Tuinmachines heeft, samen met Stihl, deze machines voor een gereduceerd bedrag aan kunnen bieden. Dankzij STO Twente hebben we die nu daadwerkelijk in huis zoals nieuwe kettingzagen en grasmaaiers. Evenals bijvoorbeeld zes nieuwe scooterblokken, de leerlingen vinden het fantastisch om daaraan te kunnen sleutelen. Deze heb ik via Heima in Den Ham kunnen kopen. Gereedschap is ook heel belangrijk. Waar we eerder stonden te wachten op elkaar, kunnen de leerlingen nu in tweetallen een eigen gedeelde gereedschapskist pakken. Dit werkt echt super! Die nieuwe middelen maken het vak zoveel mooier én mij zoveel enthousiaster voor het vak. De woensdagmiddag waarop wij onze keuzevakken geven, is voor mij de leukste middag van de week!”


Afrondende presentatie  

De eerste lichting leerlingen van het keuzevak ‘Het groene machinepark’ gaf op vrijdag 13 januari een eindpresentatie. Leon: “Ze vormden duo’s en mochten zelf een onderdeel van dit keuzevak selecteren waarover ze de groep iets vertelden. Het liefst een facet van het keuzevak waarover zij iets geleerd hebben, het mocht zo breed mogelijk zijn. Wat ik daarbij belangrijk vind, is dat de overige duo’s van leerlingen actief vragen stellen, dat is een voorwaarde.” Leon en zijn collega’s zijn super gemotiveerd om met de volgende groep leerlingen aan het keuzevak ‘Het groene machinepark’ te beginnen: “Dit smaakt naar meer! Wij hopen dat volgend schooljaar ook leerlingen van andere deelnemende scholen van dit keuzevak gebruik gaan maken.”

bottom of page