top of page

Gastles elektrotechniek ROC van Twente helpt techniek op de kaart zetten

Donderdag november kwam ROC van Twente naar Het Noordik in Vroomshoop voor gastlessen Elektrotechniek voor de derde- en vierdejaars PIE-leerlingen. Dit initiatief ontstond vanuit het recente STO-café bij ROC van Twente. Gert-Jan Fisscher is docent én vmbo-coördinator bij ROC van Twente. Hij gaf de gastlessen, samen met twee van zijn leerlingen: “Ik wil dat de leerlingen een eerlijk beeld van de materie en de opleidingsmogelijkheden krijgen.”

Vernieuwde opleiding Technicus Engineering

ROC van Twente legt steeds meer verbindingen met het vmbo. Voor STO Twente is ROC van Twente dan ook een belangrijke partner. Gert-Jan: “Ik draag er graag aan bij om de jeugd op het Twents vmbo te interesseren voor elektrotechniek, met als achterliggend doel doorlopende leerlijnen te creëren. Eerder hadden we binnen ROC van Twente vier Technicus Engineering opleidingen in de richting van Elektrotechniek, Werktuigbouwkunde, Installatietechniek en Mechatronica. Die zijn nu gebundeld in één opleiding en de verschillende techniekrichtingen worden in modules aangeboden. De eerstejaars die van het vmbo komen krijgen in het eerste jaar dus alle facetten van techniek mee. Bedoeld om hen een gerichte keuze te laten maken waarin zij zich in jaar twee willen specialiseren, met fantastische opleidingen, goede docenten en enthousiaste leerlingen.”


Zelf ontwikkelde demokoffers 

Tijdens het STO Café op 29 september jl. bij ROC van Twente toonde Gert-Jan aan de docenten van STO Twente zijn grote trots: “Een gele koffer met elektromaterialen om zelf allerlei praktijkopdrachten te kunnen doen en een zilveren koffer specifiek voor het programmeren van de praktijkopdrachten. Deze koffers heb ik met mijn collega-docenten tijdens de coronaperiode ontwikkeld en concreet gemaakt, samen met mijn eerstejaars leerlingen.” Hiermee kunnen de leerlingen heel praktisch proeven van een stuk elektrotechniek. Uit deze demonstratie tijdens het STO Café kwam rechtstreeks het verzoek van Eric Raanhuis om een gastles te komen geven op zijn school. Eric is docent PIE aan Het Noordik en kartrekker voor Sterk Techniekonderwijs Twente in de regio Almelo e.o..


Spelenderwijs ontdekken 

Op donderdag 23 november toog Gert-Jan, samen met zijn praktijkkoffers, naar de gastles voor de derde en vierde jaars PIE-leerlingen van Het Noordik: “Je moet heel scherp krijgen wie je voor je hebt in je gastles. Deze PIE-leerlingen wéten al wat PIE en techniek is en via enkele controlevragen achterhaal ik snel wat hun niveau is. Daar baseer ik vervolgens mijn gastles op. Ik start met concreet laten zien wat spanning is en dat stroom altijd rond moet lopen in een gesloten circuit. Vervolgens laat ik de leerlingen aan de slag gaan met de praktijkkoffers. Ze mogen maken wat ze willen uit het begeleidende boekje, of zelf iets verzinnen. Dat alles onder één voorwaarde: dat de stroom van plus naar min loopt. Hoe? Dat maakt niet uit: door een zoemer, lampje, schakelaar of meer. Doordat de leerlingen mogen maken wat ze zelf bedenken zie je ze vervolgens heel ijverig aan de slag gaan. Dat is precies waar de koffers voor zijn bedoeld: vrij experimenteren.”


Hulp van twee studenten ROC van Twente 

Als side kicks had Gert-Jan ook twee studenten van zijn eigen opleiding meegenomen naar Het Noordik: “Twee enthousiaste jongens uit het derde jaar die het leuk vinden om te helpen. We namen ook een soldeeroefening mee. Onze studenten hebben ooit een dobbelsteen met een microprocessor met programma, baterijhouder en ledjes ontwikkeld. Die ledjes vormen samen de ogen van de dobbelsteen. Leg je daar twee vingers op en maak je daarmee elektrotechnisch een verbinding, dan gaat de dobbelsteen ineens knipperen, rollen, staat ‘ie stil en geeft hij alle ogen van de dobbelsteen in een willekeurige volgorde weer. Dit werkstukje vergt soldeerwerk op een klein printje en dat hebben de leerlingen gedaan onder begeleiding van onze twee studenten.”


Gelijkwaardigheid onder leerlingen 

Wat hebben de leerlingen van elkaar geleerd? Gert-Jan: “Ik stimuleer alle leerlingen elkaar vragen te stellen over elkaars opleidingen. Wat vinden ze goed en wat kan er beter? Daarmee hoop ik te bereiken dat de leerlingen een eerlijk verhaal krijgen aangereikt, want onderling vertellen de leerlingen van vmbo en mbo elkaar gewoon de waarheid. Dat aspect van de gastles vind ik ook heel belangrijk.” Eric Raanhuis: “Het was beslist een leuke en zinvolle gastles. Het was leuk om te zien hoe onze leerlingen reageerden op de ROC-studenten die maar enkele jaren ouder zijn.” Inmiddels zijn er voor de gastles van Gert-Jan ook concrete contacten gelegd met de Waerdenborch in Holten en C.T. Stork College in Hengelo.


Ook zin in een gastles elektrotechniek? 

Heeft jouw vmbo-school ook zin in een gastles Elektrotechniek vanuit ROC Van Twente? Gert-Jan: “Ik sta overal voor open. In overleg is er veel mogelijk, mijn doel is om techniek op de kaart te zetten.” En de praktijkkoffers van Gert-Jan? “Die produceren we niet voor derden, maar elke vmbo-docent techniek mag het ontwerp bij mij opvragen om de koffers zelf te produceren.”


Meer weten over de koffer?

https://www.rocvantwente.nl/over-ons/nieuws/2022/05/Team-Innovatie-Prijs-2022-van-ROC-van-Twente.html

bottom of page