top of page

Jacobus Fruytier scholengemeenschap locatie Rijssen haakt aan bij STO Twente

Jacobus Fruytier scholengemeenschap locatie Rijssen participeert actief mee in de STO-subregio Rijssen – Holten voor de periode 2025 t/m 2028. Robert Kleppe is Teamleider R-gt2-4-2h team en projectleider Sterk Techniekonderwijs: “Alle leerlingen van onze school komen nu in contact met techniek en technologie.”

Veelzijdige zijinstromer 

Robert is teamleider vmbo tl en is bovengemiddeld geïnteresseerd in techniek: “Ik ben eigenlijk docent Engels. Enkele jaren geleden werd een collega ziek en heb ik zijn werk als techniekdocent overgenomen. Tot op de dag van vandaag beleef ik daar enorm veel plezier aan.” Feitelijk is Robert zijinstromer: “Vóór mijn werk in het onderwijs had ik een eigen meubelbedrijf. In 2003 stapte ik over van het bedrijfsleven naar het onderwijs en heb ik mijn bevoegdheid gehaald.” Robert nam uiteraard zijn ervaring uit het bedrijfsleven mee naar het onderwijs: “Het bedrijfsleven heeft een commerciële insteek en moet op korte termijn omzet maken. Een school start andersom vanuit budgetten en meer met een lange termijn visie. Alle onderwijscollega’s committeren zich hieraan. Daardoor kun je onderwijs niet heel snel bijsturen. En áls je een bijsturing doet, dan doe je dat vanuit de consensus met alle onderwijscollega’s. Terwijl je in een bedrijf vandaag het roer omgooit en daar morgen al de gevolgen van ziet. Daar heb ik aan moeten wennen, maar in dat proces heb ik mijn draai goed gevonden.”


Advies aan potentiële zijinstromers 

Welk advies heeft Robert aan technici die ook het techniekonderwijs in willen stromen? “Mijn school begeleidde mij hierin heel goed. Er is met mij meegedacht in mijn ontwikkeling en opleiding en ik ontving aan alle kanten support en ruimte, ook om te studeren naast het lesgeven. Dat heb ik als heel speciaal ervaren, evenals de collegialiteit en het sociale oog onderling. Daarom zeg ik tegen potentiële zij-instromers: loop eens binnen, knoop een gesprek aan en verken de mogelijkheden.”


Recente upgrade voor Technolab 

Met de STO-gelden heeft de Jacobus Fruytier recent allerlei technologische apparatuur aangeschaft voor het Technolab. Zoals (zorg)robotjes, een LEGO-tafel met onder andere LEGO Mindstorms, drones, 3D printers, lasersnijders en laptops. Robert: “Hiermee hebben we het basisonderwijspakket dat we al hadden uitgebreid. Gemiddeld elke 14 dagen komt er een basisschool in het Technolab werken, uit een poule van vijf basisscholen. Op basis van een carrousel rouleren ze hier, vanuit een goede voorbereiding op hun basisschool, ondersteund door drie docenten van de Jacobus Fruytier in het Technolab.” Naast Robert zijn dat Wim Reterink en Gert-Jan Voortman. Robert: “Vanuit de carrousel voeren de leerlingen bij ieder bezoek een opdracht van twee uur uit.”


Interne verhuizing naar groter en nog uitgebreider Technolab 

Jacobus Fruytier in Rijssen gaat verbouwen en het huidige Technolab verhuist naar een ruimte die de helft groter zal zijn. Robert: “Hier kunnen we straks met circa 60 leerlingen tegelijk én met nog meer technologie aan de slag. Wat blijft in het nieuwe Technolab, is dat we zowel aandacht geven aan technologie als traditionele technieken zoals zagen, boren, solderen, leren aftekenen van een werkstuk, schilderen en meer. We vinden het heel belangrijk dat ook deze ambachtelijke technieken blijven bestaan. We zien dat de leerlingen er nog steeds van genieten om hiermee aan de slag te gaan. Wel brengen we dit ook in het nieuwe Technolab onder in een aparte ruimte om de stofoverbrenging op de technologische items te voorkomen.” Leuk om te melden: het nieuwe Technolab wordt straks verrijkt met een medialab met onder andere een green, black en white screen voor fotografie en pc’s waarop de leerlingen video’s kunnen bewerken. Evenals een tribune waar leerlingen hun werkstukken kunnen presenteren via een groot digiboard. Robert: “Ook komen er vr-brillen, videocamera’s en is er genoeg ruimte voor dronevliegen. Het plan is ook om een videostudio te installeren voor vlogopnamen en dergelijke.”


Duidelijke link met Techkwadraat 

Robert benadrukt dat het Technolab niet een plek is om zomaar te freewhelen met technologie. Hij noemt in dit kader ook het nieuwe techniekprogramma Techkwadraat: “Met de vijf basisscholen waarmee we samenwerken in het Technolab gaan we ook samen optrekken in het programma Techkwadraat, een programma dat aansluit op STO en zich richt op PO, vmbo-TL, havo en vwo.. Dus ook onze basisscholen zitten zelf niet stil en sluiten aan bij Techkwadraat. In dat perspectief is ons Technolab daar een verlengstuk van buiten hun school. De basisscholen zijn op dit vlak volop in ontwikkeling en samen met ons bekijken we hoe we een soort doorlopende leerlijn kunnen realiseren. Vooral door samen te inventariseren welke technologie de kinderen al in het basisonderwijs krijgen zodat wij daar in het Technolab op kunnen voortbouwen. We hebben dan ook alle basisscholen hier op bezoek gehad, uitleg gegeven en geïnstrueerd. Ze hebben zelf kunnen ervaren hoe de opdrachten hier werken en hoe zij daar hun leerlingen in het basisonderwijs maximaal op kunnen voorbereiden.”


Brede leerlingendoelgroep voor techniek en technologie 

Uiteraard maken ook de leerlingen van Jacobus Fruytier gebruik van het Technolab. Robert: “De onderbouwleerlingen uit klas 1 en 2 hebben technieklessen standaard in het pakket, twee uur per week. Dit valt onder ‘Natuur & Techniek’ en de onderwerpen in het Technolab hebben we vaak gelieerd aan de natuurkundelessen, denk aan een onderwerp als zwaartekracht.” Recent is De Jacobus Fruytier ook gestart met de praktijk havo in de bovenbouw én na de zomervakantie starten we met drie praktijk gerichte programma (pgp’s): Zorg & Welzijn, Economie & Ondernemen en Techniek.”


Zuinig op meewerkende bedrijven 

Rijssen kenmerkt zich door een technisch gezien zeer contextrijke omgeving met allerlei takken van industrie en specialistische bedrijven. Robert: “Zij staan ervoor open om met ons onderwijs samen te werken. Die achterban van bedrijven is een enorme kracht binnen STO Rijssen – Holten. Zij steunen ons en geven de juiste praktijkinput om onze STO-activiteiten naar een nog hoger plan te tillen. Die kansen voorzie ik straks ook met ons nieuwe praktijk tl, met de op school geschreven pgp’s. We gaan hierin kleinschalig en verkennend starten, maar uiteindelijk is het wel de bedoeling dat zo’n opdracht sámen met het bedrijf gemaakt wordt. Daarbij hebben we die bedrijven hard nodig en zijn we heel zuinig op hen. Op hun beurt zijn zij hier ook heel zuinig op, want zij zien deze leerlingen als een voedingsbodem voor hun toekomstige personeelsbestand. We zijn dan ook heel open naar elkaar toe voor wat betreft het wederzijdse verwachtingspatroon.”


Visie op AI 

Robert noemt tot slot ook AI: “Een prachtige tool voor leerlingen en docenten. Tegelijkertijd loop je het risico van het klakkeloos overnemen van informatie. Ook maakt AI hun werkstukken naar aanleiding van een praktijkopdracht wel héél erg mooi, perfect en af. De uitdaging is dat we de leerlingen weliswaar AI leren gebruiken, maar hen ook laten vertellen bij een presentatie hoe ze AI hebben gebruikt, dus de weg ernaartoe. Dat vergt een andere manier van opleveren van opdrachten. Ons nieuwe medialab kan de leerlingen hiervoor het instrumentarium aanreiken zodat ze bij een presentatie helder kunnen overbrengen of een deel van de oplevering van henzelf komt of van AI. Dit draagt ook bij aan hun digitale geletterdheid.”

bottom of page