Nuttige tips uit STO Webinar docententekort
Het tekort aan techniekdocenten speelt ook in Twente. STO Twente acteert hier met allerlei acties op zoals het werven van hybride docenten en instructeurs. Maar hoe doen andere STO-regio’s in Nederland dit? STO Twente keek mee met het STO webinar over het docententekort en deelt graag een aantal nuttige tips met de vijf subregio’s van STO Twente.
Ervaringen West-Brabant Midden
In dit STO webinar stond de aanpak van de STO-regio West-Brabant Midden centraal rond het docententekort in de sector techniek. Tijdens het webinar werden praktijkervaringen gedeeld door Patrick Jongenelis (zij-instromer bij DaVinci Roosendaal), Kiki Nieuwkerk (schoolleider van DaVinci vmbo/praktijkonderwijs van Scholengemeenschap Tongerlo) en Lieke van Genderen (projectleider STO West-Brabant Midden bij Scholengemeenschap Tongerlo).
Dit zijn enkele bruikbare tips en suggesties:
· Werven via de reguliere kanalen voor werving en selectie is niet voldoende.
Doe veel meer aan netwerken met bedrijven en bouw daarmee vanuit STO eerst een goede samenwerking op via bijvoorbeeld gastlessen en keuzevakken. Ligt die lijn er en is er vertrouwen? En heb je elkaars werelden verkend? Dan kun je met het bedrijf in gesprek gaan over het concept van hybride docenten.
· West-Brabant Midden was in 2020 ambitieus gestart met een hybride docentenpoule voor uitwisseling tussen de deelnemende vmbo-scholen. Maar die werkte niet: hybride docenten die vanuit het bedrijfsleven op een vmbo-school komen, gaan daar doorgaans niet meer weg. Er is dus weinig tot geen mobiliteit van hybride docenten tussen de vmbo-scholen.
· Werk voor de werving samen met al bestaande regionale instroomactiviteiten voor hybride docenten. Zoals brancheorganisaties uit de techniek die ook al activiteiten ontplooien of het UWV die zicht heeft op mensen met een ambitie als hybride docent. Zoek ook samenwerking met de gemeente waarin je vmbo-school staat. Die hebben veel kennis van de lokale arbeidsmarkt. Kortom, collectieve werving werkt beter, ontdekten ze in West-Brabant Midden.
· Denk ook alvast na hoe je hybride docenten werft én bindt als na 2028 de gelden voor STO stoppen of sterk verminderen.
· Potentiële hybride docenten uit het bedrijfsleven kijken vaak op tegen het onderwijs en ervaren een hoge drempel om daar eens vrijblijvend aan te kloppen. Neem als vmbo-school die drempel dus zoveel mogelijk weg.
· Misschien vinden de huidige docenten de komst van een hybride collega lastig. Bedenk dan dat beide groepen hun eigen kracht hebben en heel veel van elkaar kunnen leren. Je vult elkaar aan en je bent voor elkaar geen bedreiging.
· Zet de deur wagenwijd open voor hybride docenten. Laat ze eerst in de praktijk proeven, het opleiden tot volwaardig docent kan altijd later nog. Werp dat niet meteen bij de start als drempel op.
· Tot slot: let goed op de benamingen. Zoals het verschil tussen hybride docent en hybride instructeur. Dit voorkomt verwarring en frustratie. Binnen STO Twente gebruiken we de overkoepelende term Hybride Professional.
Zelf terugkijken?