Opnieuw vmbo-leerlingen geslaagd voor Keuzevak Domotica
Het Keuzevak Domotica/besturing wint binnen het vmbo aan populariteit. Twentse vmbo-scholen zijn hiervoor met hun leerlingen welkom bij SMEOT in Hengelo. Op woensdag 15 februari ontving opnieuw een groepje leerlingen van Het Stedelijk Alpha uit Enschede hun welverdiende certificaat na zich zes opeenvolgende weken op dit keuzevak te hebben gestort. Floor de Vries is docent/coördinator aan Het Stedelijk Alpha. Ook is zij betrokken bij Sterk Techniekonderwijs regio Enschede: “Vmbo-scholen in Twente bieden dit keuzedeel Domotica aan hun leerlingen aan onder de vlag van Sterk Techniekonderwijs. Onze leerlingen hebben dit keuzedeel afgerond met een bijpassend bedrijfsbezoek. Daarmee maken we dit keuzevak compleet. We zijn trots op deze samenwerking, maar vooral op onze leerlingen!”
Alvast voorgesorteerd op industriële werkomgeving
Domotica staat voor al het geautomatiseerde gebouwenbeheer in een woonomgeving. Zoals je licht, zonnescherm en verwarming digitaal, en op afstand, regelen. Ook in de utiliteit rukt domotica op, denk aan verpleeghuizen waarin dit soort technieken de zorgmedewerkers ontlasten. Hans Fokke: “Het Keuzevak Domotica is officieel vastgelegd in het vmbo-curriculum. Wel hebben we vanuit SMEOT wat andere accenten gelegd. Immers, met onze mbo-opleidingen zijn we meer industrieel gericht vanuit mechatronica.Daarom hebben we aan het Keuzevak Domotica ook een stukje industriële besturing toegevoegd, bijvoorbeeld om machines vanuit een programmable logic controller (PLC)-computer aan te sturen. Plus de toevoeging aan dit keuzedeel van het onderdeel pneumatiek, want dit wordt ook veel toegepast in industriële omgevingen.”
Motiverende mix tussen theorie en praktijk
Hans: “Het Stedelijk Alpha heeft het keuzedeel Domotica voor het tweede achtereenvolgende jaar bij SMEOT neergelegd. In februari rondde deze tweede groep het keuzevak succesvol af na een periode van drie dagdelen per week verdeeld over zes weken. Waarbij de opzet is gemiddeld één dagdeel theorie en twee dagdelen praktijk. Wel mixen we theorie en praktijk om de motivatie bij de deelnemende leerlingen maximaal te houden.”
Complete werkopstellingen voor actuele simulatie werkomgeving
SMEOT heeft een goed werkbare set up in huis om alle facetten van het keuzedeel Domotica compleet en aansluitend bij de werkpraktijk te kunnen geven. Hans: “Wij hebben hier praktijkopstellingen in huis die aansluiten bij de kerndoelen. Onder andere elektro/pneumatische opstellingen. Hiermee kunnen de vmbo-leerlingen zowel pneumatiek- als elektroschakelingen leren maken. Daarnaast hebben we nog opstellingen waarmee de leerlingen een stapje verdergaan en een pick & place-opstelling van Festo gebruiken. Dit noemen we MecLabs. De leerlingen sturen dit aan met een PLC zoals die ook gebruikt wordt in een industriële en domotica-omgeving. Vanuit een computer maken zij een programma en laten hiermee onderdelen bewegen.” Ook leggen de leerlingen zelf een stukje besturing met bedrading aan, benadrukt Hans: “Deze werkzaamheid op het vlak van aansluiting is een essentieel onderdeel van het Keuzevak Domotica.” Mochten de leerlingen langdurig geïnspireerd raken en op het mbo hierin doorgaan? Dan liggen er in relatie tot mechatronica en domotica mooie banen voor het opscheppen, van constructie van dit soort oplossingen tot en met het onderhoud ervan.