top of page

Praktische cursus Blender geeft docenten verdieping op zelf VR content maken

Meerdere techniekdocenten, vooral van BWI, volgen een cursus van Connect2 op locatie van Bouwmensen Almelo. Zij leerden zelf een digitale bouwplaats programmeren. Daarvanuit kunnen zij hun leerlingen virtueel laten werken. Begin oktober vond hierop een tweedaagse verdieping plaats met een cursus Blender, gegeven door Bart Valkenier: “Met Blender maken techniekdocenten hun eigen 3D-content voor leerlingen. De deelnemers waren enthousiast. Zodra ik hen liet zien hoe ze zelf met Blender zaken kunnen laten bewegen, viel het kwartje en vonden ze het top!”

De Blender-training vond plaats onder de vlag van Cibap Next, in opdracht van Twents Carmel College Potskampstraat, CSG Reggesteyn, Bouwmensen Almelo en C.T. Stork College, in samenwerking met Connect2. Trainer Bart Valkenier van Maak iets Media, vaste Blender-trainer van Cibap Next, verzorgde de tweedaagse cursus Blender voor docenten van STO Twente.


Welkom in Technolab 

Bart is drie dagen per week vmbo-docent op Talenstad Beroepscollege in Zwolle: “De twee andere werkdagen geef ik als freelancer onder andere workshops en trainingen vanuit mijn bedrijf www.Maakietsmedia.nl.” Voor de Blender-cursus voor STO Twente, onder de vlag van Cibap Next, kon Bart gastvrij terecht in het Technolab van TCC Potskampstraat. “Deze training heb ik zelf ontwikkeld, vooral op het gebied van animatie. Ook schreef ik er een boek over.” Bart Kok van Connect2 geeft de cursus voor de BWI-docenten voor de digitale bouwplaats. Bart Valkenier: “Hij benaderde Cibap Next of ik voor de docenten van STO Twente een training zou willen geven. Ik heb een meeting met Bart Kok van Connect2 gehad en een dag training geven aan alleen Bart Kok en zijn collega. Zo kreeg ik een redelijk beeld van de achtergrond van de groep docenten. Daar zaten BWI-docenten bij, maar onder andere ook D&P-docenten.”


Samenwerking verder uitbreiden 

Het doel van de training? Docenten leren hoe zij zelf interactieve 3D-modellen kunnen ontwikkelen. Bart: “Wel vraagt de connectie met CAD tekenen en het Connect2 platform nog wat meer afstemming en samen optrekken van de docenten, Bart Kok van Connect2 en mij. Er zijn nu stappen gezet en een unieke samenwerking is in de maak tussen technische BWI-docenten, het creatieve Blender, Bart Kok met zijn VR-platform en mij. Ik geloof zeker dat Blender een brug kan zijn tussen mooie (VR-)content en de technische wereld. De docenten, Bart en ik zitten er vooral samen in om te zoeken naar een goede workflow om het beste van CAD tekenen, Blender en het Connect2 platform met elkaar te combineren.”


Steeds meer toegepast in onderwijs 

Blender is een van origine Nederlands opensourceprogramma voor het maken van 3D-computergraphics en computeranimaties. Bart: “Het programma wordt wereldwijd ingezet in de game-industrie en animatiestudio’s en steeds meer in het onderwijs. Blender is beschikbaar voor verschillende besturingssystemen en gratis en compleet inzetbaar. Even downloaden en je kunt gratis aan de slag, terwijl andere tools jaarlijks vaak duizenden euro’s aan licenties kosten.” Tegelijkertijd gaat Blender mee met de allerlaatste ontwikkelingen in de 3D-wereld, en ook dat kost je als gebruiker niets.


Makkelijk inzetbaar in vmbo 

Bart: “Het is heel interessant om samen te onderzoeken hoe we Blender ook kunnen toepassen in het technisch vmbo. Het is geen technisch en heel gedetailleerd CAD-programma zoals het bekende SketchUp of Tinkercad. Blender is makkelijk inzetbaar voor het maken van content op basis van animatie. Terwijl je nog steeds de mogelijkheid houdt om met Blender zeer nauwkeurig modellen te maken en neer te zetten. Heb je eenmaal je model in Blender ingevoerd? Dan biedt het zoveel meer mogelijkheden dan welk ander technisch programma dan ook. Geef het een houtmateriaal, zet er een lampje op en alles wordt realistisch gevirtualiseerd.”


Een kwestie van omdenken 

Wel vereist de inzet van Blender een behoorlijk omdenkend vermogen. Bart: “Het modelleren gaat niet zoals docenten dat wellicht gewend zijn in CAD-programma’s. Daardoor leerden de deelnemers ook om de voordelen van Blender te vergelijken met de voor- en nadelen van andere tools. Zo liet ik zien hoe je een model vanuit SketchUp naar Blender kan exporteren en daar vervolgens met een aantal key frames dit model al kan laten bewegen. Dit resultaat is vervolgens eenvoudig te exporteren naar de VR-brillen van Connect2. Het ging mij er vooral ook om de deelnemers het zelf content laten maken op basis van animatie te laten ervaren.” De training is door Bart specifiek gemaakt voor animatie. Bart: “Als je de STO-docenten écht wilt pakken voor Blender, en hen Blender wilt laten integreren in hun workflow, dan zou ik met Bart van Connect2 meer onderzoek willen doen. Met als doel hoe we nieuwe trainingen, handleidingen en video’s kunnen maken die 100% passen bij de onderwijswensen van techniekdocenten in Twente.”


Alles gratis beschikbaar 

Wie geïnteresseerd is, vindt alle instructievideo’s en doe-opdrachten gratis op www.maakietsmedia.nl, alles in het Nederlands. Wie wil, kan dus overal gratis bij. Ook voor docenten van STO Twente is er dus geen enkele reden om niet met Blender aan de slag te gaan en zo zelf interactieve content te maken. Kijk hier voor het aanbod vanuit Cibap Next: https://www.cibapnext.nl/aanbod/blender/

bottom of page