![](https://static.wixstatic.com/media/1c6f22_e892da7ab8c94d4f91ea2f01fd60f3fc~mv2.jpg/v1/fill/w_800,h_600,al_c,q_85,enc_avif,quality_auto/opleiding%20techniekdocenten.jpg)
Praktische tips voor opleiden van meer techniekdocenten
STO Twente deed mee met het landelijke webinar van Sterk Techniekonderwijs over hoe je meer techniekdocenten vindt en opleidt, bijvoorbeeld afkomstig uit het bedrijfsleven of als zij-instromer. De belangrijkste tips en adviezen van de deelnemende docentenopleiders, schoolleiders, hybride docenten en zij-instromers zetten we graag op een rij.
Deelnemers aan het webinar waren Anja van Vliet (onderwijsmanager voor Lerarenopleidingen Rotterdam), Barbara van Dongen (directeur Corbulo College), Michel Greven (teamleider Techniek bij lerarenopleiding Windesheim Zwolle) en Jelle Steur (docent engineering).
Praktische tips:
· Loopt een technicus je school binnen met interesse om techniekdocent te worden? Of ontvang je een belletje of mailtje? Centraliseer deze gegevens en maak een collega verantwoordelijk voor de contacten met deze kandidaten. Te vaak sneuvelen die eerste contacten door een slechte opvolging en het niet bewaren van de contactgegevens.
· Vaak ervaren potentiële techniekdocenten een drempel om zich op een school te melden. Wat kun je daar als school aan doen? Hierin spelen schoolleiders een rol. Licht alle docenten en medewerkers, en ook de conciërge, in dat je school openstaat voor potentiële hybride docenten en zij-instromers. Nog te vaak hebben de collega’s op de werkvloer van de school geen besef dat de school hiervoor openstaat.
· Blijkt een ‘binnenloper’ met interesse toch niet bij jouw technisch vmbo te passen? Vraag dan aan de kandidaat of je zijn of haar gegevens mag doorgeven aan collega-vmboscholen in Twente.
· Er is heel veel onduidelijkheid over de status en rol van onbevoegde docenten. Daar bestaat geen kant-en-klaar antwoord op. Het gaat hier om maatwerk per persoon. Schoolleiders kunnen het cv scannen van een potentiële kandidaat en hem of haar al op school inzetten op ervaring en opleiding die de kandidaat al wel op zak heeft, in plaats van beoordelen wat nog niet is gerealiseerd. Zoek op basis hiervan de ontwikkelroute die persoonlijk en professioneel bij de kandidaat in kwestie past.
· Het imago van het technisch vmbo is positief aan het veranderen. Maar wellicht hebben potentiële nieuwe techniekdocenten, -instructeurs en zij-instromers nog het oude beeld. Zorg als school dat je een heldere en actuele presentatie klaar hebt liggen over waar het technisch vmbo nu voor staat.
· Zij-instromers en hybride docenten geven aan dat als het klikt met een technisch vmbo dat het dan ook direct heel goed klikt én in een hoog tempo. De eerste periode van kennismaking en samenwerking is daarmee een goede graadmeter voor het vervolg.
· Het vmbo geeft heel veel ondersteuning aan leerlingen, dus moeten we dat ook doen met de nieuwe techniekcollega’s.
· En heb je als school een nieuwe kandidaat binnen en aan de slag? Behandel deze dan vanaf dag één als volwaardig en neem deze mee in al je schoolactiviteiten, zoals een introductiedag. Geef de kandidaten ook de kans om op meer plekken in je school mini-stages te lopen voor een zo breed mogelijk beeld. Zodat de kandidaat zich niet alleen bij het techniekteam welkom voelt, maar ook bekend raakt met de collega’s bij alle avo-vakken.
· Ook een advies voor potentiële kandidaten is om je stap goed met het thuisfront en omgeving te overleggen. Ook hun steun in dit proces is onmisbaar.
· En zijn technische instromers eenmaal in een school aan de slag? Dan is het advies je te binden aan iemand in je school, of schoolstichting. Een soort buddy waar je altijd bij terecht kunt. Kortom, een goede en ervaren begeleider, het liefst bevoegd, van de werkvloer. Die persoon moet ook de tijd en ruimte krijgen van zijn of haar directeur om buddy te kunnen zijn.
· Leerlingen op het vmbo zijn relatiegericht ingesteld met hun instructeur, docent of klasse-assistent. Dat sociale aspect is heel belangrijk voor potentiële techniekdocenten en hybride docenten/instructeurs. Je groeit niet alleen als docent of instructeur, maar moet ook willen groeien in je relatie met de school, je leerlingen, je collega’s en meer. De schoolleiding moet aandacht hebben voor en ruimte geven aan ook die relationele groei. Soms gaat het bij vmbo-leerlingen om gedrag en ook daarin moet je je als hybride collega of zij-instromer willen ontwikkelen.
· Hoe snel kan een vakman eigenlijk docent worden. En is snel opleiden altijd goed? Ook hier gaat het om maatwerk. Wel is de consensus dat het gewoon tijd vraagt om van het ene naar het andere beroep te gaan. Ook schuurt het soms, maar zonder wrijving geen glans. En heb je als hybride docent of zij-instromer eenmaal je bevoegdheid? Dan begint het eigenlijk pas echt door heel veel meters te maken in de schoolpraktijk.
![](https://static.wixstatic.com/media/33e170_80356b07413c4ec082cfefd68a7e309a~mv2.png/v1/fill/w_980,h_656,al_c,q_90,usm_0.66_1.00_0.01,enc_avif,quality_auto/wit%20vlak.png)