top of page

Samen met STO Twente willen we vmbo leerlingen leuke en inspirerende techniekervaringen op laten doen

In mei 2024 nam Rianne Doeschot het stokje over van Gerrit Schalk als directeur REMO, een belangrijke partner van STO Twente. Hoog tijd voor een kennismaking met Rianne in de nieuwsbrief van STO Twente: “Niet alle kinderen komen uit een leefomgeving waarin techniek al een rol speelt, zoals met ouders die in de techniek werken. Daarom is het cruciaal voor ook vmbo-leerlingen dat we hen vanuit een breed pallet kennis laten maken met wat er allemaal mogelijk is in de techniek.”

Al eerder in aanraking met STO Twente 

Voor haar overstap naar REMO was Rianne directeur van de stichting Industriële Kring Twente (IKT), het grootste zakelijke netwerk van Twente met de verbinding met onderwijs, overheid en ondernemers. IKT telt momenteel meer dan 500 betrokken organisaties. Rianne: “In mijn tijd bij IKT kreeg ik uiteraard het goede werk van STO Twente mee, ook via de techniekbedrijven die zijn aangesloten bij IKT. Vóór die functie werkte ik bij OOM als regiomanager. OOM is het Opleidings- en Ontwikkelingsfonds Metaalbewerking. In die functie was ik onder andere betrokken bij Overijssels Vakmanschap, evenals STO Twente een organisatie die zich richt op meer instroom in de techniek.”


Aantrekkingskracht start al in het vmbo 

REMO is één van de partners in de Kampus in Rijssen. Rianne: “De Kampus is afgerond, een fantastisch pand, en het inmiddels 18-jarige REMO kan vanuit deze locatie veel meer flexibel technisch onderwijs bieden, ook aan steeds meer vmbo-leerlingen. De aantrekkingskracht van de Kampus, met REMO als één van de partners, maakt dat we steeds aantrekkelijker worden voor techniekstudenten, en die aantrekkingskracht start al in het vmbo.” Rianne noemt nadrukkelijk dat REMO hierin constructief samenwerkt met andere partners van STO Twente: “Uiteraard ROC van Twente, Bouwmensen en meer. We kunnen samen voor meer instroom in techniekonderwijs in de regio écht iets neerzetten. REMO is actief met innovatief vakmanschap, ook in nauwe samenwerking met de voor ons belangrijke partner STO Twente.”


Kennismaken met techniek vanuit een breed pallet 

Rianne onderstreept dubbel en dwars het belang van het werk van STO Twente. Rianne: “Het belang zit ‘m er vooral in dat kinderen op een zo jong mogelijke leeftijd in de bréédte van techniek zien wat er gebeurt en mogelijk is. Ik zeg altijd: een kind kan met zijn of haar talent uiteindelijk kiezen uit heel veel beroepen. Maar om met die talenten daadwerkelijk voor techniek te kiezen, komt het er uiteindelijk toch op neer welk werk je ouders doen en ook de mensen om je heen, zoals buren, kennissen en verdere familie. Zit je als kind niet in zo’n technisch netwerk, in zo’n omgeving? Dan is de kans heel groot dat deze jonge leerling überhaupt niet in contact komt met techniek. Kortom, het is daarom cruciaal voor de jeugd dat we hen vanuit een breed pallet kennis laten maken met wat er allemaal mogelijk is in de techniek. Waar kan ik naartoe? Waar word ik heel blij van? Ze zijn nog zo jong! Dus aan ons de taak, samen met STO Twente, om hen leuke en inspirerende techniekervaringen op te laten doen.”


Vraag meiden gewoon wat ze zelf willen 

Meiden kiezen in Nederland nog niet snel voor techniek, haalt Rianne aan: “Ik denk dat dit komt omdat we er niet in slagen voor hen de link met techniek vanuit specifiek knutselen te leggen. Dan heb je het dus over groep 7 en 8 waarin je al leerlingen aan de slag kunt laten gaan met het maken van bijvoorbeeld neon ledverlichting met je eigen naam. Ik noem dit specifieke voorbeeld nu omdat in deze opdrachten installatietechniek en elektrotechniek verwerkt zitten, twee specialismen van REMO.” Rianne benadrukt dat er binnen REMO inmiddels een aantal meiden in opleiding is: “Dat zorgt ervoor dat zij doen wat ze leuk vinden, maar óók dat ik met hen rond de tafel ga en vraag: wat willen jullie eigenlijk zelf? Het is heel belangrijk om met hen dit gesprek te voeren. Wat willen de meiden zelf en wat vinden zij belangrijk? In die gesprekken merk ik dat zij zich vaak gelijk behandeld willen voelen als de jongens binnen hun groep. Daar komt bij: in techniek geïnteresseerde meiden, zichtbaar actief op een techniekopleiding, inspireren ook weer ándere meiden.”


Rolmodel? 

Voelt Rianne zichzelf eigenlijk rolmodel voor meiden in de techniek? Rianne: “Laat ik het zo zeggen: techniek is mijn omgeving, ik voel mij hier bij REMO en de Kampus thuis. Dat gevoel dat het hier je thuis kan zijn, gun ik ook de meiden die nu op het vmbo zitten en hun keuze nog moeten maken. Vaak zien ze het hier nog te veel als het domein van jongens, wat in de dagelijkse praktijk beslist anders ligt.”


Vooral trots op geslaagde Techniek Tastbaar Rianne is vanuit de samenwerking met STO Twente onder andere blij met de geslaagde samenwerking voor Techniek Tastbaar. Verleden jaar vond daar de eerste editie van plaats op de Kampus voor de STO subregio Rijssen - Holten: “Op die samenwerking ben ik heel erg trots. De scholen hebben afgesproken dat alle tweedejaars leerlingen meedoen met Techniek Tastbaar. Deze leerlingen komen dan uitdagend en inspirerend rechtstreeks in contact met techniekbedrijven. De keuze van de organiserende vmbo-scholen om Techniek Tastbaar op de Kampus te houden onderstreept onze goede samenwerking. REMO en onze andere partner Bouwmensen in de Kampus, hebben samen een achterban van 200 tot 300 aangesloten bedrijven en de kracht daarvan is dat we voor Techniek Tastbaar vanuit één centraal punt deze bedrijven hebben benaderd voor deelname. Dat vinden bedrijven prettig. Ze krijgen heel veel versnipperde aanvragen voor techniek-activiteiten en houden daardoor lastig overzicht. Met de vraag voor hun deelname aan Techniek Tastbaar hebben we dat efficiënt gecentraliseerd.” In oktober 2025 zal de tweede editie van Techniek Tastbaar worden georganiseerd.


PIE van Reggesteyn verhuisd naar REMO  

PIE van CSG Reggesteyn is naar REMO in de Kampus verhuisd. Ook andere vmbo-scholen zijn van harte welkom om hier hun PIE-lessen en -projecten in te plannen, benadrukt Rianne: “Er is nog ruimte om daar hele mooie stappen te maken. Met deze samenwerking tussen CSG Reggesteyn en hun PIE-lokaal binnen REMO leggen we een stevig fundament onder de zo gewenste doorlopende leerlijn. Scholen worstelen met de investeringen in techniek voor PIE, zeker voor de bestendiging hiervan op de lange termijn. Hoe mooi zou het zijn als de vmbo-scholen in de regio besluiten met hun derde- en vierdejaars PIE-leerlingen naar de Kampus te komen? Dan heb je grotere klassen, kun je met elkaar verder groeien en heb je meer mogelijkheden met machines én PIE-docenten.”

bottom of page