Speelse filmpjes inspireren Twentse jeugd voor techniek

Het programma Sterk Techniekonderwijs Twente (STO Twente) heeft meerdere speerpunten. Een belangrijke is Twentse vmbo-jongeren stimuleren om voor techniek te kiezen. En daar zetten we supermoderne middelen voor in! Zoals de gloednieuwe BLIQ-campagne die in de week van 20 september groots van start gaat.

Bijzonder is dat in elk van de tien BLIQ-filmpje zowel bedrijven als vmbo-leerlingen uit Twente meespelen. Aan STO Twente doen vijf subregio’s met ieder twee BLIQ-filmpjes. Onderzoek wijst uit dat leerlingen tussen 10 – 14 jaar geen goed beeld hebben van hoe techniek in alle facetten van hun dagelijkse leven een rol speelt. 


De BLIQ-filmpjes brengen daar in één klap verandering in en zijn speels opgebouwd: Twentse vmbo-leerlingen lopen tegen een dagelijkse en herkenbare handeling of probleem aan, en verbazen zich over de werking daarvan. Vervolgens brengt een lokaal Twents bedrijf als techniekheld direct de bijpassende oplossing of uitleg in beeld. Voorbeelden? Hoe blijft eten zo lang vers, ook tijdens transport, hoe werkt een inductieplaat voor het bakken van een ei?, hoe werkt een thermostaat, wat gebeurt er als je per ongeluk een bal door een ruit schopt?, hoe werkt een discolamp op een feestje? Of hoe krijgt een voermengwagen die door je dorp rijdt die loodzware laadbak zo moeiteloos omhoog?


Lokaal herkenbaar

De filmpjes laten jonge mensen én hun ouders door deze speelse aanpak letterlijk met een andere ‘BLIQ’ naar techniek in hun dagelijkse leven kijken. De boodschap? Kijk eens met een andere ‘BLIQ’ en ontdek dat techniek héél dichtbij, in je dagelijks leven, een belangrijke rol speelt. Want verbazing is dé motivator om leerlingen te inspireren voor techniek te kiezen. De kracht is vooral dat in de filmpjes echte vmbo-leerlingen meespelen in combinatie met eveneens echte lokale techniekbedrijven. Kortom, herkenbaar, dichtbij en overtuigend.


Veelzijdig inzetbaar

STO Twente liet in totaal tien BLIQ-filmpjes maken. Deze filmpjes worden grootschalig verspreid in de week van 20 september. Niet alleen via social media, maar ook in lessituaties zelf op de 19 vmbo’s die meedoen onder de paraplu van STO Twente. De scholen zetten STO en de BLIQ-filmpjes die week centraal tijdens verschillende activiteiten en o.a. LOB-lessen. Een aantal scholen zet een quiz in met een aantal vragen over de filmpjes. Deze quiz wordt ook gebruikt in het primair onderwijs; want ook zij zijn de doelgroep! De hele serie staat vervolgens als programma op NXtv: een veilig videoplatform voor techniekpromotie, met ‘de 7 werelden van techniek’ als uitgangspunt. Terugkijken voor wie maar wil, is dus heel eenvoudig.


Deelnemende bedrijven

De Twentse bedrijven die deelnemen aan de BLIQ-filmpjes zijn Trioliet, Braakhuis Metaal, De Groot Vroomshoop, Exes Licht en Geluid, Müller Transport, Niverplast, Sensata, Bonke, Loohuis Installatiegroep en Huisken Professional. Deze techniekbedrijven werken al nauw samen met STO Twente en vmbo’s in hun subregio. STO Twente geeft deze bedrijven met BLIQ de kans een specifiek facet te laten zien van hun techniek, met als doel om direct in te spelen op de belevingswereld van jonge leerlingen.


Meer weten? 

Kijk op https://www.nxtv.nl/program/bliq. Leraren en mentoren vinden educatieve support op een speciale onderwijspagina op de website.

STO TWENTE START BLIQ-CAMPAGNE