top of page

STO Enschede organiseert Speeddate

Op 14 november organiseerde STO Enschede aan de Wethouder Beverstraat in Enschede de allereerste Speeddate voor hun tweedejaars vmbo-leerlingen. Zij gingen in vier rondes persoonlijk in gesprek met bijna 50 bedrijven waarvan een groot deel uit de techniek. Welke beroepen bieden die bedrijven? Wat moet je daarvoor kunnen? De leerlingen hadden zich prima voorbereid en samen met hun ouders/verzorger(s) stelden zij enthousiast vragen en er ontstonden hele mooie gesprekken. Een betere LOB-activiteit is er niet met deze waardevolle samenwerking tussen onderwijs en het bedrijfsleven!

Je profiel kiezen? Altijd een uitdaging Tweedejaars vmbo-leerlingen staan voor een belangrijke keuze: welk profiel kiezen zij? Vaak een lastige keuze die een stuk gemakkelijker wordt als zij kennismaken met de concrete beroepen die bij een profiel passen. Tijdens de Speeddate vertelden zo’n 50 beroepsbeoefenaars uit de regio wat hun beroep inhoudt en welke opleiding zij hiervoor volgden, van kapster en webdesigner tot timmerman. Er kwamen allerlei beroepen aan bod waaronder, vanuit de gedachte achter STO Twente, uiteraard ook veel technische beroepen. Floor de Vries van de organisatie: “We hebben ook de ouders/verzorger(s) van onze leerlingen uitgenodigd om zich hier als beroepsbeoefenaar te presenteren. Opgeteld kregen we uiteindelijk zelfs meer aanmeldingen van bedrijven dan we voor hen plaats hadden. Naast technische beroepen nodigden we ook bedrijven uit bijvoorbeeld de zorg en het groen uit, en meer. We wilden de leerlingen een zo breed mogelijk beeld geven van welk beroep precies bij welk profiel past, ook de technische profielen. De leerlingen hebben eerst op de dag zelf met hun mentor een voorbereidende LOB-opdracht uitgevoerd zoals het bedenken van hun voorkeuren en vragen. De leerlingen schreven zich vooraf in voor beroepen die hen aanspreken.”


Buddies voor bedrijven 

Yvonne Paf is decaan op het Stedelijk Alpha. Als kick-off van de Speeddate ontving zij op 14 november alle deelnemende bedrijven en koppelde hen ter plekke aan een buddy, ofwel een docent van één van de twee scholen. De buddy’s begeleidden de beroepsbeoefenaren naar de klasruimte van hun speeddate en bleven stand-by voor eventuele hulp en ondersteuning. De speeddates boden een kleine setting met per speeddate zo’n 1 tot maximaal 4 leerlingen. Dit gaf de leerlingen vertrouwen om voluit vragen te stellen, en dat deden zij! Enkele veel gestelde vragen? ‘Bent u in dienst bij een bedrijf of bent u ondernemer?’ De leerlingen kregen duidelijk uitleg over wat het betekent als je ‘eigen baas’ bent. Ook een veel gestelde vraag was: ‘Wat verdient u in uw beroep?’ Het antwoord van diverse bedrijven bracht de leerlingen soms een beetje van hun stuk: ‘Per jaar?’, vroegen sommige leerlingen. ‘Nee, per maand’, antwoordden dan de bedrijven.


Enthousiaste reacties bedrijven 

Bijvoorbeeld Gerben Hilbrink is freelance allround foto- en videograaf vanuit zijn bedrijf Benger Foto. Hij gaf vanuit het perspectief van het profiel MVI uitleg over hoe hij in zijn vak fotograaf én uiteindelijk ondernemer werd: “Ook ik ben op het vmbo begonnen, de theoretische leerweg! En nu verdien ik een goede boterham. Dus dat kan beslist ook weggelegd zijn voor deze leerlingen, want net als ik doen zij graag iets met hun handen en zitten zij niet graag achter een bureau. Laat mij maar tien keer vallen en daarvan leren, en die houding herken ik ook bij de vmbo-leerlingen tijdens deze speeddate. Als je een passie hebt voor iets dan kun je er ook komen.”


Ideale setting 

Daphne en Bart vertegenwoordigden Rijschool Brunen: “Wij vertelden de geïnteresseerde leerlingen wat het beroep van rijinstructeur inhoudt en hoe je het wordt. Rijinstructeur is een beroep waar ze zelf misschien niet zo snel aan denken, maar dat ook vmbo-leerlingen een mooie toekomst kan bieden.” Ook SMEOT gaf technische beroepenvoorlichting. Hans Fokke, coördinator vmbo/mbo onderwijs: “Deze setting is ideaal, met voor ons maximaal één tot twee leerlingen. Dan kun je daadwerkelijk hun vragen beantwoorden. Ook kwamen met bijna alle kinderen bij ons de ouders/verzorger(s) mee. Eveneens was onze technisch instructeur van PIE erbij, Derk Hofsink. Hij had vmbo-leerlingen eerder in een groepssetting meegemaakt, maar was positief verrast door hoe zij hun interesse in deze veel kleinere setting toonden. Ook de ouders/verzorger(s) stelden vragen. Er waren leerlingen bij die al behoorlijk goed weten wat zij willen en hopelijk hebben we met onze antwoorden op hun vragen het laatste zetje gegeven om voor een technisch beroep te kiezen.”


Veel ouders/verzorger(s) 

Opvallend was het aantal ouders/verzorger(s) dat op uitnodiging van de scholen meekwam naar de speeddates. Niet alleen zij, maar ook een behoorlijk aantal opa’s en oma’s. Eén ouder zei: “De jeugd heeft tegenwoordig zoveel keuze, het is heel goed dat de bedrijven hier concreet uitleggen wat een baan betekent én wat de voor- en nadelen zijn van een bepaalde job. Ik zag bij mijn zoon dat het nu veel meer ging leven. We gaan het er samen thuis over hebben en kunnen nu een betere profielkeuze maken.”


Zorgvuldig voorbereiding 

Het organiserende team bestond uit Manon Hilverda, Renate Velthuis, Floor de Vries en Yvonne Paf. Zij regelden een zorgvuldige voorbereiding en de enthousiaste aanwezigheid van bijna 50 bedrijven. Ook Ronald Rondeel, projectleider STO Enschede deed mee: “Ik ben zelf ook maar even aan de slag gegaan deze middag om het beroep grafisch vormgever onder de aandacht te brengen!” Yvonne Paf: “De eerste indrukken van deze eveneens eerste Speeddate zijn positief. De deelnemende bedrijven ontvingen een leuke goodiebag met ook een evaluatieformulier om te analyseren hoe zij het hebben ervaren en hoe we het de volgende keer nog beter kunnen aanpakken.”

bottom of page