top of page

STO subregio Rijssen - Holten lanceert Maakboek

Techniek en technologie zijn de drijvende krachten achter de vooruitgang van onze maatschappij. Het is van cruciaal belang dat leerlingen worden aangewakkerd met nieuwsgierigheid en enthousiasme voor deze vakgebieden. Hierbij spelen de basisscholen en het voortgezet onderwijs een essentiële rol. Dat is precies waar het "Maakboek" om de hoek komt kijken. Het fysieke en aantrekkelijk vormgegeven Maakboek is eveneens een antwoord op de wens van leerkrachten in het basisonderwijs om ondersteuning te krijgen bij het onderwijzen van techniek en technologie.

Maakboek is ontworpen om leerlingen van groep 7 en 8 van de basisscholen te enthousiasmeren voor techniek. Marcel Vaneker is projectleider STO en initiatiefnemer vanuit De Waerdenborch: “Het maakboek is op ons verzoek gemaakt. Wij hebben samen input geleverd om dit boek te maken zoals het nu is. Het is een initiatief van Reggesteyn en De Waerdenborch in samenwerking met Steamlabs binnen de subregio Rijssen-Holten.”


Laagdrempelig zelf op ontdekkingsreis gaan  

Maakboek stelt leerlingen in staat om op een laagdrempelige manier zelf op ontdekkingsreis te gaan, waarbij de leerdoelen van SLO (Stichting Leerplanontwikkeling) voor Wetenschap & Technologie worden gevolgd, aangevuld met onderwerpen uit de leerlijn digitale geletterdheid. Wetenschap & Technologie is voor basisscholen een verplicht onderdeel van het curriculum geworden, maar ze vinden het moeilijk om de doelen waaraan ze dan moeten werken vast te stellen. Maakboek gaat hen hierbij enorm helpen.”


Minder voorbereidingstijd nodig 

Gelukkig biedt de fysieke en laagdrempelige structuur van Maakboek houvast en richting, maar er is ook voldoende ruimte voor vrijheid in vorm, tempo en volgorde. Marcel Vaneker: “De leerlingen kunnen er onder andere mee knippen en plakken en op elke pagina waarmee ze aan de slag gaan staat een verwijzing naar een digitaal begeleidingsfilmpje. Deze laagdrempelige aanpak maakt ook dat leerkrachten in het po veel minder voorbereidingstijd nodig hebben; de leerlingen kunnen er zelfstandig en spelenderwijs mee aan de slag. Heeft een leerling een les gevolgd? Dan kan de leerkracht een sticker plakken die aangeeft dat die specifieke activiteit is afgerond. Op de aantrekkelijk vormgegeven stickers staat bijvoorbeeld: “Ik heb mijn eigen game geprogrammeerd in Scratch en die werkt!”


Leerlingen zelf laten ontdekken

Wat Maakboek uniek maakt, is de focus op creativiteit en nieuwsgierigheid. Het stimuleert leerlingen om bronnen te vinden, informatie te waarderen en hun eigen pad te kiezen. Marcel Vaneker: “Maakboek is ontstaan vanuit passie voor techniek en het verlangen om leerlingen te inspireren en de diverse veelzijdige kanten van techniek te laten ervaren. We geloven dat leren het meest effectief is als het leuk en hands-on is. Maakboek biedt kinderen de kans om te experimenteren, te creëren en te ontdekken, en we zijn trots om bij te dragen aan de technologische reis die ze dankzij Maakboek mogen maken.”


Waardevol portfoliomateriaal 

Het gebruik van Maakboek wordt ondersteund door een routekaart en beloningsstickers, waardoor het waardevol portfoliomateriaal wordt voor activiteiten op school. Maar het allerbelangrijkste is dat Maakboek leerlingen aanmoedigt om dingen zelf te maken en te onderzoeken. Het biedt de nodige kennis en laat leerlingen het plezier van het zelf ontdekken ervaren. De website www.maakboek.nl geeft een digitale ondersteuning aan het fysieke boek.


Leerkrachten ondersteunen
Maakboek is een antwoord op de wens van leerkrachten in het basisonderwijs om ondersteuning te krijgen bij het onderwijzen van techniek en technologie. Het is ontworpen zonder handleiding of antwoordboek, want het spreekt voor zich en moedigt leerlingen aan om zelf op ontdekkingsreis te gaan. Initiatiefneemster Joke Lankamp namens Reggesteyn vult aan: “Het introduceren van nieuwe technische vakken kan voor leerkrachten soms overweldigend zijn vanwege de toenemende werkdruk in het onderwijs, vooral als er beperkte middelen en ondersteuning beschikbaar zijn. Maakboek is ontworpen met leerkrachten in gedachten, als een hulpmiddel om hen te ondersteunen en te ontlasten. Door een gestructureerde en toegankelijke aanpak biedt Maakboek leerkrachten de flexibiliteit om techniek- en technologieonderwijs op een boeiende manier aan te bieden, zonder de druk van het creëren van lesmateriaal vanaf nul. Het is een waardevolle aanvulling op hun gereedschapskist, waardoor ze zich kunnen concentreren op wat echt belangrijk is: het inspireren en begeleiden van leerlingen op hun ontdekkingsreis in de wereld van techniek.” Marcel: “En het mooie is dat de po-leerlingen hun Maakboek gewoon meenemen als zij naar het vo gaan, zoals op Reggesteyn en De Waerdenborch!”


Gepresenteerd 

Op 11 oktober is Maakboek aan leerkrachten van groep 7 gepresenteerd door de Waerdenborch, op 18 oktober was het de beurt aan Reggesteyn. De eerste reacties van leerkrachten die het boekje mochten inzien, zijn buitengewoon enthousiast. Alle groep 7-leerlingen die het Technolab van Reggesteyn of De Waerdenborch bezoeken, ontvangen een gratis exemplaar zodat ze daar op de basisschool in verder kunnen werken. Hebben ze daar technologie bij nodig die ze zelf niet hebben? Dan zijn ze van harte welkom in de Technolabs op de Waerdenborch en Reggesteyn. Marcel Vaneker: “Ook zijn er inmiddels genoeg exemplaren op voorraad voor de leerlingen van alle groepen 7 van de basisscholen in de STO subregio Rijssen – Holten.


Ook interessant voor andere subregio’s STO Twente 

Heb je vanuit jouw subregio van STO Twent interesse in Maakboek? Marcel Vaneker en Joke Lankamp staan open voor al je vragen: De Waerdenborch: Marcel Vaneker, m.j.vaneker@waerdenborch.nl

CSG Reggesteyn: Joke Lankamp, j.lankamp@reggesteyn.nl

Meer weten? Wil je het Maakboek aanschaffen voor je eigen subregio? Kijk gerust op www.maakboek.nl

bottom of page