top of page

Tweede editie STEL-dag legt blauwdruk voor succesvolle herhalingen

Na een geslaagde première van de eerste STEL-dag in 2022 vond op donderdag 25 mei de tweede editie plaats. Opnieuw een groot succes, ook door enkele aanpassingen. Zo werden dit keer álle bij STO Twente betrokken vmbo-scholen uit Almelo e.o. uitgenodigd. Henk Bos is decaan vmbo en sectievoorzitter HBR op het Alma College. Hij is de enthousiaste projectleider van de STEL-dag: “Met deze tweede editie ligt er nu een gebalanceerde blauwdruk voor de komende jaren van een uniek event voor techniek en technologie. Ik nodig álle STO subregio’s uit Twente uit hiervan te profiteren.”

Focus op eerstejaars vmbo-leerlingen 

De STEL-dag is opgebouwd rondom vier onderwerpen: Sport en beweging, Techniek en technologie, Energie en duurzaamheid en Leefstijl en gezonde voeding. Henk: “Vandaar: STEL-dag. Op dit evenement betrekken we eerstejaars vmbo-leerlingen en docenten actief bij activiteiten rondom deze vier onderwerpen.” De inspirerende locatie: wederom het gastvrije Heracles stadion én het nabijgelegen topsportcentrum IISPA. De STEL-dag valt onder Loopbaanoriëntatie en -begeleiding (LOB) en daar hoorde uiteraard een voorbereidende opdracht op school bij. Eveneens wordt met de leerlingen nagepraat op school na afloop van de STEL-dag.


Twee x 1,5 uur spannende activiteiten  

Henk: “De maar liefst 760 aangemelde leerlingen werden verdeeld over deze twee locaties en volgden op elke locatie 1,5 uur spannende activiteiten. Die cyclus doorliepen we in de morgen én middag. Elk groepje bestond uit tien leerlingen met een volwassen begeleider. Voor deze tweede editie op 25 mei nodigden we álle aan STO deelnemende vmbo-scholen uit Almelo en omstreken uit, dus nog veel meer dan verleden jaar. Alle vmbo-scholen hebben zich aangemeld, behalve uit Vriezenveen. We hopen dat zij bij toekomstige edities alsnog aanhaken.” De leerlingen maakten kennis met techniek en technologie binnen  de thema’s sport, voeding en leefomgeving. Henk: “Zoals zien hoe techniek wordt ingezet binnen het stadion van Heracles. Ook gingen de leerlingen zelf aan de slag met nieuwe technologieën zoals drones en VR.” En kregen de leerlingen van alle indrukken trek? Overal stonden gezonde fruitmanden vanuit uiteraard het onderwerp Leefstijl en gezonde voeding.


Professionele veldtraining  

Marlie van den Barg is partnership manager bij Heracles én lid van het projectteam voor de STEL-dag: “In het stadion kregen de leerlingen professionele veldtraining van de trainers van FC Twente en Heracles in samenwerking met de FC Twente/Heracles Academie. Eveneens ontvingen ze in de Business Club een rondleiding met de focus op de techniek en technologie die wordt ingezet tijdens een wedstrijddag zoals in de omroepkamer en in de skybox.”


Masterclass drone vliegen 

Patrick Hegeman is docent speciaal onderwijs bij het Omnis College: “Ik mocht tijdens de STEL-dag masterclasses drone vliegen geven. De eerstejaars leerlingen maakten hier laagdrempelig kennis met het vliegen met drones. Gewoon, zelf vliegen en ervaren wat zo’n drone eigenlijk doet en hoe deze zich gedraagt onder jouw besturing. Ook op het Omnis College geef ik in deze eerste periode drone lessen aan onze eerstejaars leerlingen. We kunnen leerlingen niet vroeg genoeg met dit soort techniek kennis laten maken en daar is ook deze STEL-dag een prima moment voor. Hoe eerder we hun motivatie voor techniek en technologie aanwakkeren, hoe beter!”


Zelf live radio maken! 

Marc-Jan Hengstman is onderwijsassistent  aan het Zone.college: “Nieuw bij deze editie was dat de leerlingen zelf live radio konden maken zoals we dat zelf op het Zone.college al langere tijd doen met Zone radio. Precies zoals ze het helemaal zelf zouden willen. Alles was voorhanden: een laptop met muziekprogramma, microfoons en mengtafel. Ook maakten ze zelf de netwerkverbinding. Wij maken radio via het internet en daardoor is het mogelijk om overal met een internetverbinding onze radio te luisteren via radio.zone.college. En het resultaat lieten we live in de hal van IISPA horen terwijl daar heel veel leerlingen met allerlei activiteiten bezig waren. Kortom, de leerlingen waren zelf live DJ en leerden ter plekke van alles over spreken, luisteren en uiteraard ook techniek. Die nieuw opgedane techniek- en technologiekennis kunnen ze bijvoorbeeld inzetten bij de vakken Nederlands of Engels om een podcast te maken en uiteraard ook gewoon voor de fun!” De instructie voor het zelf live radio maken werd gegeven door Anne Venhuis, zij is docente Engels op het Zone.college: “Dit is ontzettend leuk om te doen. Onze leerlingen zijn heel erg geïnteresseerd in radio maken en het is opmerkelijk om te zien hoe goed zij hier in zijn nadat ze het zich eigen hebben gemaakt.”


Green Mobile Education Centre (GMEC) 

Buiten bij IISPA stond het Green Mobile Education Centre, oftewel GMEC, opgesteld. Het GMEC is het rijdende leslokaal van Zone.college met een schat aan vernieuwende leermiddelen, zoals Augmented- en Virtual Reality brillen, simulatoren en 3D-lesmateriaal. Met de GMEC zet Zone.college een nieuwe stap in het verzorgen van actueel, praktijk-rijk groen onderwijs voor leerlingen, studenten én andere belangstellenden. De GMEC kan worden ingezet bij verschillende lessen op verschillende locaties zoals tijdens de STEL-dag. Het laat leerlingen en studenten kennismaken met verschillende thema’s rondom innovatie, techniek en duurzaamheid. Zo wordt er gewerkt met drones, AR/VR en simulatoren. De trailer is voorzien van zonnepanelen en een dakterras met sedumbegroeiing. De windturbine levert een deel van de energie.


Technologie raakt ook catering  

Dennis Timmer is instructeur bij het Zone.college in Almelo. Hij begeleidde dit jaar een aantal leerlingen, evenals bij de eerste STEL-dag in 2022: “Bij de eerste editie in 2022 verzorgde ik een catering workshop waarbij leerlingen hun eigen, gezonde lunch konden maken. Dit keer begeleidde ik een groepje van tien leerlingen langs alle activiteiten. Je ziet dat ze al een goede basis van zichzelf hebben bij het gebruik van een ipad en telefoon. Die vaardigheid komt bijvoorbeeld heel goed van pas bij het gebruik van de VR bril tijdens deze STEL-dag. Het nut van de STEL-dag? De leerlingen een breed beeld meegeven van alle mogelijkheden. Dit kan zeker een meerwaarde betekenen. In mijn werk als instructeur focus ik op een stuk gezonde wereld en gezonde schoolkantine. Samen met leerlingen bereid ik het eten voor en verkopen we dit vervolgens in de schoolkantine. Je ziet ook in de catering technologie steeds meer oprukken zoals het digitaal doen van bestellingen. Of denk aan het kassasysteem waarmee je het afrekenen van de lunch regelt. Dus ook hier krijgen vmbo-leerlingen met technologie te maken.”


Vereenvoudigen profielkeuze bovenbouw  

Henk: “Binnen STO focus ik op het meemaken ván en oriënteren óp techniek en technologie. Daar past de STEL-dag heel goed in evenals bedrijfsbezoeken en andere oriënterende activiteiten. Al die indrukken slaan de leerlingen hopelijk op. Opgeteld willen we bereiken dat al die oriënterende indrukken samen hun beeld positief beïnvloeden en zij daardoor hun profielkeuze in de bovenbouw wat gemakkelijker kunnen maken. Vanuit de baanbrekend leren gedachte hopen wij natuurlijk dat hiermee de instroom in onze technische profielen vergroot gaat worden. Want zeg nou zelf: wie wil er nu niet met deze nieuwe technologie aan de slag?” De zeer enthousiaste projectgroep kan terugkijken op een geslaagde STEL-dag.

bottom of page