Uiteindelijk moeten we het hebben van het technisch MBO
Els Veenhoven is namens de Waerdenborch een van de nieuwe projectleiders subregio Rijssen-Holten: “Ik kan invoelen hoe het is voor vmbo-leerlingen om hun weg te vinden, want zelf heb ik dat ook meegemaakt. Het gaat er niet om dat zij zo ‘ver’ mogelijk komen in de maatschappij, maar doen waar hun hart en hoofd ligt.”
Contacten leggen
Els zoekt momenteel STO-collega’s op in Twente: “Het is fijn om uit de eerste hand de ervaringen met STO te horen. Ik merk dat hun beschikbare tijd soms te beperkt is om STO-mogelijkheden optimaal te kunnen benutten.” Els heeft groot respect voor de collega’s die in de Technolabs werken: “Praktijkmensen die de pilaren zijn om STO Twente verder uit te bouwen.” Ook ging Els mee met de studiereis in november van STO Twente naar Noord-Nederland: “Bronnen van kennis en ervaring!”
Terug naar Twente
Els groeide op in Twente, in Borne om precies te zijn: “Op mijn 18e zocht ik naar persoonlijke ontwikkeling en koos ik voor Amsterdam.” In het westen kreeg Els met haar man een gezin en inmiddels is haar man overleden: “Na zijn overlijden ben ik bewust teruggekeerd naar Twente, en woon ik nu tegenover Reggesteyn in Rijssen.” Els is blij om weer terug te zijn in Tukkerland: “Je herkent elkaar, de humor en ook het samen snel zaken voor elkaar krijgen.” Els werkt nu één dag in de week als projectleider op De Waerdenborch voor STO Twente, en ook nog enkele dagen in het westen: “Mijn doel is om langzaam al mijn werk naar Twente te verleggen en ik zoek nu naar functies die ik nog kan combineren met mijn nieuwe werk voor STO Twente vanuit De Waerdenborch.”
Lange weg afgelegd
Els werkt naast STO als milieuchemicus bij start-ups van de TU Delft en ESA (ruimtevaart) en als eerstegraads docent van examenklassen: “Ik ben een doener en heb een lange weg afgelegd. Daarom begrijp ik vmbo-leerlingen als die twijfelen aan hun capaciteiten en bijvoorbeeld zeggen dat ze niks met lezen op hebben. Mijn zelfvertrouwen was laag, ik kwam uit een gezin waarin niet werd doorgeleerd. Via de mavo/havo van nu ging ik naar het vwo. Maar ik viel terug. Wat ik uiteindelijk heb afgelegd is de weg van vmbo naar mbo naar hbo en uiteindelijk de universiteit. In mijn ogen wordt de universiteit overgewaardeerd. Door mijn lange studieweg begrijp ik jonge leerlingen die ergens mee worstelen goed. Ik heb gewoon meer met mbo en hbo en bewonder praktijkmensen. Als de wereld vergaat, geef mij dan maar een mbo’er die ons redt.”
Het gaat niet om ‘ver’ komen
Els ziet dat veel ouders willen dat hun kinderen vanuit school ‘ver komen’: “Maar in deze tijd is een zo hoog mogelijke scholing niet meer de leidraad naar succes. Je wordt nu zelfs beter betaald als je terechtkomt in een functie waarin je je goed voelt, waar je hart ligt, en waar je goed in bent. En dat bouw je uit. Neem een mbo’er, die kan in mijn ogen beter een specialist worden in zijn of haar vak dan doorgroeien tot manager en niet meer met de inhoud bezig zijn. Daar hebben we er al genoeg van.”
Meer ontzorging voor het basisonderwijs
Eén van de doelen is het basisonderwijs nauwer te betrekken bij de STO-activiteiten zoals de Technolabs. Els sprak Kim Koehorst van het TCC Oldenzaal en die zei het mooi: ‘Je moet de leerkrachten van de basisschool maximaal ontzorgen door de drempel zo laag mogelijk te maken. Zoals met een bus waarmee hun leerlingen naar het Technolab worden gereden.’ Ook voor de docenten van De Waerdenborch maken Els en haar collega’s de drempel graag zo laag mogelijk: “We willen alle docenten opnieuw de mogelijkheden van ons onlangs uitgebreide Technolab laten zien. Zo hebben we VR-brillen die je bij je taallessen kunt inzetten. Eigenlijk is technologie niet meer weg te denken als hulpmiddel bij alle vakken. Er is meer mogelijk dan sommige collega-docenten zich nu nog realiseren. Maar ook hier moet de drempel omlaag. 28 november hebben we daarom alle docenten uitgenodigd om onder het genot van een hapje en een drankje (opnieuw) kennis te maken met de mogelijkheden van het Technolab. We gaan achterhalen wat zij specifiek met het Technolab vanuit hun vak willen en kunnen.”