
Vmbo docent PIE aan de slag als omgekeerde hybride docent
Arnold Prinsen is al langere tijd docent PIE op het C.T. Stork College: “Mooi werk dat ik ook graag blijf doen. Maar ik was ook toe aan een nieuwe uitdaging.” Na overleg met SMEOT en teamleider Benno Hams van C.T. Stork kreeg Arnold een aantrekkelijk aanbod: “Drie jaar lang ga ik twee dagen in de week in het Skills Center van SMEOT aan de slag, en de drie andere dagen blijf ik gewoon docent PIE aan het C.T. Stork College.” Hiermee draagt Arnold op een bijzondere manier bij aan de zo gewenste doorlopende leerlijn vmbo-mbo!
Uitstapje voor langere tijd
Arnold: “Ik heb eerder in het mbo lesgegeven en nu al jaren in het technisch vmbo. Als persoon heb ik uitdagingen nodig. Benno opperde vanuit STO Twente de mogelijkheid om eens rond te gaan kijken op een technische mbo-school. Na wat overleg kwam Arnold uit op een periode van minimaal drie jaar: “Een jaar is te kort, dan ben je net gewend en ingewerkt. Nu heb ik een langere horizon.”
Overzichtelijke constructie
De constructie waaronder Arnold werkt is voor alle partijen heel overzichtelijk: “Op maandag en vrijdag geef ik instructie op SMEOT en op dinsdag, woensdag en donderdag blijf ik gewoon actief als docent PIE op C.T. Stork College. Juist die combinatie vind ik prettig.” Arnold geeft nu les in het Skills Center van SMEOT: “Ook is het de bedoeling dat ik de kant van Mechatronica op ga, omdat de klassen daarvoor bij SMEOT vrij vol zitten. Mijn achtergrond is elektrotechniek, en ik kan wel zeggen dat daar nog steeds mijn hart ligt. Elektrotechniek is een belangrijk onderdeel Mechatronica. We koersen op een dag Skills Center en een dag Mechatronica. En als ik iets niet weet, dan vraag ik het mijn collega’s bij SMEOT, ik leer daar elke dag!”
Brede mix van leerlingen
Arnold is blij met de brede mix van leerlingen die hij vanuit deze constructie lesgeeft: “Uiteraard geef ik nu les aan mbo-studenten, maar er komen door STO Twente steeds meer vmbo PIE leerlingen langs op het SMEOT om daar specifieke opdrachten uit te voeren. En momenteel begeleid ik tijdelijk BOL 4 leerlingen die hun opdracht in het Skills Center uitvoeren. Eigenlijk ben ik nu actief met alle niveaus en dat past ook wel bij de nieuwe uitdaging die ik zocht.”
Veelzijdig bijspijkeren
Om volledig geëquipeerd te zijn voor het vereiste lesniveau op SMEOT investeerde Arnold ook veel avonduren in zijn eigen opleiding: “Eerst de opleiding MIG/MAG lassen bij SMEOT. Daarna heb ik de TIG-opleiding afgerond. En het mooie is: van mijn nieuwe kennis op dit terrein profiteren ook direct de leerlingen PIE op het C.T. Stork College.” Binnenkort start Arnold met het opnieuw behalen van zijn inmiddels verlopen VCA basisveiligheid: “Ik loop dan gewoon mee met de opleiding die SMEOT hiervoor geeft aan haar studenten.”
Ervaring met beide werelden
Hoe kijkt Arnold inmiddels terug op zijn eerste ervaringen? “Tot nu toe brengt het mij wat ik verwachtte. Je merkt wel dat de leerlingen die vanuit het vmbo doorstromen naar SMEOT ineens een snelle groei in volwassenheid doormaken. Ze zijn rustiger en gemotiveerder. En dan zit daar vaak maar een zomervakantie van zes weken tussen ná hun vmbo-examen én hun komst hier. Heel bijzonder om te zien. Ik denk ook wel dat meespeelt dat ze na het vmbo een bewuste keuze maken voor techniek op het mbo en dat dit bijdraagt aan hun motivatie. Het is heel mooi dat ik beide werelden nu mag meemaken vanuit mijn werk in het technisch vmbo en SMEOT.”
Bijdrage aan doorlopende leerlijn vmbo-mbo
Eigenlijk is Arnold hiermee een soort ‘omgekeerde’ hybride docent: “De ervaring, technieken en nieuwe inzichten die ik op SMEOT opdoe neem ik rechtstreeks mee naar mijn lessen op C.T. Stork College. Ook kan ik die nieuwe inzichten en ontwikkelingen vanuit SMEOT veel beter overbrengen op mijn vmbo-leerlingen, want ik leer de bredere achtergronden kennen. Ook zijn de lijntjes veel korter, vooral ook met de leerlingen, van de praktische aanwezigheid tot en met de opdrachten en beoordelingen. Opgeteld werkt dit veel prettiger en praktischer, bijvoorbeeld als de leerlingen PIE van C.T. Stork College weer komen booglassen bij SMEOT.” Hiermee draagt Arnold op een bijzondere manier bij aan de zo gewenste doorlopende leerlijn vmbo-mbo!
