top of page

Workshop Zorgtechnologie voor docenten STO Twente

Ook in de zorg rukt de technologie op. De inzet van Technologie binnen Zorg & Welzijn verschilt op dit moment erg per school. Zo biedt een aantal scholen het aan als verplicht keuzevak en andere scholen zijn nog verkennend in de mogelijkheden. Daarom was de workshop Zorgtechnologie bij de Almelose Technologie & Zorgacademie (TZA) Twente op 10 november voor alle deelnemers een ideaal moment voor ideeën en inzichten.

Veel vragen 

Over het invoeren van zorgtechnologie in het profiel Zorg & Welzijn leven onder de scholen veel vragen. Zoals hoe je technologie in de zorg op een praktische manier in de lessen integreert. Hoe motiveer je collega’s die weinig met techniek hebben om zorgtechnologie te integreren in hun lessen? Iris Davina-Hudepohl is senior docent maatschappelijke zorg aan ROC van Twente en Adviseur Leren en Academie aan de Technologie & Zorg Academie Twente (TZA). TZA is een officiële samenwerkingspartner van STO Twente. Iris leidde de workshop aan de hand van een inspirerend programma.


Samenwerking TZA en STO  

Iris legde de mogelijkheden van TZA uit als het aankomt op het ondersteunen van docenten bij de integratie van zorgtechnologie in het profiel Zorg & Welzijn. De TZA en STO Twente gaan gezamenlijk werken aan de doorlopende leerlijn vmbo-mbo-werkveld, ondersteund door nieuw (digitaal) lesmateriaal voor het vmbo: modulair en casus gerelateerd via de zogeheten kenniskring onderwijs van de TZA.


Volop faciliteiten bij TZA Twente 

Iris: “Ook kunnen docenten gebruikmaken van de ruimten bij de TZA. Eveneens mogen de vmbo-scholen de TZA-materialen lenen op basis van onze Probeerservice. Dit lenen voorkomt dat scholen technologie aanschaffen die zij niet eerst zelf hebben kunnen doorgronden op werking en toepassing in de lessen.” Omdat de vmbo-scholen via STO Twente lid zijn van TZA staat de Probeerservice voor hen open. Ook levert TZA hier handige toolkits bij en leskaarten zijn in ontwikkeling. Een tip van Iris: “Maak fictieve karakters (persona’s) voor de leerlingen om de toepassing van zorgtechnologie voor mensen van vlees en bloed levend te maken.”


Enkele conclusies 

Enkele conclusies voor de deelnemers aan de workshop? Laat de leerlingen eerst gewoon eens kennismaken met zorgtechnologie. Inspireer, maak het leuk, laat dingen zien en meemaken en steek het niet te hoog in. Want het woord zorgtechnologie lijkt nu nog te vaak een afschrikkende werking te hebben op jonge vmbo-leerlingen. In bijvoorbeeld de profieluren kun je de leerlingen warm laten lopen voor het keuzedeel zorgtechnologie. Of kom eens met je leerlingen de escaperoom bij TZA in Almelo proberen! Een spannende manier om spelenderwijs alle zorgtechnologie te ontdekken. Ook luidt het advies om zorgtechnologie op het vmbo modulair in te richten en aan te bieden met afgeronde stappen en doelen. Kijk ook goed waar het mbo al mee bezig is als het gaat om zorgtechnologie en probeer daar vanuit de gedachte van de doorlopende leerlijn op aan te sluiten. Blijf wel bij je eindtermen voor het vmbo en een stukje herhaling kan voor de leerlingen geen kwaad.


Oproep: blijf met elkaar in contact 

Ter afronding gaf Michiel Groot Koerkamp van Emagine een demonstratie van de mogelijkheden van Virtual Reality (VR) in een zorgomgeving. Alle scholen binnen STO Twente beschikken inmiddels over VR-brillen. Michiel noemde een nieuw en landelijk initiatief dat voornemens is vrij toegankelijke VR content voor het profiel Zorg & Welzijn te ontwikkelen. Tot slot riep Marieke Rinket, programma manager STO Twente, de deelnemers aan de workshop op om binnen de diverse subregio’s van STO Twente met elkaar in contact te blijven en informatie met elkaar uit te blijven wisselen over de integratie van technologie in het profiel Zorg & Welzijn. Haar advies? Ga ook gewoon concreet bij elkaar op de scholen kijken. Om dit proces te helpen faciliteren gaan TZA en STO Twente inzetten op een professionele leergemeenschap voor docenten Zorg & Welzijn. De gezamenlijke wens is om per STO subregio (Hengelo, Oldenzaal, Enschede, Rijssen-Holten en Almelo) één tot twee Tech ambassadeur(s) op te leiden. Zij gaan een coördinerende rol vervullen, niet enkel tussen en binnen hun scholen en de TZA, maar kunnen ook verbindingen leggen naar zorginstellingen in hun subregio.


Meer weten over de Technologie & Zorg Academie Twente (TZA)? Kijk op www.tza.nu en volg de Digitour, je doorloopt dan ook aantrekkelijke casussen. Of maak een afspraak voor het Living Lab van TZA Twente. Iris: “In het Living Lab bieden we ook docenten van vmbo-scholen en hun leerlingen een fysieke omgeving aan om onze producten voor zorgtechnologie zelf uit te proberen.” En natuurlijk verwelkomt de al eerder genoemde Probeerservice van TZA Twente de collega’s van onze deelnemende vmbo-scholen. Tot slot: alle deelnemers aan de workshop kregen een certificaat van deelname toegezonden.

bottom of page