
XR visie STO subregio Hengelo focust op praktische toepassingen
Tom Blaauwgeers is teacher leader en projectleider Sterk Techniekonderwijs subregio Hengelo. Benno Hams is regioleider voor STO Hengelo. Voor deze XR-special lichten zij graag hun onderscheidende visie op XR toe: “Zonder praktisch inzetbare hardware blijft je visie op XR en software voor XR onbenut. Onze ontwikkeling van de GoKart is een concreet voorbeeld van hoe je daadwerkelijk handen en voeten geeft aan XR in je school.” De GoKart is het gloednieuwe mobiele all-in-one meubel voor XR, ontwikkeld door CT Stork College en Emagine en uiteindelijk concreet uitgevoerd door HKmobile.
Onmisbaar voor XR: concrete hardware
Benno Hams: “Bij XR red je het niet met alleen een visie, een lesidee en bijbehorende software. Je hebt ook concrete hardware nodig om je XR daadwerkelijk in een les in te zetten, ingebed in een efficiënte logistieke organisatie in je onderwijssetting. Wil je XR implementeren in je lessencyclus? Dan moet het 100% ready to use én eenvoudig aanstuurbaar zijn.”
GoKart: het fysieke en digitale hart van XR in de klas
GoKart fungeert als het centrale, complete en betrouwbare hart van je XR-lessen. Deze standalone kart bevat alles wat het onderwijs nodig heeft om op professionele wijze aan de slag te gaan met XR binnen de klaslokalen. Tom: “In GoKart liggen al je VR-brillen overzichtelijk bij elkaar, altijd opgeladen. Ook kun je er al je XR-apps overzichtelijk in uploaden. De GoKart communiceert volledig probleemloos met zowel de VR-brillen en apps als met de leerlingen en docent, en ook extern voor updates en dergelijke.” De docent houdt via de interface zicht op wat leerlingen zien door de VR-brillen. Tom: “Dit geeft organisatieoverzicht en één docent kan veel meer leerlingen begeleiden.” Benieuwd? In de STO Twente nieuwsbrief vind je een apart artikel met uitleg van alle voordelen van de GoKart.
Breed actief met ontwikkeling XR
Naast de GoKart is CT Stork College ook actief met XR en interactiviteit op andere plekken in haar onderwijs. Benno: “Een mooi voorbeeld daarvan zijn de interactieve klantgesprekken die we hebben ontwikkeld voor E&O.” Tom licht er graag één van de vele voordelen uit: “De docent E&O kan hiermee veel meer leerlingen tegelijk begeleiden.” Benno heeft een indringende oproep: “Ik roep alle vmboscholen onder de vlag van STO Twente op aan te haken bij ons voorwerk op het vlak van interactieve (verkoop)gesprekken. Door AI is het probleemloos naar allerlei lessituaties te vertalen, bijvoorbeeld in het Duits of Engels voor je taaldorp op school. Wij hebben al het voorwerk al gedaan.” Benieuwd? In de STO Twente nieuwsbrief vind je een apart artikel over de interactieve klantgesprekken bij E&O.
XR voor Z&W
Ook voor het profiel Z&W ontwikkelt CT Stork College innovatieve XR. Tom legt de XR-visie van CT Stork College op Z&W helder uit: “Het draait om de leerlingen kennis laten maken met technologie binnen de zorg. Dit doen we zowel fysiek als virtueel. Door middel van een samenwerking met Twentse Zorg Academie hebben we de beschikking over een technologiekoffer waarin zich fysieke technologieën bevinden waarmee leerlingen door middel van casuïstiek leren om deze in te zetten. Virtueel maken leerlingen kennis met diezelfde technologieën in de VR-Zorgstraat ontwikkeld door Emagine. De leerlingen lopen dan letterlijk door een straat met achter elk huisnummer een ‘bewoner’ met een eigen en concrete zorgvraag. De leerling zorgt ervoor dat de virtuele bewoner de beschikking krijgt over de juiste zorgtechnologie. Dit willen we nog uitbreiden met een component voor het interactief voeren van gesprekken met cliënten/patiënten, in de lijn zoals we die interactieve gesprekken nu ook binnen E&O in werking hebben.”
Twente brede projectgroep voor XR binnen Z&W
Tom: “We hebben op initiatief van STO subregio Hengelo een speciale projectgroep Z&W opgezet voor STO Twente. Bedoeld om met elkaar te sparren over de doorontwikkeling van Z&W op je eigen school, gebaseerd op XR. Alle subregio’s binnen STO Twente zijn aangehaakt, een enorm positief commitment. Daardoor creëren we meer draagvlak, ook voor de daadwerkelijke XR-oplossingen die we samen voor Z&W binnen STO Twente ontwikkelen.”
Eerst in syllabi ingebed of eerst gewoon starten? Tom en Benno erkennen dat het lang duurt voordat XR officieel is ingebed in kerndoelen in de syllabi. Benno: “Dan ben je jaren en jaren verder. STO brengt leerlingen in aanraking met technologie, want de arbeidsmarkt vraagt daarom. Dus kunnen we niet altijd wachten tot bepaalde zaken in de curricula staan met bijbehorende eindtermen, dit is een lang proces van jaren. Als je wacht totdat iemand anders besluit om XR in de kerndoelen te plaatsen, komt het niet op gang. Onze aanpak? We gaan gewoon concreet met XR aan de slag en tegelijkertijd werken we gericht aan de verwerking ervan in de syllabi en eindtermen. We kijken dus vooral hoe we XR met enthousiasme in de eindtermen kunnen plaatsen als aanvulling en ondertussen passen we het toe, een tweesporenbeleid.” Tom: “Wat daarbij helpt, is dat XR de organisatie rondom syllabi en eindtermen helpt vergemakkelijken. Het nu al invoeren van XR wordt enorm gestimuleerd door de voordelen ervan. Kijk, wij zijn een praktische school en willen zorgen dat het leuk blijft voor de leerlingen. Met XR wissel je af van traditionele vorm naar een vernieuwende vorm. Een werkvormwisseling die het voor iedereen interessant houdt, van leerlingen tot docenten.”
Samenwerking met bedrijven
CT Stork College kijkt ook met een scherp oog naar hoe de bedrijven waarmee zij samenwerkt al met XR omgaan. Benno: “Veel bedrijven passen XR al toe. Kijk alleen al naar de XR die de bedrijven recent naar onze Techniek Tastbaar meenamen, zoals een lassimulator en een graafmachinesimulator. Daarmee bereiden we onze leerlingen voor op wat ze straks in het echt gaan zien bij deze bedrijven.” Tom: “Deze bedrijven en CT Stork College werken met dezelfde VR-brillen, we kunnen ook dezelfde software gebruiken. We enten onze XR dus ook op de realiteit die we nu al zien bij de maakbedrijven in onze regio.”
Software voor VR
Benno en Tom realiseren zich dat er al heel veel gratis software en apps voorhanden zijn voor XR-toepassingen in het onderwijs. Wat is hun visie daarop? Benno: “De grote vraag is hoe je dit inzet in je onderwijs? Want ook al is het gratis en direct voorhanden; je moet er als docent nog altijd wel een passende lessencyclus omheen maken. Want alleen als je je XR inbouwt in een lessencyclus kun je het de leerlingen echt laten ervaren en voegt het iets toe.” Tom is helder over de visie van CT Stork College op kant-en-klare apps en software: “Prima inzetbaar om iets mee aan te vullen of te verduidelijken in je les. Onze visie is deze: wij kijken naar de probleemstelling uit ons eigen onderwijs. Waar lopen wij tegenaan en hoe kan XR daar een bijdrage aan leveren?” Benno noemt in dit kader nog graag even de GoKart: “Komt een school met een externe en kant-en-klare app? Geen probleem, die kunnen we direct uploaden in de GoKart. Deze app staat dan op een vaste plek en klaar voor gebruik in het menu van de GoKart, bijvoorbeeld onder het vak geschiedenis als het gaat om de app van het Anna Frank Huis.”

