top of page

261 items gevonden

  • STO Twente | Sterk Techniekonderwijs

    STERK TECHNIEK- ONDERWIJS TWENTE ​ MENU STERK TECHNIEKONDERWIJS STEVIGE IMPULS VOOR TWENTSE VMBO'S Door supersnelle ontwikkelingen in de techniek groeit de vraag naar technisch geschoolden in Twente. Gesteund door het landelijke subsidieprogramma Sterk Techniekonderwijs speelt het Twents technisch vmbo-onderwijs doelgericht in op deze grote uitdaging. Vmbo-scholen slaan handen ineen 19 Twentse vmbo-scholen werken intensief samen binnen het landelijk subsidieprogramma Sterk Techniekonderwijs (2020 – 2023) . Zo ontstond Sterk Techniekonderwijs Twente. Ook het basis- en speciaal onderwijs haken aan evenals opleidingspartners en ROC van Twente. Samen bouwen we hiermee voort op al bestaande regionale samenwerkingen en netwerken. Vanuit een centraal activiteitenplan pakken wij een aantal thema’s regionaal op. Terwijl tegelijkertijd de vijf subregio’s hun eigen accenten kunnen zetten. Deze vijf subregio’s binnen de Regio Twente zijn: Hengelo, Oldenzaal, Enschede, Rijssen/Holten en Almelo ofwel… hoera! LAATSTE NIEUWS STO webinar geeft handige tips voor samenwerking vmbo en bedrijven Samenwerking met het bedrijfsleven is binnen elke STO-regio actueel, ook binnen STO Twente. Maar hoe pak je dit goed en constructief aan? De landelijke organisatie van Sterk Techniekonderwijs Twente organiseerde hiervoor op 24 april een webinar. STO Zeeland Walcheren en STO Het Rijk in Nijmegen gaven hun tips & tricks. Wat zijn de succesfactoren in deze regio's? En wat zijn hun geleerde lessen? Graag delen we deze met STO Twente. > Vruchtbare brainstorm STO subregio Rijssen Holten voor toekomst STO Ook de STO subregio Rijssen-Holten is volop actief met plannen maken voor STO 2025 t/m 2028. Eerder werd het aan STO deelnemende basisonderwijs, samen met het bedrijfsleven, uitgenodigd voor een brainstorm. Op 23 april verzamelden alle deelnemende scholen voor voortgezet onderwijs zich in Kampus in Rijssen. Dennis Boshoeve is de projectleider voor de subregio Rijssen-Holten. Hij organiseerde mede deze brainstorm, inspirerend ingeleid door Marye Teunis-Top, directeur onderwijs op De Waerdenborch en de STO regioleider voor de subregio Rijssen-Holten. > PWS Almelo scoort met praktische begeleiding leerlingen PIE De STO-subregio Almelo e.o. bewijst dat samenwerken met techniekbedrijven helemaal niet ingewikkeld hoeft te zijn. Neem Erik van Bunnik, docent PIE van Alma College. Hij overlegde twee keer met Peter Willems, directeur/eigenaar PWS Almelo in Almelo. De eigenaar zag het direct zitten om jonge vmbo-leerlingen Produceren, Installeren en Energie (PIE) over de vloer te krijgen. Erik: “Geen ingewikkelde plannen en hoge ambities, maar gewoon heldere afspraken en direct aan de slag. Want dat zijn onze leerlingen ook: praktische jongens en meiden die iets willen dóen. PWS Almelo snapt dat.” > STO Café eindigde met Brand Meester Dit keer streek het STO Café van STO Twente neer in de subregio Rijssen – Holten. Het bedrijf Aqua+ opende gastvrij haar deuren voor de bijna 30 deelnemers aan het STO Café op vrijdag 12 april. Het spectaculaire slot van de rondleiding mocht er zijn: een brand die ervoor zorgde dat de superieure sprinklerinstallatie van Aqua+ deed wat het moet doen: blussen! > Tips en voorbeelden voor de planvorming 2025 tot en met 2028 De subregio’s van STO Twente maken volop plannen voor de periode 2025 t/m 2028. 1 mei is een eerste deadline, voor conceptplannen, maar ook in de maanden daarna wordt er nog aan de nieuwe plannen gewerkt. Ter ondersteuning geeft dit artikel een aantal tis, tools én mooie voorbeelden van activiteiten in andere STO-regio’s in Nederland. Laat je inspireren! > Subtiele en succesvolle aanpassingen Techniek Tastbaar Oldenzaal Op vrijdag 22 maart opende Twents Carmel College (TCC) voor de derde keer haar deuren voor Techniek Tastbaar. Met opnieuw meer deelnemende bedrijven en heel veel bezoekers. Met enkele subtiele koerswijzigingen bewees Techniek Tastbaar opnieuw haar inspirerende voorbeeldfunctie. Kim Koehorst is projectleider STO voor Oldenzaal. Zij en haar team hebben een formidabel event neergezet: “Dit jaar telden we zelfs 47 deelnemende bedrijven, tien méér dan verleden jaar. Hoe dat komt? Veel bedrijven melden zich inmiddels zelf bij ons aan voor Techniek Tastbaar!” Techniek tastbaar mocht tussen de 1200 en 1400 bezoekers verwelkomen. > Pilot nieuwe invulling Girls Day aan alle kanten geslaagd Hoewel iets later gepland dan de landelijke Girls’ Day: de gezamenlijke pilot op 23 april van Girls’ Day 2024 door ROC van Twente en De Waerdenborch was een verfrissend succes. In deze nieuwe invulling rouleerden de meiden in een carrousel een dag lang langs drie workshops onder leiding en organisatie van Ynske van der Meulen, samen met de vmbo-mbo coördinatoren van ROC van Twente. Zij is docent Natuur en Techniek aan De Waerdenborch. Dankzij heel veel inzet en praktische begeleiding van docenten, de vmbo-mbo coördinatoren én leerlingen van ROC van Twente verliep deze nieuwe invulling van Girls’ Day gesmeerd. Opnieuw bewees ROC van Twente een actieve STO-partner te zijn! > Techniek Tastbaar Almelo 2024 nog drukker dan vorig jaar Op 8 maart 2024 organiseerde STO Almelo e.o. voor de tweede keer Techniek Tastbaar. Organisator Henk Bos is projectleider bij STO Almelo e.o. en docent bij het Alma College. Hij blikt enthousiast terug: “De nieuwe vestiging van het Alma College aan de Catharina van Renneslaan bood ons alle ruimte.” > Barbara Smith nieuwe relatiebeheerder onderwijs en bedrijven Holten en Goor voor De Waerdenborch Barbara Smith is onlangs voor 0,4 aangesteld bij De Waerdenborch in de nieuwe functie van relatiebeheerder onderwijs en bedrijven. Wat betekent dit werk, onder andere voor STO Twente? Barbara heeft veel ervaring en is super enthousiast: “Door vmbo-leerlingen op jonge leeftijd al te koppelen aan technische bedrijven ontstaan er nauwe contacten die zich hopelijk ontwikkelen tot een duurzame samenwerking.” > MEER NIEUWS

  • Nieuws | STO Twente

    STO TWENTE IN HET NIEUWS ​ MENU NIEUWSBERICHTEN Pilot nieuwe invulling Girls Day aan alle kanten geslaagd Hoewel iets later gepland dan de landelijke Girls’ Day: de gezamenlijke pilot op 23 april van Girls’ Day 2024 door ROC van Twente en De Waerdenborch was een verfrissend succes. In deze nieuwe invulling rouleerden de meiden in een carrousel een dag lang langs drie workshops onder leiding en organisatie van Ynske van der Meulen, samen met de vmbo-mbo coördinatoren van ROC van Twente. Zij is docent Natuur en Techniek aan De Waerdenborch. Dankzij heel veel inzet en praktische begeleiding van docenten, de vmbo-mbo coördinatoren én leerlingen van ROC van Twente verliep deze nieuwe invulling van Girls’ Day gesmeerd. Opnieuw bewees ROC van Twente een actieve STO-partner te zijn! > Vruchtbare brainstorm STO subregio Rijssen Holten voor toekomst STO Ook de STO subregio Rijssen-Holten is volop actief met plannen maken voor STO 2025 t/m 2028. Eerder werd het aan STO deelnemende basisonderwijs, samen met het bedrijfsleven, uitgenodigd voor een brainstorm. Op 23 april verzamelden alle deelnemende scholen voor voortgezet onderwijs zich in Kampus in Rijssen. Dennis Boshoeve is de projectleider voor de subregio Rijssen-Holten. Hij organiseerde mede deze brainstorm, inspirerend ingeleid door Marye Teunis-Top, directeur onderwijs op De Waerdenborch en de STO regioleider voor de subregio Rijssen-Holten. > PWS Almelo scoort met praktische begeleiding leerlingen PIE De STO-subregio Almelo e.o. bewijst dat samenwerken met techniekbedrijven helemaal niet ingewikkeld hoeft te zijn. Neem Erik van Bunnik, docent PIE van Alma College. Hij overlegde twee keer met Peter Willems, directeur/eigenaar PWS Almelo in Almelo. De eigenaar zag het direct zitten om jonge vmbo-leerlingen Produceren, Installeren en Energie (PIE) over de vloer te krijgen. Erik: “Geen ingewikkelde plannen en hoge ambities, maar gewoon heldere afspraken en direct aan de slag. Want dat zijn onze leerlingen ook: praktische jongens en meiden die iets willen dóen. PWS Almelo snapt dat.” > STO webinar geeft handige tips voor samenwerking vmbo en bedrijven Samenwerking met het bedrijfsleven is binnen elke STO-regio actueel, ook binnen STO Twente. Maar hoe pak je dit goed en constructief aan? De landelijke organisatie van Sterk Techniekonderwijs Twente organiseerde hiervoor op 24 april een webinar. STO Zeeland Walcheren en STO Het Rijk in Nijmegen gaven hun tips & tricks. Wat zijn de succesfactoren in deze regio's? En wat zijn hun geleerde lessen? Graag delen we deze met STO Twente. > Tips en voorbeelden voor de planvorming 2025 tot en met 2028 De subregio’s van STO Twente maken volop plannen voor de periode 2025 t/m 2028. 1 mei is een eerste deadline, voor conceptplannen, maar ook in de maanden daarna wordt er nog aan de nieuwe plannen gewerkt. Ter ondersteuning geeft dit artikel een aantal tis, tools én mooie voorbeelden van activiteiten in andere STO-regio’s in Nederland. Laat je inspireren! > Subtiele en succesvolle aanpassingen Techniek Tastbaar Oldenzaal Op vrijdag 22 maart opende Twents Carmel College (TCC) voor de derde keer haar deuren voor Techniek Tastbaar. Met opnieuw meer deelnemende bedrijven en heel veel bezoekers. Met enkele subtiele koerswijzigingen bewees Techniek Tastbaar opnieuw haar inspirerende voorbeeldfunctie. Kim Koehorst is projectleider STO voor Oldenzaal. Zij en haar team hebben een formidabel event neergezet: “Dit jaar telden we zelfs 47 deelnemende bedrijven, tien méér dan verleden jaar. Hoe dat komt? Veel bedrijven melden zich inmiddels zelf bij ons aan voor Techniek Tastbaar!” Techniek tastbaar mocht tussen de 1200 en 1400 bezoekers verwelkomen. > STO TWENTE IN HET NIEUWS Sterk Techniekonderwijs Twente timmert volop aan de weg. Hier ontdekt u actuele nieuwsberichten over onze plannen, activiteiten, ontwikkelingen en nog veel meer. Wilt u actief op de hoogte blijven? Schrijf u in voor onze nieuwsbrief via communicatie@stotwente.nl MEER BERICHTEN

  • PWS Almelo scoort met praktische begeleiding leerlingen PIE

    PWS Almelo scoort met praktische begeleiding leerlingen PIE De STO-subregio Almelo e.o. bewijst dat samenwerken met techniekbedrijven helemaal niet ingewikkeld hoeft te zijn. Neem Erik van Bunnik, docent PIE van Alma College. Hij overlegde twee keer met Peter Willems, directeur/eigenaar PWS Almelo in Almelo. De eigenaar zag het direct zitten om jonge vmbo-leerlingen Produceren, Installeren en Energie (PIE) over de vloer te krijgen. Erik: “Geen ingewikkelde plannen en hoge ambities, maar gewoon heldere afspraken en direct aan de slag. Want dat zijn onze leerlingen ook: praktische jongens en meiden die iets willen dóen. PWS Almelo snapt dat.” Al direct een stagiair Recent maakten meerdere PIE-leerlingen bij PWS Almelo kennis met het ruime vak van metaalbewerking. PWS Almelo is een constructiebedrijf voor staal, roestvast staal en aluminium. De jeugd interesseren voor techniek? Zó kan het dus, met een enthousiaste ondernemer en docent PIE die elkaar vonden in hun gezamenlijke doel én praktische aanpak. Erik en Peter benadrukken de doelgerichte samenwerking. Voor we het wisten stonden de leerlingen hier daadwerkelijk in de werkplaats!” Een van de leerlingen is inmiddels al stagiair. De 14-jarige Marcel loopt stage bij PWS Almelo: “Ik zit op het Alma College en mocht hier in een klein groepje komen kijken en iets maken. De medewerkers van PWS Almelo waren heel enthousiast over hun vak en werk. Mijn docenten kende PWS Almelo ook al goed. Dat gaf mij het vertrouwen om hier stage te lopen. De stage zelf is ongeveer hoe ik het had verwacht. Het meeste leer ik van mijn collega’s hier. Mijn droom later? Lasser worden van constructies en voor gebouwen.” Laagdrempelig, eenvoudig en gewoon: dóen Peter werkt al behoorlijk wat jaren samen met onder andere Erik van Bunnik, docent PIE op het Alma College: “Samen willen we de jeugd enthousiast maken voor het metaalvak. Een zoektocht waarbij ik met allerlei partijen praat, ook met het meer op groentechniek gerichte Zone.college. Kijk, die leerlingen zijn nog maar heel jong, hè. Hoe kunnen zij nou enig idee hebben van wat er bij een techniekbedrijf gebeurt? Met Erik heb ik daarom een praktijkles voor de leerlingen op ons bedrijf samengesteld. Gewoon, heel eenvoudig en laagdrempelig. Eerder is Alma College hier geweest met meer dan tien leerlingen per keer. Maar met die groepsgrootte kun je niet echt met de leerlingen iets dóen, want daar gaat het om. Dus besloten we de bezoeken vanuit het Alma College te organiseren met groepjes van maximaal vier tot vijf leerlingen. Daar kun je echt mee aan de slag.” PWS Almelo: super allrounders in het metaal Peter Willems zit zijn hele leven in de metaal: “Ik ben nu 53 en heb mijn bedrijf PWS Almelo nu 33 jaar, dus reken maar uit. Al op jonge leeftijd maakte, repareerde en laste ik al allerlei dingen voor boeren in de buurt. Alles met techniek vond ik gigantisch interessant.” PWS Almelo telt nu gemiddeld acht medewerkers: “We zijn super allrounders. Van trappen, bordessen en balustrades tot en met staalconstructies, zoals voor onze eigen bedrijfshal.” Goed contact met vmbo-scholen Ook Peter merkt dat het lastig is om allround technici te vinden die het werk bij PWS Almelo aankunnen: “De huidige arbeidsmarkt is heel moeilijk. We hebben geluk dat er bij ons veel jonge medewerkers rondlopen, ook afkomstig van het Alma College. We onderhouden graag goede contacten met vmbo-scholen voor jonge aanwas. We ontvangen techniekstudenten die vanuit het vmbo naar het mbo gaan en de BBL-opleiding volgen, met open armen.” Altijd behoefte aan slimme lassers Peter: “We hebben hier recent vijf keer zo’n klein groepje op bezoek gehad. We laten hen zien hoe een bedrijf in elkaar steekt en werkt, maar uiteraard gaan ze ook de werkplaats in waar het echte metaalwerk plaatsvindt. Neem onze fiber lasersnijder, daarmee kun je zowel een plaat als profielen laseren. We laten de leerlingen de toekomstmogelijkheden daarmee zien en hoe modern het metaalvak kan zijn.” Peter benadrukt dat er weliswaar nieuwe technologie toetreedt, maar dat er in het metaal-mkb, vooral bij de kleinere allround bedrijven zoals PWS Almelo, altijd ruimte zal blijven voor het ambachtelijke handwerk: “Daar zullen we altijd goede lassers voor nodig hebben die een tekening kunnen lezen, slimme vakmensen dus.” Peter benadrukt dat ook de meiden van harte welkom zijn voor een stage bij PWS Almelo: “Eerder hebben we hier een meisje op stage gehad en daarna is zij in het metaalvak doorgegaan.” Stage laat álle facetten zien, ook de mindere Erik: “We mochten hier dus met enkele groepjes op bezoek komen. Twee weken later viel het beslismoment voor de stage. Zes van de 18 leerlingen vroegen aan mij of ze niet bij PWS Almelo stage mochten lopen. Dan zie je dus hoeveel positieve indrukken deze praktische bedrijfsbezoeken opleveren.” Uit de deelnemers is de 14-jarige Marcel nu vanuit het Alma College twee weken stage te lopen bij PWS Almelo. Peter: “Hij mag gewoon meewerken, dus maakt hij alle facetten mee. Het ene moment is het leuker dan het andere, maar dat is óók de werkpraktijk waarmee we hen kennis willen laten maken. Voor jonge leerlingen is het nogal een eye opener dat ze voor hun werk de hele dag moeten staan, met ook geen tijd meer voor hun telefoon tussendoor!” Uiteraard koppelt Peter met Erik terug hoe de ervaringen zijn tijdens de stage. Samen met vakmensen aan de slag Na de inleiding en rondleiding laten Peter en zijn collega’s de leerlingen werkstukken maken van metaal, onder andere met lassen en bijvoorbeeld de inzet van de haakse slijper. Peter: “We maken daar met elkaar graag een paar uurtjes per bezoek voor vrij. Dan ervaren ze hoe het écht is als je bijvoorbeeld aan de slag gaat met TIG lassen. We laten hen, weliswaar in vogelvlucht, alle verschillende lasprocessen zien én ze mogen het zelf ook even doen. Dit keer niet met de docent ernaast, maar nu met de vakman uit de dagelijkse praktijk.” Uiteraard hanteert PWS Almelo alle vereiste veiligheidsmaatregelen als de jonge leerlingen over de vloer komen. Je kunt trots zijn op je metaalwerk Peter realiseert zich dat deze leerlingen nog in het derde jaar zitten: “Ze moeten nog een tijd door in het onderwijs. Maar we hopen bijvoorbeeld dat ze door de praktische kennismaking met PWS Almelo aan ons denken als ze eenmaal aan een stage toe zijn. Als ze hier een half uur zijn pik je er al de talenten met interesse uit, zó belangrijk is het dus om leerlingen in je bedrijf te ontvangen.” Peter realiseert zich dat nu nog veel leerlingen bij techniek denken aan computers: “Maar wij hopen ze de ogen te openen dat je in het metaalvak echt iets kunt máken wat ook nog zichtbaar is voor iedereen.” Het bewijs daarvan levert PWS Almelo zelf met een aantal mooie en in de publieke ruimte zichtbare projecten in Almelo. Zoals de brug voor gemeentehuis in Almelo en al het leuningwerk voor de tunnelwand van de Wierdensestraat, het Mans Kapbaarg Mozaïek. Peter: “Als je bij ons werkt, maak je dus werk dat je in je leefomgeving nog heel lang ziet en waar je trots op kunt zijn. Dat geven we de PIE-leerlingen ook mee bij hun overweging om voor het metaalvak te kiezen.” Het voordeel van snel schakelen Erik en Peter benadrukken tot slot de praktische samenwerking: “Kort en efficiënt overleggen en afspraken maken. Dit is wat echt werkt om concreet een samenwerking aan te gaan.” Peter: “Ik sta ervoor open deze samenwerking nog verder uit te breiden. Mijn nieuwe idee? Een skelter maken met de leerlingen waarbij ze voor de verschillende onderdelen langs meerderde techniekbedrijven moeten. Zoals bij PWS Almelo voor het samenstellen van het frame en het vervolgens bij een ander bedrijf maken van wielen aan dat frame. De leerlingen komen daarmee met meerdere techniekbedrijven in aanraking vanuit één project.” MENU

  • STO Café eindigde met Brand Meester

    STO Café eindigde met Brand Meester Dit keer streek het STO Café van STO Twente neer in de subregio Rijssen – Holten. Het bedrijf Aqua+ opende gastvrij haar deuren voor de bijna 30 deelnemers aan het STO Café op vrijdag 12 april. Het spectaculaire slot van de rondleiding mocht er zijn: een brand die ervoor zorgde dat de superieure sprinklerinstallatie van Aqua+ deed wat het moet doen: blussen! Enthousiaste partner STO Twente Familiebedrijf Aqua+ is Nederlands marktleider in het ontwerpen, installeren en onderhouden van sprinklersystemen en andere brandbeveiligingsinstallaties. Het bedrijf telt vijf vestigingen door heel Nederland met in Goor de hoofdvestiging. Al enige tijd doet Aqua+ als techniekbedrijf enthousiast mee met STO Twente. Zoals eerder met Girls Day en Careerday-on-Tour. En met De Waerdenborch in Holten en Goor bestaat inmiddels een hechte band. Volop kansen voor ook mbo’ers De ontvangst was hartelijk door Kristel Konst, manager HR, samen met een stagiair HRM, inclusief een drankje en een versnapering. Bij de inleidende presentatie kregen de deelnemers uitleg over het bedrijf Aqua+ met uiteraard een toekomstgericht accent op de vele mooie mbo- en hbo-functies in de techniek en meer die Aqua+ biedt. Dit innovatieve bedrijf investeert graag in het aantrekken van jong technisch talent, zoals met stage lopen of afstuderen bij Aqua+. Jong talent gaat mee de bouw op en leert tussendoor veel over de theorie, wetgevingen en natuurlijk over Aqua+ zelf. En zoals gezegd: via STO Twente werkt Aqua+ inmiddels met vmbo-scholen samen. Jong beginnen en de kracht van de lange adem Aqua+ begint met het interesse kweken voor techniek al bij groep 8 in het basisonderwijs! Deze leerlingen krijgen een rondleiding en Aqua+ laat hen een aansprekend proefje doen. Als het een beetje meezit, komen zij in hun middelbareschooltijd nog een keer langs. Vervolgens hoopt Aqua+ dat ze tijdens hun mbo- of hbo-studie aan Aqua+ denken wanneer zij in de fase komen van stagelopen. René Sikkelbein is binnen Aqua+ actief als opleidingscoördinator: “Wij vinden het heel belangrijk om niet alleen ons bedrijf te vertegenwoordigen, maar ook om leerlingen alle mogelijkheden mee te geven die een technisch bedrijf kan bieden en welke opleiding een leerling daarvoor nodig heeft. Kortom, een breed beeld dus.” Ook aantrekkelijk is dat Aqua+ intern opleidingen verzorgt voor haar collega’s onder de vlag van AquaSkills opleiding. Rondleiding Vervolgens kregen de deelnemers een inspirerende rondleiding door het bedrijf met werkplaats en prefab voormontage. Ook de mooie ruimte voor de AquaSkills opleiding kon de goedkeuring wegdragen van de vele techniekdocenten bij dit STO Café. De bulk van het werk, het monteren en servicen van de sprinklerinstallaties, gebeurt bij klanten ter plaatse. Aqua+ heeft hiervoor een groot wagenpark. Veel medewerkers zijn dan ook buiten de deur werkzaam. Brand!!!! Afsluitend hoogtepunt van het bezoek was het onder veilige en gecontroleerde omstandigheden zien ontstaan van een vuur in een testruimte. Met uiteraard de climax van de sprinklerinstallatie die precies deed waar het voor bedoeld is: het vuur bestrijden. De deelnemers filmden deze demo gretig met hun mobieltjes en waarschijnlijk staan de filmpjes inmiddels op heel wat social media-kanalen. De napraat onder het genot van een drankje was gezellig en bleek opnieuw een uitgelezen moment voor veel STO-collega’s om onderling even wat dingen aan te kaarten of te regelen. Aqua+, bedankt! MENU

  • STO webinar geeft handige tips voor samenwerking vmbo en bedrijven

    STO webinar geeft handige tips voor samenwerking vmbo en bedrijven Samenwerking met het bedrijfsleven is binnen elke STO-regio actueel, ook binnen STO Twente. Maar hoe pak je dit goed en constructief aan? De landelijke organisatie van Sterk Techniekonderwijs Twente organiseerde hiervoor op 24 april een webinar. STO Zeeland Walcheren en STO Het Rijk in Nijmegen gaven hun tips & tricks. Wat zijn de succesfactoren in deze regio's? En wat zijn hun geleerde lessen? Graag delen we deze met STO Twente. Door het belang van levensechte ervaringen in het keuzeproces van leerlingen en bijvoorbeeld de komst van praktijkgerichte programma’s groeit de vraag en wordt samen optrekken door bedrijfsleven en onderwijs steeds belangrijker. Advies: stel in de periode 2025 t/m 2028 de samenwerking met bedrijven nóg centraler. Om de samenwerking met het bedrijfsleven in goede banen te leiden heeft Het Rijk in Nijmegen voor de regio één centrale ‘accountmanager’ aangesteld die bemiddelt tussen onderwijs en bedrijfsleven. Deze bundelt alle activiteiten en is het eerste aanspreekpunt voor bedrijven. Dit voorkomt ruis, overvraging en allerlei losse verzoeken die de bedrijven overstelpen en verwarren. Eveneens telt elke deelnemende vmbo-school een eigen bedrijvencontact-functionaris . Maak één groot en centraal bestand met alle actief deelnemende én potentieel geïnteresseerde bedrijven en geef de scholen hier toegang toe. Op die manier putten alle scholen uit exact dezelfde gegevens. Geef per bedrijf in dit bestand aan wie de contactpersoon is, wat er al loopt en wat de (on)mogelijkheden zijn in een samenwerking op techniek. Maak in je aanbod vanuit school een goed onderscheid tussen bedrijfsbezoeken, gastlessen en daadwerkelijke samenwerking op keuzevakken en meer. Zorg er dus voor dat alle betrokkenen vertrekken vanuit de juiste definiëring van de mogelijke samenwerkingen . Hoe concreter het samenwerkingsaanbod voor de bedrijven hoe beter . Wat is de activiteit? Wat vergt het van je als bedrijf? Wanneer is het en met wie van STO ga je dit regelen? Die concreetheid trekt bedrijven sneller over de streep. Een andere tip vanuit de evaluaties van STO Twente zelf? Stem de jaarplanning met bedrijven beter en op tijd af. Hierdoor weten bedrijven op tijd op welke momenten in het jaar ze kunnen aanhaken. Strakke roosters kunnen een efficiënte samenwerking tussen school en bedrijfsleven in de weg staan. Een tip: meer gaan denken in dagdelen. Wat willen we in een dagdeel leren en uitvoeren? Zo kan het onderwijs nog beter aansluiten bij de dynamiek binnen bedrijven. Contacten leggen en bestendigen met het bedrijfsleven doe je niet op afstand en digitaal. Dé sleutel is persoonlijk op bezoek gaan, tijd investeren én bedrijven bij de les houden als zij zich niet inschrijven voor activiteiten waar zij logischerwijs heel goed bij passen. Waak ervoor dat je niet alleen de grote, actieve bedrijven aanhaakt. Er zijn ook mooie samenwerkingen mogelijk met kleinere techniekbedrijven. Die passen wellicht de samenwerking met iets meer uitdagingen in hun reguliere werk in, maar de leerlingbegeleiding is hier vaak wel heel persoonlijk en één-op-één. Handige tips vanuit Bedrijf in de Klas Tot slot schoof ook Martha Hoebens aan bij het webinar. Zij geeft vanuit Bedrijf in de Klas al meer dan 10 jaar workshops aan docenten én bedrijven om ze makkelijker en prettiger te laten samenwerken. Ook voor STO Twente gaf ze in mei 2023 een workshop waar docent erg positief over waren. Eveneens schrijft Bedrijf in de Klas lesmateriaal waarbij ze uitdagingen van bedrijven vertalen naar praktische opdrachten voor leerlingen. Een deel van deze opdrachten is gratis te downloaden op www.brainporteindhoven.com/nl/leren-en-werken/onderwijs/lesmateriaal Bedrijven en onderwijs Martha: “Bedrijven leveren prachtige contexten om in ons onderwijs te gebruiken, maar daar werken vaak geen docenten. Dus het is aan ons op school om onderwijs te maken van die contexten! Wat past bij jou als vmbo-docent? En wat hebben jouw leerlingen nodig om te zien en te ervaren wat jij voor ogen hebt? Hier vind je tips om activiteiten met bedrijven op school vorm te geven. https://bedrijfindeklas.nl/wegwijzer/bedrijven-en-onderwijs/ Wil je meer weten? Neem dan gerust contact op met communicatie@stotwente.nl MENU

  • Subtiele en succesvolle aanpassingen Techniek Tastbaar Oldenzaal

    Subtiele en succesvolle aanpassingen Techniek Tastbaar Oldenzaal Op vrijdag 22 maart opende Twents Carmel College (TCC) voor de derde keer haar deuren voor Techniek Tastbaar. Met opnieuw meer deelnemende bedrijven en heel veel bezoekers. Met enkele subtiele koerswijzigingen bewees Techniek Tastbaar opnieuw haar inspirerende voorbeeldfunctie. Kim Koehorst is projectleider STO voor Oldenzaal. Zij en haar team hebben een formidabel event neergezet: “Dit jaar telden we zelfs 47 deelnemende bedrijven, tien méér dan verleden jaar. Hoe dat komt? Veel bedrijven melden zich inmiddels zelf bij ons aan voor Techniek Tastbaar!” Techniek tastbaar mocht tussen de 1200 en 1400 bezoekers verwelkomen. Nieuw: focus op lokale bedrijven Wel koos STO Oldenzaal er bij deze editie van Techniek Tastbaar voor geen opleidingsorganisaties meer deel te laten nemen. Kim: “Ook nieuw is dat we dit keer in principe alleen lokale techniekbedrijven hebben uitgenodigd, dus uit Oldenzaal, Losser, Denekamp, Ootmarsum en Tilligte. Dit is het voedingsgebied waar wij ook onze leerlingen vandaan krijgen. Hiermee willen we bereiken dat de lokale herkenning van de bedrijven door de leerlingen nog groter is.” Aandacht voor verbreding profielen met STO STO Twente gaat in de periode 2025 t/m 2028 meer verbreden naar andere profielen met een technische/technologische component. Kim: “Al bij de eerste editie van Techniek Tastbaar hebben we daar geprobeerd aandacht aan te besteden. Dit keer hadden we bijvoorbeeld vanuit het perspectief van het profiel Zorg & Welzijn het bedrijf Voetencentrum Wender als deelnemer. Evenals Siemonsma Tandtechniek en Lewis Seating Systems die bijvoorbeeld een rolstoel hebben die je dankzij technologie met je hoofd kunt bedienen. Vanuit de foodtechnologie verwelkomden we Johma als deelnemer. We zetten daar met Techniek Tastbaar dus steeds breder op in.” Hansa-Flex: ook ondersteunend in onderwijs Ook Hansa-Flex uit Oldenzaal deed enthousiast mee. Deze speler met 500 vestigingen over de hele wereld is gespecialiseerd in hydrauliek. Zij hadden een mooie stand ingericht op het Techniekplein van Mobilteit & Transport. Marcel Dreierink, accountmanager: “Wij vinden het heel belangrijk dat de jeugd al op jonge leeftijd kennismaakt met techniek en hydrauliek in het bijzonder. We hebben ook in ons vakgebied een schreeuwend tekort aan technisch geschoolde vakkrachten. Extra leuk is dat het Twents Carmel College sinds dit schooljaar weer aandacht besteedt aan de grondbeginselen van hydrauliek, dat ondersteunen wij in de praktische zin vanuit Hansa-Flex. Het is de eerste keer dat wij deelnamen aan Techniek Tastbaar. We hadden een hydro-unit met cilinder bij ons en lieten de leerlingen ervaren welke krachten die genereert. Ook namen we een shovel mee waardoor de leerlingen inzien welk hydraulisch werk die cilinder in de shovel doet. We lieten de leerlingen in onze meegenomen servicebus een slangetje persen met een pershuls en een koppeling onder leiding van mijn collega en servicemonteur Gijs Kwak.” Lammerink Installatiegroep begint al in basisonderwijs Gerard Olde Venterink is projectleider/ praktijkopleider bij Lammerink Installatiegroep: “We steken veel energie in het enthousiasmeren van de jeugd voor techniek. We zijn daarvoor zelfs al in het basisonderwijs actief. Ik ben praktijkopleider en momenteel hebben we 23 leerlingen uit de BOL en BBL. We doen ons uiterste best om jonge mensen aan ons te binden. Mijn collega Daniël Groeneveld zat eerder als leerling op TCC. Daar gaf ik gastlessen en Daniël zag wat Lammerink Installatiegroep doet. Na zijn vmbo-opleiding besloot hij zijn BBL-opleiding bij ons te gaan doen, dus het jong inspireren van de jeugd voor techniek werkt!” Lammerink Installatiegroep trok veel aandacht tijdens Techniek Tastbaar van de leerlingen met een altijd uitdagende bibberspiraal én een opgave met stroom geleidende inkt. Johma legt link met 3D-printer Ook Johma ‘oet Twente’ deed mee, de bekendste en grootste saladebereider van Nederland. Zij toonden een 3D-printer waarmee de productie van Johma heel snel een vervangend hardplastic onderdeel voor het machinepark kan maken én testen. Mart Damer, continuous improvement engineer: “Voldoet dit? Dan maken wij dit onderdeel vervolgens in rvs voor permanent gebruik.” Heel herkenbaar voor de leerlingen omdat het Technolab van TCC zelf ook een 3D-printer in werking heeft. Leon Timmerhuis is bij Johma opleidingscoördinator: “We vinden het belangrijk om in de toekomst te investeren en dat start op het technisch vmbo. We willen graag meer technische mbo’ers op productieniveau aantrekken, vooral ook omdat we steeds meer met geautomatiseerde machines werken. Denk aan functies als technische en procesoperators.” Kobato: gave doe-opdracht Floris van Nijhuis studeerde Werktuigbouwkunde en nu Technische Bedrijfskunde aan Windesheim. Op zaterdag en in de vakanties werkt hij bij Kobato. Dit Oldenzaalse bedrijf is gespecialiseerd in het verwerken van polyurethaan. Enthousiast bemande hij de stand van Kobato tijdens Techniek Tastbaar, samen met een aantal andere jonge zaterdaghulpen “Het is ontzettend leuk om de jeugd te interesseren voor techniek. Zelf ben ik ook jong, net als de andere zaterdaghulpen, dus dan heb je wellicht een extra klik met de leerlingen.” Kobato had een gave doe-opdracht meegenomen. Floris: “Verschillende soorten malletjes waarin de leerlingen polyurethaan kunnen mengen. Dit kan met de hand of automatisch met een klein pistooltje. Ze konden dus kiezen tussen zelf doen of geautomatiseerd. In het klein ervaren zij dan wat wij in het groot doen.” Kobato biedt graag werkgelegenheid aan technische vmbo’ers, benadrukt Floris: “Vier dagen lopen ze bij ons in de fabriek en één dag in de week gaan ze naar school, BBL’ers dus. Als Erkend Leerbedrijf mogen we hen ook opleiden en ondersteunen.” Evaluatie Ook dit evenement is geëvalueerd, met een gemiddeld cijfer van 8,01 gegeven door leerlingen, ouders en bedrijven. Ruim 60% van de leerlingen geeft aan dat ze door Techniek Tastbaar beter weten wat ze later met techniek kunnen doen. 53% van de leerlingen geeft aan dat ze denken dat techniek bij hen past. 70% van de ouders geeft aan dat ze zelf nieuwe dingen hebben geleerd over techniek. Het grootste deel van de bedrijven geeft aan dat kinderen zeer geïnteresseerd zijn in hun activiteiten en dat deze goed kunnen aansluiten bij de doelgroep. Bedrijven zijn verder ook zeer tevreden over de organisatie en communicatie van het evenement. Ze willen volgend jaar allemaal weer meedoen. Kortom, véél bedrijven en véél leerlingen, ouders en andere geïnteresseerden. Voor hen zijn techniek en technologie nu…tastbaar! MENU

  • Tips en voorbeelden voor de planvorming 2025 tot en met 2028

    Tips en voorbeelden voor de planvorming 2025 tot en met 2028 De subregio’s van STO Twente maken volop plannen voor de periode 2025 t/m 2028. 1 mei is een eerste deadline, voor conceptplannen, maar ook in de maanden daarna wordt er nog aan de nieuwe plannen gewerkt. Ter ondersteuning geeft dit artikel een aantal tis, tools én mooie voorbeelden van activiteiten in andere STO-regio’s in Nederland. Laat je inspireren! Overzicht VMBO Carrousels Vmbo carrousels zijn series praktische opdrachten die leerlingen uitvoeren op hun eigen school, bij een (leer)bedrijf en op het mbo. Elke carrousel heeft zijn eigen onderwerp, zoals voedseltechnologie, beton of mobiele werktuigen. Doel van de opdrachten op wisselende locaties is kennismaken met de 7 werelden van techniek, met beroepen en met verschillende technische opleidingen in de regio. De scholen, leerbedrijven, bedrijven en mbo-instellingen helpen met deze LOB-activiteit de leerlingen zich goed te voorbereiden op de keuze voor een vervolgstudie. https://www.techportal.nl/vmbo-carrousels Kid4Twente: samenwerken met basisonderwijs Kids4Twente daagt scholen in Twente uit met onderwijsontwikkeling op het snijvlak van wetenschap, technologie en duurzaamheid. wil je meer samenwerken met het basisonderwijs? Ook daarin helpt Kids4Twente je op weg. www.kids4twente.nl Meer meisjes in de techniek VHTO, Expertisecentrum Voor Haar Technische Ontwikkeling, lanceerde de campagne ‘fix the system, not the girls’ om aandacht te vragen voor hordes die meiden op hun weg naar techniek en IT kunnen tegenkomen. Wil je weten wat jij vanuit STO Twente kan doen om het systeem te fiksen? Kijk dan op www.vhto.nl/hordes Ook handig: www.wij-techniek.nl/meiden-in-de-techniek/ Laatste technologische trend in het onderwijs De belangrijkste technologische trends in het onderwijs vind je op: https://www.kennisnet.nl/publicaties/belangrijkste-technologische-trends-voor-het-onderwijs/?utm_source=nb231114&utm_medium=email&utm_campaign=techtrends Reflecteren samenwerking stakeholders De Samenwerkingstool op de landelijke site van STO https://www.sterktechniekonderwijs.nl/inspiratie/samenwerkingstool/ kan helpen om samen met betrokken stakeholders uit jouw subregio te reflecteren op de samenwerking van de afgelopen periode. Handig om te bepalen of extra aandacht of interventies nodig zijn en om afspraken te maken over het ‘hoe nu verder?’. Borging Hoe staat het met de borging in jouw subregio? Zijn we hierover tevreden? Denk bij het schrijven van je activiteitenplan alvast na hoe je gaat monitoren en evalueren. Graag geven we je enkele tips over monitoring en evaluatie zoals die aan de regio- en projectleiders van STO Twente al zijn gepresenteerd: · Wat wil je bereiken en hoe ga je dat evalueren (meetbaar of merkbaar)? · Hoe ga je dit vastleggen? · Wat doe je met de resultaten? · Wie gaat dat doen en welke ondersteuning heb je nodig? Leer van onderzoek en ervaringen van andere regio’s Elke subregio binnen STO Twente heeft ervaring opgedaan met de uitvoering van het programma en met succesvolle en minder succesvolle activiteiten. Ben je op zoek naar inspiratie vanuit andere regio’s? Kijk dan naar: www.sterktechniekonderwijs.nl/wp-content/uploads/sites/2/2024/03/Monitor-en-evaluatieonderzoek-Sterk-Techniek-Onderwijs-STO-2024.pdf Mooie voorbeelden van activiteiten in andere STO-regio’s in Nederland Graag geven we je een selectie van interessante activiteiten buiten STO Twente. Misschien brengen deze je op een idee voor Twente! Een visuele gids voor Sterk Techniek Onderwijs Apeldoorn/Epe: Ontdek onze praatplaat! Om het bewustzijn en begrip van techniekonderwijs te vergroten, heeft Sterk Techniek Onderwijs Apeldoorn/Epe een innovatieve praatplaat gelanceerd. Dit visuele hulpmiddel is ontworpen om het programma op een heldere en toegankelijke wijze te presenteren. www.sterktechniekonderwijs.nl/regio/apeldoorneo/nieuws/een-visuele-gids-voor-sterk-techniek-onderwijs-apeldoorn-epe-ontdek-onze-praatplaat/ Recyclemonster verbindt talenten van PO en VO in techniekonderwijs Een prikkelend techniekprogramma dat de mogelijkheden van de eigen klas overstijgt; dit was de motivatie van de leerkrachten basisonderwijs Roy Mol (SKOWF) en Jan Dekker (Allure). Echter, zij zijn werkzaam bij verschillende schoolbesturen. Tot voor kort bleek dit vaak een beperking bij het uitrollen of opschalen van technisch onderwijs. Binnen de netwerkorganisatie TechniekPact West-Friesland leerden zij elkaar en elkaars kwaliteiten beter kennen. https://www.sterktechniekonderwijs.nl/regio/techniekpactwestfriesland/nieuws/recyclemonster-verbindt-talenten-van-po-en-vo-in-techniekonderwijs/ Waardevolle samenwerking Saman met afdeling PIE van Pieter Zeeman Lyceum Dit schooljaar is bij de afdeling PIE van het Scholengroep Pontes Pieter Zeeman Lyceum het keuzevak Duurzame Energie toegevoegd aan het aanbod van keuzevakken. www.sterktechniekonderwijs.nl/regio/stozeeland/nieuws/waardevolle-samenwerking-saman-met-afdeling-pie-van-pieter-zeeman-lyceum/ Leerlingen Actief College maken Voorleesboom voor basisschool De leerlingen die het BWI-profiel volgen bij het Actief College in Oud-Beijerland krijgen in het derde leerjaar tweemaal een ‘vrije opdracht’. Daarbij mogen ze helemaal zelf kiezen wat ze gaan maken. Voorwaarde is wel dat ze zichzelf én de docenten uitdagen door iets te doen wat ze nog nooit gedaan hebben. www.sterktechniekonderwijs.nl/regio/hwengo/nieuws/leerlingen-actief-college-maken-voorleesboom-voor-basisschool/ West-Brabant Midden brengt balans tussen inhoud en gedrag Om de programmadoelen daadwerkelijk te behalen is er meer nodig dan alleen goede onderwijsinhoud. Sterk Techniekonderwijs regio West-Brabant Midden (Techniektalenten) besteedt daarom naast de implementatie van de ontwikkelde activiteiten en onderwijs, veel aandacht aan de voorwaarden die nodig zijn om succesvol te veranderen. www.sterktechniekonderwijs.nl/regio/westbrabantmidden/nieuws/west-brabant-midden-brengt-balans-tussen-inhoud-en-gedrag/ Wil je zelf op zoek gaan naar mooie voorbeelden uit andere regio’s? Brows dan door tientallen mooie praktijkvoorbeelden van je collega’s buiten Twente via www.sterktechniekonderwijs.nl/laatste-nieuws-uit-de-regio/ MENU

  • Vruchtbare brainstorm STO subregio Rijssen Holten voor toekomst STO

    Vruchtbare brainstorm STO subregio Rijssen Holten voor toekomst STO Ook de STO subregio Rijssen-Holten is volop actief met plannen maken voor STO 2025 t/m 2028. Eerder werd het aan STO deelnemende basisonderwijs, samen met het bedrijfsleven, uitgenodigd voor een brainstorm. Op 23 april verzamelden alle deelnemende scholen voor voortgezet onderwijs zich in Kampus in Rijssen. Dennis Boshoeve is de projectleider voor de subregio Rijssen-Holten. Hij organiseerde mede deze brainstorm, inspirerend ingeleid door Marye Teunis-Top, directeur onderwijs op De Waerdenborch en de STO regioleider voor de subregio Rijssen-Holten. Vier deelnemende scholen De vier deelnemende scholen voor voortgezet onderwijs in de subregio Rijssen-Holten zijn De Waerdenborch in Goor en Holten en CSG Reggesteyn, Pius X College en de Jacobus Fruytier Scholengemeenschap in Rijssen. Goed nieuws is dat in de nieuwe STO-periode 2025 t/m 2028 de beide laatste scholen intensiever zullen aanhaken, na een eerdere periode meer in de luwte. Dit zal de samenwerking in de STO subregio Rijssen-Holten alleen maar versterken. Route van het proces Marye Teunis-Top verzorgde de inleiding met uitleg over het proces. De ideeën uit de brainstorm van 23 april gaan mee in de eerste planvorming voor geheel STO Twente. Op een later tijdstip zal de subregio Rijssen-Holten de geopperde suggesties concreet uitwerken langs de parameters planning, inhoud en budgetten. Aan de slag! Vervolgens riep Dennis de deelnemers op groepjes te vormen, met als insteek per groepje zoveel mogelijk een mix te maken van meerdere scholen. De groepjes kregen de uitnodiging om volledig vrij te brainstormen aan de hand van drie vooraf geformuleerde vragen. Elke vraag stond op een groot vel papier met de gelegenheid de antwoorden per vraag te noteren. De vragen zelf? Op welke wijze ga jij een bijdrage leveren aan ‘techniek van de toekomst’?, op welke wijze zou je techniek (meer) kunnen implementeren in het curriculum van je vak? En tot slot: op welke manier zou het netwerk rondom techniekonderwijs versterkt kunnen worden? Inspirerende opbrengst Na afloop van de brainstorm kregen de groepjes de gelegenheid hun ideeën plenair te presenteren. Te veel om hier op te noemen, maar enkele suggesties sprongen eruit: meer uitwisseling tussen de scholen vanuit een database van bewezen methoden en materialen om techniek te promoten bij leerlingen. Ook zou het mooi zijn als er meer ruimte en tijd komt voor docenten om goed te kunnen focussen op STO-activiteiten, naast het al drukke curriculum. Ook een suggestie: meer inzichtelijk krijgen hoe je financiële ondersteuning kunt organiseren voor je ideeën en activiteiten onder de paraplu van STO Twente. En over financiën gesproken: het zou een goed idee zijn om allerlei abonnementen zoals op digitale lesmaterialen te bundelen en zo korting te krijgen. Al met al een brainstorm met twéé opbrengsten: nieuwe ideeën en een nadere kennismaking tussen de collega’s van de vier deelnemende vo-scholen. MENU

  • Pilot nieuwe invulling Girls Day aan alle kanten geslaagd

    Pilot nieuwe invulling Girls Day aan alle kanten geslaagd Hoewel iets later gepland dan de landelijke Girls’ Day: de gezamenlijke pilot op 23 april van Girls’ Day 2024 door ROC van Twente en De Waerdenborch was een verfrissend succes. In deze nieuwe invulling rouleerden de meiden in een carrousel een dag lang langs drie workshops onder leiding en organisatie van Ynske van der Meulen, samen met de vmbo-mbo coördinatoren van ROC van Twente. Zij is docent Natuur en Techniek aan De Waerdenborch. Dankzij heel veel inzet en praktische begeleiding van docenten, de vmbo-mbo coördinatoren én leerlingen van ROC van Twente verliep deze nieuwe invulling van Girls’ Day gesmeerd. Opnieuw bewees ROC van Twente een actieve STO-partner te zijn! Compleet beeld van techniekmogelijkheden 37 meiden deden mee uit de eerste klas vmbo van de Waerdenborch uit zowel Goor als Holten. Zij volgden in drie groepen in totaal drie workshops, bedoeld om hen een compleet beeld te geven van alle technische opleidingen op ROC van Twente in Hengelo. Bij de workshop Elektrotechniek soldeerden zij een elektronische dobbelsteen. De meiden leerden wat stroom en spanning is en experimenteerden met het bouwen van schakelingen. In de opleiding tot Technicus Engineering komen werktuigbouwkunde en mechatronica samen. De opdracht hier reflecteerde die combinatie heel praktisch door het bouwen van een tafellampje van metaal en elektra. Bij de workshop Installatietechniek stonden fitten en knellen centraal met als resultaat een fotostandaard. Ynske: “Deze workshops zijn typisch iets voor meiden. Op dit soort werk kunnen zij zich concentreren en ze zien resultaat van hun inzet.” Veelzijdige ondersteuning John Nijenhuis van ROC van Twente is één van de twee vmbo-mbo coördinatoren en nauw betrokken bij deze Girls’ Day: “Het is heel belangrijk om deze meiden bij ons over de vloer te krijgen. Ze krijgen al een beetje de sfeer mee van hoe het op het mbo is, ook al zitten ze nu nog in de eerste klas van het vmbo. In één moeite door komen ze in aanraking met techniek. Onze kernboodschap? Van techniek kreeg je vroeger vieze handen, maar nu hoeft dat beslist niet meer. Ook laten we ze in drie workshops zelf ontdekken dat techniek echt óveral is.” Meiden brengen andere teamdynamiek Gerben Diersen is de collega vmbo-mbo coördinator van John: “ROC van Twente wil graag meer meiden interesseren voor techniek. Daarbij maakt het niet uit wélke techniek, als ze er maar een keertje mee in aanraking zijn gekomen. Daar is deze Girls’ Day ideaal voor. Een specifieke keuze kunnen ze later altijd nog maken.” Ook benadrukt Gerben dat vrouwen in een techniekteam een goede en andere dynamiek met zich meebrengen: “Daar komt bij dat vrouwen motorisch verfijnder zijn, heel nuttig bij onder ander lassen.” Inzet MBO-leerlingen Meer dan tien techniekleerlingen van ROC hielpen mee met de workshops, waaronder ook een aantal meiden. John: “Ooit besloten zij: techniek ís het voor mij, en door te helpen tijdens deze Girls’ Day proberen zij dit vonkje over te brengen op de meiden van De Waerdenborch.” Neem de 18-jarige Ype: “Ik doe de opleiding Technicus Engineering Elektrotechniek niveau 4 en zit in het derde jaar. Wanneer bij mij het kwartje voor techniek viel? Bij ons thuis heb ik altijd oude elektronica uit elkaar gesloopt.” Ook de 17-jarige Lieke hielp mee. Zij volgt de opleiding Technicus Engineering Elektronica niveau 4, eerste jaar: “Ik ben thuis opgegroeid met techniek. Natuurlijk, we willen meer meiden in de techniek, maar het moet je wel liggen. Je moet het kunnen en sterk in je schoenen staan.” Het allerbelangrijkste: áárdigheid hebben in techniek Tom Blokhuis is docent Installatietechniek op ROC van Twente en begeleidde de workshop Installatietechniek: “Installatietechniek is niet langer een mannenberoep. Maar ook hier geldt: de interesse voor techniek moet wel uit de meiden zelf komen. Tijdens deze workshop zie je snel welke meiden er aardigheid in hebben, want dát is het allerbelangrijkste!” Zoë: “Na andere opleidingen, onder andere mechatronica, koos ik uiteindelijk overtuigd voor de richting werktuigbouwkundige installaties en zit ik in leerjaar 3, mijn examenjaar. Mijn vader was loodgieter en door met hem een dagje mee te lopen en een baantje bij een installatiebedrijf viel het kwartje voor mij. Hopelijk inspireer ik ook deze vmbo-leerlingen voor installatietechniek!” Veel tegelijk leren De workshop Technicus Engineering werd georganiseerd door Ingrid Broens, en in de uitvoering geassisteerd door Miryam Bulut. Miryam: “In deze workshop leren de meiden allerlei zaken: tekening lezen, de opdracht uitvoeren én letten op kwaliteit en veiligheid.” Anne Kienhuis zit in het eerste leerjaar van Technicus Engineering. Ook zij ondersteunde enthousiast de leerlingen in de workshop: “De zorg heeft mij nooit gelegen. Eerst deed ik IT en tijdens een stage bleek dit toch niet mijn ideale keuze en koos ik voor Elektrotechniek. Mijn ervaringen zijn positief, ook op stage bij een installatiebedrijf. Iedereen wil mij helpen.” Ingrid Broens is docent Elektrotechniek bij ROC van Twente: “Rond mijn twaalfde deed ik een test die aangaf dat ik best technisch was. Toen had je natuurlijk geen Girls’ Day en workshops en moest je alles zelf ontdekken. En nu mag ik het overbrengen op de jonge generatie meiden!” ROC van Twente…bedankt! Ynske van der Meulen dankte tot slot de collegiale inzet van de docenten, vmbo-mbo coördinatoren én leerlingen van ROC van Twente. Zij maakten deze Girls’ Day, samen met al het werk dat de meiden zelf verstouwden, tot een klinkend succes, inclusief lunchpakket voor alle deelnemers. Het wás een pilot, maar deze insteek smaakt naar meer. ROC van Twente…bedankt! MENU

  • Twee Twentse PIE leerlingen scoren fantastisch in landelijke finale laswedstrijden vmbo en praktijkscholen

    Twee Twentse PIE leerlingen scoren fantastisch in landelijke finale laswedstrijden vmbo en praktijkscholen Maar liefst twee leerlingen van vmbo-scholen onder de vlag van STO Twente deden mee met de superspannende landelijke finale laswedstrijden vmbo en praktijkscholen. Knap hoe zij doordrongen tot de laatste negen kandidaten van dit spraakmakende nationale event, georganiseerd door het Nederlands Instituut voor Lastechniek (NIL) en STO-partner SMEOT op dinsdag 12 maart. We mogen trots zijn op deze lassers voor de Twentse techniektoekomst waarvan Ivo Lubbers van CSG Reggesteyn met MAG-lassen een 8,5 gemiddeld voor alle lassen haalde én daarmee winnaar werd op dit onderdeel! Rens Geerdink van Twents Carmel College scoorde fantastisch met een derde plaats TIG-lassen. Gefeliciteerd! Regionale voorrondes Op de eerdere regionale voorrondes werd een niveau 1 werkstuk gelast. Voor MAG bestond dit uit één werkstuk met meerdere lassen. Voor het TIG-lassen betrof het meerdere werkstukken. De deelnemers aan de landelijke finale kwamen uit alle regionale voorrondes als besten uit de bus. Meteen ook een ideaal moment voor de deelnemers om hun felbegeerde NIL niveau 1 diploma te behalen. Op de wedstrijddag voor de praktijk en op een later moment werd hiervoor de theorie getoetst van dit aanstormend talent. Landelijke ontknoping! Op dinsdag 12 maart volgde de zinderende ontknoping tijdens de landelijke finale laswedstrijden vmbo en praktijkscholen. De uitslag? Daar mogen STO Twente, de deelnemende vmbo-scholen, alle docenten PIE én vooral de deelnemende leerlingen trots op zijn! Ivo Lubbers van scholengemeenschap Reggesteyn werd zelfs de 1stebij het onderdeel MAG-lassen. Uitslagen landelijke finale: * 1ste MAG-lassen: Ivo Lubbers van scholengemeenschap Reggesteyn * 2de MAG-lassen: Laurens Meuleman van Jacobus Fruytier scholengemeenschap * 3de MAG-lassen: Ide Mieras van het Calvijn College * 1ste TIG-lassen: Iman Deurloo van het Calvijn College * 2de TIG-lassen: Bridget Prins van Ubbo Emmius Praktijkonderwijs * 3de TIG-lassen: Rens Geerdink van Twents Carmel College Ivo Lubbers: winnaar MAG-lassen Winnaar MAG-lassen was Ivo Lubbers, hij zit in leerjaar 4 van het profiel M&T. Zijn begeleider is Patrick de Kleijn, PIE docent op CSG Reggesteyn: “M&T telt onder andere het keuzedeel lassen en Ivo sprong eruit. We hebben hem gekoppeld aan het bedrijf Van den Brink Staalbouw. Zij hebben Ivo naar een nog hoger niveau begeleid, en helpen voorbereiden op deze landelijke finale tijdens de voorrondes. Uiteindelijk kwam hij in de regionale kwalificatieronde in Groningen als beste uit de bus.” Veelzijdige beoordeling door ervaringsdeskundige jury De tweekoppige jury bestond uit oud-winnaars van deze landelijke wedstrijd die zelf ook ooit op het vmbo zijn gestart met lassen. Jos van Helden is PIE docent aan het Twents Carmel College en begeleider van Rens Geerdink: “Zij beoordeelden de werkstukken op heel veel fronten, van tekening lezen tot en met maatvoering en lengte van de lassen, maar ook orde en netheid tijdens en na het lassen en het naleven van de regels rondom persoonlijke beschermingsmiddelen.” Rens Geerdink nam deel aan het TIG-lassen en behoort met zijn derde plaats nu ook tot de top van Nederland: “Vooral door mijn oom ben ik geïnspireerd om te gaan lassen, lassen vind ik leuk. Vanuit school heb ik mij bij SMEOT goed kunnen voorbereiden. De opdracht voor de landelijke finale was om een houtkachel te maken. In de morgen konden we het werkstuk op locatie bij SMEOT in elkaar hechten, ’s middags deden we het lassen zelf.” Ook veel geleerd tijdens stage Jos van Helden: “Rens stak er tijdens de laslessen op school met kop en schouders bovenuit. Uiteraard begeleiden we hem, maar we hebben vooral zijn talent zelf het werk laten doen.” Rens loopt ook stage bij Van den Barg carrosserie- en wagenbouw: “Daar las ik rvs en staal. Ook leer je meteen hoe het in het bedrijfsleven gaat.” Jos: “Al tijdens de regionale voorrondes die hij won voor TIG-lassen haalde Rens zijn diploma voor TIG-lassen, samen met twee klasgenoten van TCC.” Complimenten voor organisatie Complimenten namens STO Twente voor Eddy ter Beest, praktijkdocent constructie, plaatwerk en lastechniek bij SMEOT. Samen met zijn collega’s, en uiteraard NIL, organiseerde hij deze landelijke finale voor vmbo en praktijkonderwijs voor de eerste keer. Eddy: “Wat mij heel goed doet, is dat er veel familie meekwam om te supporten. Zo was er een opa van een kandidaat helemaal uit Zeeland meegekomen en die zei: “Ik ben een hele trotse opa.” Dat is toch goud waard? Ook daar doen we het voor.” Mooi om te melden is dat er ook een meisje meedeed vanuit het Praktijkonderwijs uit de collega-STO regio waar Stadskanaal onder valt. Doet ook jouw Twentse vmbo-school volgend jaar mee? Wat is Eddy’s advies voor vmbo-scholen in Twente die volgend jaar ook mee willen doen met de voorronden en misschien wel de landelijke finale? Eddy: “Heel eenvoudig: bel mij en we overleggen over de mogelijkheden om hierin samen op te trekken voor alle voorbereidingen met SMEOT.” Tot slot: heeft Eddy nog een tip voor PIE-docenten om jong lastalent op het vmbo te spotten? “Echt lastalent heeft doorzettingsvermogen. Leren lassen lukt nooit direct, je moet de mentaliteit hebben om altijd een stapje beter te willen worden. Op die manier kunnen PIE-docenten lastalent spotten.” MENU

Zoek

bottom of page